Zo, de blogwebsite staat online. Nu nog een paar gezellige blogs plaatsen en dan komen de bezoekers vanzelf!

En wat blijkt? Na een paar weken zit je beteuterd naar je blog-statistieken te kijken. Aantal bezoekers de afgelopen week: 24. En de week ervoor: 16.

Je vraagt jezelf af, waar doe ik dit allemaal voor!? Het idee was zo leuk; een blog-website maken, vullen met persoonlijke verhalen en schrijven voor grote bedrijven en merken. En wie weet in de toekomst zelfs meewerken aan betaalde campagnes!

80% Van de startende bloggers en online publishers stopt binnen een jaar met het regelmatig plaatsen van blogs op hun website.

Voornaamste reden: de bezoekersaantallen stijgen niet of nauwelijks en de motivatie om nog te gaan schrijven, is ver te zoeken.

Ben jij een startende blogger of online publisher? Dan kan ik me voorstellen dat je dit zit te lezen en denkt: nou lekker dan! Waar ben ik aan begonnen?

Begrijpelijk. Maar, dit artikel gaat je helpen. Want er zijn natuurlijk ook ontzettend veel bloggers die al jaren actief zijn. Sommige bloggers hebben er zelfs hun werk van kunnen maken!

Ben je benieuwd hoe zij dit hebben gedaan? Lees dan dit artikel met daarin 10 SEO tips voor bloggers. Deze tips hebben bloggers die nu succesvol zijn geholpen om hun blog-website te laten groeien.

In dit artikel vind je 10 tips voor bloggers

In dit artikel vind je 10 tips voor bloggers

In het kort; wat is SEO?

Klik hier om de uitleg over te slaan

SEO is een afkorting en staat voor Search Engine Optimization. Oftewel; zoekmachine-optimalisatie.

Hierbij gaat het om het optimaliseren van websites en pagina’s met als doel: het behalen van een goede ranking op gewenste zoekopdrachten in een zoekmachine.

Bij het optimaliseren van websites voor zoekmachines zijn onderwerpen als content, autoriteit en techniek de basis. Het optimaliseren gebeurt aan de hand van beschikbare kennis over het algoritme van een zoekmachine.

Een algoritme is een verzameling van regels waaraan websites en pagina’s moeten voldoen, om voor een hoge ranking in de zoekresultaten in aanmerking te komen.

Hoe uitgebreider de kennis en het begrip van het algoritme, des te beter een website geoptimaliseerd kan worden.

1. Bezint eer ge begint

Een artikel met 10 SEO tips voor bloggers beginnen met een tip die he-le-maal niks met SEO te maken heeft.

Toch is dit mijn meest waardevolle tip voor (startende) bloggers. En om die reden wil ik je deze aanbeveling niet onthouden.

Blogs schieten als paddenstoelen uit de grond. Over ieder onderwerp zijn wel tientallen blog-websites te vinden. De ene met een persoonlijke touch, de andere is wat algemener en weer een andere bevat alleen maar reviews. Maar ze hebben wel allemaal hetzelfde onderwerp als thema.

Mijn aanbeveling: verdiep je – voordat je begint – in andere blog-websites die publiceren over de onderwerpen waar jij over wil gaan schrijven. Niet om ze na te apen; juist niet!

Ga op zoek naar de toegevoegde waarde die jij kunt bieden binnen een bepaald onderwerp of een bepaalde categorie. Bekijk hoe anderen het doen, en vraag jezelf dan af:

  • Is mijn idee of verhaal vernieuwend? Verfrissend?
  • Bied ik toegevoegde waarde met mijn blog-website?
  • Hoe ga ik die toegevoegde waarde onder de aandacht brengen van mijn toekomstige lezers?

Zie het als een soort marktonderzoek en onthoud dan het volgende: een doelgroep of niche is nooit verzadigd. Er is altijd ruimte voor vernieuwing.

Een doelgroep of niche is nooit verzadigd. Er is altijd ruimte voor vernieuwing

2. Start met een zoekwoordenonderzoek

Eén A4’tje verder en je hebt eindelijk de eerste SEO tip voor bloggers te pakken.

Eén van de belangrijkste aspecten binnen zoekmachine-optimalisatie; zoekwoordenonderzoek. Een serieus zoekwoordenonderzoek is voor een groot deel bepalend of jouw blog goed gaat scoren in Google.

