Linkbuilding

Heb je het over SEO, dan is vast de SEO-term linkbuilding wel eens voorbij gekomen. Linkbuilding betekent het verzamelen van back-links naar jouw domein. Met linkbuilding bouw je als het ware aan een verzameling inkomende links (back-links) naar jouw website of een specifieke pagina.

Het doel van linkbuilding is het verbeteren van je Domein Autoriteit (DA), Pagina Autoriteit (PA) en/of PageRank (PR). Deze autoriteit en populariteit is een belangrijke SEO-factor en is in veel gevallen heel bepalend voor een goede ranking. Hoe meer (relevante) back-links naar jouw domein of pagina, hoe hoger de autoriteit en populariteit.

Het verzamelen van back-links naar jouw website is belangrijk. Hiermee geef je aan Google een signaal dat jouw website relevante informatie biedt. Daarom plaatsen andere websites immers een link naar jouw website. Dat zouden ze niet doen als er nutteloze informatie op stond.

De autoriteit en populariteit van een pagina of domein geeft de SEO power aan. Hoe hoger de pagerank, hoe groter de kans dat de website of pagina goed kan ranken in de zoekmachine. Een website zonder back-links is als een website die niet bestaat.

Het verzamelen van back-links kun je grofweg op twee manieren doen. Als eerste kun je op een natuurlijke en organische manier back-links verzamelen. Hierbij ga je ervanuit, dat andere websites jouw unieke content oppikken en een back-link op hun website plaatsen.
Een andere manier is om websitebeheerders te vragen of ze (tegen betaling) een link naar jouw website willen plaatsen. Dit kun je zelf doen, je kunt hier ook een linkbuildingbedrijf voor inschakelen.

Meer informatie hierover lees je ook in ons SEO-artikel over: Google SEO basics

Wanneer je besluit om met een linkbuildingbedrijf in zee te gaan, is het wel verstandig om zelf te blijven checken waar de links naar jouw website geplaatst worden. Dit kun je bijvoorbeeld doen in Google Search Console. Slechte back-links naar jouw website kunnen namelijk leiden tot een Google penalty. En dat wil je liever niet.

Bij linkbuilding is de kwaliteit van back-links erg belangrijk. Stel je hebt een website over landbouwmachines. Als je vervolgens een website over zonnebanken vraagt om een link naar jouw website te plaatsen, dan betreft het een back-link van erg lage kwaliteit. De link is nauwelijks relevant en zal om die reden ook geen of weinig effect hebben op je pagerank. Een link van een website over onderdelen voor landbouwmachines zou in dit geval veel relevanter zijn.

Zelf met linkbuilding aan de slag? Bekijk dan eens ons aanbod losse backlinks en linkbuilding pakketten. 

Linkbuilding liever uitbesteden? Bekijk dan onze mogelijkheden voor linkbuilding uitbesteden en een linkbuilding abonnement.