Paginatitel
Een paginatitel kun je vergelijken met de titel van een boek. Met een paginatitel geef je in een aantal woorden aan, waar de desbetreffende pagina over gaat.
Voor SEO is de een juiste paginatitel belangrijk. Als Google een pagina indexeert, bekijkt Google nauwkeurig de titel van de pagina. De paginatitel is dus een ranking factor voor Google. De titel moet daarom duidelijk aangeven, waar de pagina over gaat. Het is dus ook van belang om je belangrijkste ‘keyword’ hierin te vermelden.
Naast dat de paginatitel nauwkeurig wordt bekeken en gewogen door Google, wordt de deze ook weergegeven in de zoekresultaten. Hieronder zie je een voorbeeld van een organisch zoekresultaat waarin de paginatitel en meta-omschrijving wordt getoond.
Bij het maken van de paginatitel is het niet alleen belangrijk om het juiste zoekwoord te vermelden. Ook de opmaak is belangrijk, zo kun je opvallen in de zoekresultaten.
In het voorbeeld hierboven heb ik gezocht op ‘witte sneakers dames’. Het zoekwoord is ook gebruikt als paginatitel, met daarachter een USP (gratis verzenden & retour).,
Stel je zou deze paginatitel gaan optimaliseren. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen krijgen: Shop je favoriete witte dames sneakers online! Of stel een vraag: Zoek je witte dames sneakers? Grote collectie sneakers.
Welke titel nodigt het meest uit om op te klikken? Dat kan verschillen, maar een geoptimaliseerde paginatitel levert je zeker weten meer bezoekers op!
Lees ook het blog: Scoor hoger in Google met goede paginatitels
Tips voor het optimaliseren van een paginatitel:
- Verwerk je belangrijkste keywords in je paginatitel
- Gebruik voor een titel niet meer dan 65 tekens
- Formuleer je paginatitel in een vraag
- Gebruik deze handige tool van SEOmofo: snippet optimizer om je titel en meta-omschrijving te controleren.