Hoe begin je met een zoekwoordenonderzoek?

Als eerste verplaats je jezelf in je doelgroep; de toekomstige lezers van je blog. Hoe gaan deze mensen op zoek naar informatie over de onderwerpen waarover ik schrijf?

Stel je schrijft een blog over een speciale schoonmaak-set waarmee je na het barbecueën het rooster van de barbecue eenvoudig kunt schoonmaken.

De toekomstige lezers van dit artikel zijn onder andere mensen die net gebarbecued hebben en op internet gaan zoeken naar een manier om dat rooster eenvoudig schoon te krijgen.

Belangrijk om te weten is dus: welke zoekopdrachten gebruiken die mensen in Google om antwoord te krijgen op hun vraag?

De meest eenvoudige manier om daar achter te komen, is een korte zoekopdracht in Google in te toetsen. In dit geval zou dit bijvoorbeeld kunnen zijn: bbq rooster schoonmaken.

Op het moment dat je deze zoekopdracht intoetst, geeft Google al een heel lijstje met suggesties. Dit zijn suggesties die binnen Google door andere gebruikers veel worden gebruikt.

seo tips voor bloggers

Aan aantal suggesties die Google geeft als je zoekt op ‘bbq rooster schoonmaken’:

Bbq rooster schoon houden
bbq rooster schoon branden
bbq rooster schoonmaken soda
bbq rooster schoonmaken gras

Allemaal zoekopdrachten die heel relevant zijn m.b.t. het onderwerp: bbq rooster schoonmaken.
Uiteindelijk kun je één van die zoekopdrachten kiezen als focus-zoekopdracht (focus keyphrase) voor je blog. Deze zoekopdracht vermeld je in je SEO-titel, paginatitel, meta-omschrijving, headings en in de tekst. De andere zoekopdrachten vermeld je als sub-onderwerpen in je blog.

Zoekwoorden en concurrentie

Over het algemeen kun je stellen: hoe langer de zoekopdracht, des te lager is de concurrentie.

Start je net met bloggen en is je autoriteitsscore nog niet heel hoog? Kies dan voor langere zoekopdrachten (zoekopdrachten met vier tot vijf woorden).
Op dit type zoekopdrachten (ook wel ‘longtail’ zoekopdrachten genoemd) zit vaak minder concurrentie en is de kans groter dat jouw website uiteindelijk in de top 3 van de zoekresultaten terecht komt.

3. Hoe lang moet een blog-post zijn?

Eén van de meest gestelde vragen luidt: “Hoe lang moet een blog-post zijn?” Een veel geziene minimale grens is 300 woorden. Maar eigenlijk is dit nu al achterhaald.

Binnen het algoritme van Google zijn onderwerpen als relevantie, toegevoegde waarde en volledige informatie ontzettend belangrijk.

De vraag is, kun je daar allemaal aan voldoen in 300 woorden? De kans is klein.
Daarom zien we dat longreads tegenwoordig veel beter scoren in Google.

Daarbij gaat Google ervanuit dat longreads meer informatie bevatten en de gebruiker op deze manier vollediger wordt geïnformeerd.

Je kunt het ook omdraaien; kun jij alles wat je wil vertellen en alles wat je weet over een onderwerp kwijt in 300 woorden? Als het antwoord daarop ‘ja’ is, vraag jezelf dan af of je kennis over het onderwerp wel volledig en uitgebreid genoeg is. Misschien is het goed om je nog verder in het onderwerp te verdiepen.

Als het antwoord daarop 'ja' is, vraag jezelf dan af of je kennis over het onderwerp wel volledig en uitgebreid genoeg is

Wil je dat jouw blog gaat ranken op een zoekopdracht met (veel) concurrentie? Hou dan minstens 1.000 woorden aan. Meer is niet altijd beter. Focus je voornamelijk op de inhoud en kwaliteit.

4. Schrijf een ijzersterke titel

Een blog of artikel schrijven heeft veel weg van het schrijven van een boek. Los van het feit dat een boek vaak veel dikker is, komen veel belangrijke aspecten bij het schrijven van een boek terug bij het schrijven van een blog.

Schrijf een goed verhaal, verdeel dit onder in een duidelijke inhoudsopgave en bedenk een ijzersterke titel. Hoewel ze alle drie belangrijk zijn, sta ik nu stil bij het laatste punt in deze rij: schrijf een ijzersterke titel!

Maar over welke titel hebben we het nu? Een meta-titel of blog-titel? Beide, namelijk: ik maak onderscheid tussen twee titels. De meta-titel; deze is zichtbaar als titel in de zoekresultaten. En een blogtitel; deze is zichtbaar bovenaan je blog. Beide titels hebben een eigen functie.

Meta-titel

De functie van een meta-titel is tweeledig. Als eerste geef je met een meta-titel aan waar jouw blog over gaat. Het is dus belangrijk om in de meta-titel de belangrijkste zoekwoorden te vermelden.

Daarnaast is de meta-titel een instrument om met de gebruikers van Google te communiceren. Want een hoge ranking in Google geeft je nog geen garantie dat gebruikers van Google ook doorklikken naar jouw website.

Met een goede meta-titel kun je op dat moment proberen de gebruiker te verleiden om op jouw link te klikken.

Zo zien we heel geregeld dat een website op plek drie een hogere doorklikratio heeft dan de website op plek één of twee. Dit komt in veel gevallen door een goede meta-titel.

Waar moet een ijzersterke metatitel aan voldoen?

Over het algemeen is het voor een meta-titel belangrijk, dat je duidelijk beschrijft wat je van de lezer wil. In de twee voorbeelden verderop in dit blog zie je hoe je dit kunt toepassen.

Een beproefde methode voor het maken van een goede metatitel is het stellen van een vraag. Daarmee creëer je direct interactie en wek je nieuwsgierigheid.

Een andere methode voor het maken van een meta-titel is het exact aangeven wat de gebruiker kan verwachten. Bij deze methode is het wel belangrijk om eerst te onderzoeken, hoe de metatitels van je concurrenten eruit zien. Ook is het bij deze methode belangrijk dat je minimaal één vergrotings- of versterkingswoord gebruikt.

Bijvoorbeeld hard/keihard, ultiem, ongekend etc.

Van beide methodes zal ik een voorbeeld geven.

Vraagmethode:
Start jij met Bloggen? Lees nu: 10 SEO Tips voor Bloggers!

Verwachtingsmethode:
10 SEO Tips voor Bloggers! De meest Ultieme & Complete Lijst

Zoals je ziet heb ik de belangrijkste woorden voorzien van een hoofdletter. Hiermee trek je extra de aandacht. Verder is het belangrijk dat de metatitel niet te lang wordt. Anders kapt Google de titel af en dat heeft gegarandeerd een negatief effect op de doorklikratio (CTR).
Een handige tool om de lengte van je meta-titels te checken is: SEO MOFO.

Blog-titel

De blog-titel ziet men pas als de gebruiker van Google een websitebezoeker is geworden. Nu wil je dat men jouw blog helemaal gaat uitlezen en dat men zo lang mogelijk op jouw website blijft.

Een veel toegepaste truc om ervoor te zorgen dat de bezoekers zolang mogelijk blijven hangen, is om in je blog-titel of intro een ‘teaser’ weg te geven. Deze teaser plaats je vervolgens zo ver mogelijk onderaan de pagina.

Een voorbeeld van zo’n blog-titel waarin je een teaser plaatst:
Het recept voor de lekkerste lasagne + een ‘geheim’ ingrediënt voor de finishing touch!

Het stukje over het ‘geheime’ ingrediënt plaats je vervolgens zo laag mogelijk in je blog. Zorg er natuurlijk wel voor, dat je aan de verwachting van de lezer voldoet. In dit geval moet het ‘geheime’ ingrediënt ook wel echt een breaking news ingrediënt zijn!

Verder is het belangrijk dat je ook in de blog-titel de belangrijkste zoekwoorden (focus keyphrase) vermeldt.

2. Leestijd als SEO-factor

De tijd die een bezoeker op je website of pagina doorbrengt, is een SEO- factor. Deze factor binnen SEO kun je positief beïnvloeden door ervoor te zorgen, dat bezoekers lang op je pagina of website blijven.

Als je dit vanuit het perspectief van Google bekijkt, is het goed te verklaren waarom de duur van een sessie meegenomen wordt als SEO-factor. Als bezoekers namelijk langer op een website of pagina blijven hangen, is de content blijkbaar heel relevant en de moeite waard om te lezen of bekijken. Voor Google een reden om deze pagina of website aan meer gebruikers te tonen, ofwel: de pagina wordt door Google beloond met een betere ranking.

Deze SEO-factor kun je bij een blog-post positief beïnvloeden door ervoor te zorgen, dat bezoekers je blog helemaal uitlezen.

5 tips om de leestijd van je bezoekers te verbeteren:

  • First things first: killer content. Maak waardevolle en relevante content.
  • Zorg voor een pakkende introductie of eerste alinea van je blog-post. De meest bezoekers haken veelal af na het lezen van de eerste alinea.
  • Blijf je lezers boeien en maak ze nieuwsgierig om verder te lezen. Hierdoor onderscheiden zich de echte tekstschrijvers.
  • Gebruik een schrijfmethode. Een soort kapstok waaraan je een verhaal kan ophangen. Meer over schrijfmethodes lees in mijn artikel over SEO-teksten schrijven.
  • Plaats onderaan je blog andere blog-posts. Zo kun je lezers verleiden om nog een artikel te lezen.

6. Verbeter de leesbaarheid van je blogs

Dit ligt eigenlijk in het verlengde van de vorige tip over het beïnvloeden van de leestijd. Door ervoor te zorgen dat je blog goed leesbaar is, zul je zien dat de gemiddelde leestijd van je bezoekers zal toenemen.

Bij veel blogs zien we de dezelfde fouten: drukke sitebars met advertenties en reclamebanners tussen de tekst.

Helemaal prima als het doel van de pagina is: klik op een advertentie.

Maar is het doel van je pagina dat bezoekers je blogs gaan lezen? Laat deze afleiders dan achterwege. Hou de pagina zo clean mogelijk.

4 tips om de leesbaarheid van blogs te verbeteren

  • Gebruik een goed leesbaar lettertype en kies niet voor een te klein lettertype.
  • Verdeel je blogs in alinea’s en maak deze alinea’s niet te lang.
  • Maak gebruik van headings en verwerk hier ook de belangrijkste keywords in.
  • Wissel tekst af met infographics, een foto of voeg een quote toe.

7. Maak gebruik van een inhoudsopgave

Als je een blog-post bekijkt als een boek, is een inhoudsopgave onmisbaar. Om twee redenen is het verstandig om een inhoudsopgave aan je blog toe te voegen.

Allereerst omdat je hiermee de lezer van je blog duidelijkheid geeft over de inhoud van je blog. Door hoofdstukken in je inhoudsopgave klikbaar te maken, kunnen lezers ook meteen vanuit de inhoudsopgave doorklikken naar een hoofdstuk van je blog dat ze interessant vinden.

Daarnaast vindt Google het ook fijn als je een inhoudsopgave aanbrengt. Hiermee help je Google beter te begrijpen waar je blog over gaat.

Binnen WordPress kun je heel eenvoudig een inhoudsopgave toevoegen die wordt samengesteld op basis van het gebruik van headings.

8. Het gebruik van afbeeldingen en foto’s

Een foto of beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Een gevleugelde uitspraak, en in het geval van bloggen ook heel toepasselijk.

Allereerst is het belangrijk om een goede header foto voor je blog-post te kiezen. Hiermee kun je bezoekers van je websites triggeren om te gaan lezen.

Over het algemeen geldt voor het gebruik van foto’s in blogs: gebruik ze alleen als ze ook daadwerkelijk iets toevoegen. En vergeet bij het gebruik van foto’s en afbeeldingen niet de alt-tekst te optimaliseren.

Naast het gebruik van foto’s zie je tegenwoordig ook steeds meer infographics in blogs voorbij komen. Een infographic is een goede manier om ingewikkelde onderwerpen heel duidelijk en inzichtelijk te maken.

Gratis backlinks verzamelen met infographics

Daarnaast kun je met het toevoegen van een infographic ervoor zorgen dat jouw blogpost heel shareable wordt.

Met andere woorden; als jij een ingewikkeld onderwerp heel helder in beeld kunt brengen met een infographic, dan is de kans dat andere websites jouw blog gaan delen veel groter. Op deze manier verkrijg je ‘gratis’ backlinks.

9. Zorg voor een goede interne linkstructuur

Naast het verzamelen van backlinks waarmee je de autoriteit van je website (DA-score) of specifieke pagina (PA-score) verbetert, is ook de interne linkstructuur van je website belangrijk. Pagina’s met de meeste inkomende interne links worden door Google over het algemeen beschouwd als je de belangrijkste pagina’s van je website.

Interne linkstructuur seo
Een voorbeeld van hoe de interne linkstructuur van een website eruit zou moeten zien.

2 manieren voor het verbeteren van de interne linkstructuur

Je kunt dit automatiseren met een plugin. Deze methode is alleen beschikbaar voor bloggers die gebruik maken van WordPress.

Op onze website Seo-hulp.nl gebruiken we de plugin; WPA SEO Auto linker. Met deze plugin kun je aangeven dat je bepaalde woorden altijd intern wil laten linken naar een bepaalde pagina.

Zo hebben wij ingesteld dat als er ergens op de website ‘SEO Marketing’ wordt gebruikt, deze altijd intern linkt naar onze pagina over SEO marketing.

Een andere manier om de interne linkstructuur te verbeteren, is om in blogs te verwijzen naar andere relevante blog-posts.

Eerder in dit artikel hebben we dat ook gedaan bij de tips om de leesbaarheid van blogs te verbeteren. Bij de tip over schrijfmethodes verwijzen we naar een relevant artikel over SEO-teksten schrijven.

10. Neem UX serieus

In mei 2020 kondigde Google een grote update van haar algoritme aan. Vanaf 2021 wordt de user experience (UX) door Google zwaarder gewogen als SEO-factor.

Dat betekent onder andere dat trage websites en pagina’s vanaf 2021 minder goed zullen ranken.

Het is dus verstandig om de laadtijd van je pagina’s goed in de gaten te houden. Dit kun je onder andere doen via de Google Pagespeed Insights of met de tool van Pingdom.

Voor de bloggers die WordPress gebruiken zijn er verschillende plugins beschikbaar om de laadtijd van je webshop de verbeteren.

WordPress plugins voor het verbeteren van laadtijd

  • Smush – deze plugin verkleint automatisch alle afbeeldingen op je website en past ook lazyloaden toe. Met lazyloaden worden alleen afbeeldingen geladen die ook daadwerkelijk op het scherm zichtbaar zijn. Alle offscreen afbeeldingen worden pas geladen op het moment dat deze op je beeld verschijnen.
  • PW super cache – deze plugin maakt statische HTML-bestanden van jouw website. Zo hoeven niet voor iedere bezoeker alle data dynamisch te worden opgehaald. Deze plugin is echt een musthave voor iedere WordPress-gebruiker.

Dat waren ze; 10 SEO tips voor bloggers. Met bijna 3.000 woorden kun je dit gerust een longread noemen.

Heb je vragen? Schroom niet en neem contact op. We helpen je graag.

Heb je de smaak te pakken gekregen en wil je nog meer leren over SEO Marketing? Bekijk dan eens onze Online SEO Training.

Ben jij blogger en wil je geld verdienen met jouw website? Meld je dan aan voor onze bloggerslijst.


Rob IJszenga - SEO Specialist

Dit artikel is geschreven door Rob Ijszenga. Eigenaar van SEO Hulp en ruim 10 jaar ervaring als SEO specialist. Ook werkzaam geweest voor verschillende (internationale) bedrijven als e-commerce manager. Om het vak ‘SEO’ te leren zou je mij kunnen typeren als een autodidact. Door veel te lezen heb ik mij de verschillende componenten binnen SEO eigen gemaakt. Ook heb ik verschillende cursussen gevolgd. Waaronder de SEO training van SEO Guru (Alain Sadon). Bekijk hier mijn behaalde certificaat. Verder ben ik actief in verschillende SEO community ’s. Zo steun ik o.a. de SEO Mastermind en schreef ik als gastauteur voor bestseller auteur en ondernemerscoach: Koen Sieben. Lees hier één van mijn blogs. Ook werkte ik mee aan verschillende referenties voor o.a. Adresults en Windrose HQ. Ervaringen en reviews over mijn bedraf van klanten kun je lezen op trustpilot 4.6 op basis van 18 reviews, Google mijn bedrijf, 5 uit 5 met 12 reviews. En mijn Malt profiel. Ook op de website SEO-review.nl schrijf ik over zoekmachine optimalisatie (SEO)

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *