fbpx

Meta-Description

Een meta-description (ook wel meta-omschrijving genoemd) is vergelijkbaar met een flaptekst van een boek. Het geeft in 1 tot 2 korte zinnen weer waar de pagina over gaat en wat je kan verwachten als je de pagina bezoekt.

In tegenstelling tot een paginatitel is de meta-description geen SEO factor. De lengte en inhoud hiervan wordt door Google dus niet meegenomen. De meta-description wordt wel vertoond in de zoekresultaten. Hieronder een voorbeeld.

meta-description

Toch is het belangrijk om een meta-description wel te optimaliseren. Dit kan de zoeker net het laatste setje geven om te klikken. Het doorklikpercentage (CTR) is namelijk wel een SEO factor. De kans is groot dat Google resultaten in ze zoekmachine met een hoog doorklikpercentage beloond met een betere ranking.

De regels die Google hanteert over de lengte van een meta-omschrijving is in de afgelopen jaren een aantal keren gewijzigd. Voor 2019 is de lengte van de meta-description:

  • Desktop: 120 karakters / 920 pixels
  • Mobiel: 160 karakters / 980 pixels

Hoeveel karakters je gaat gebruiken is dus afhankelijk van welk apparaat bezoekers gebruiken. Voor deze website gebruikt 70% van de bezoekers desktop. Daarom zijn alle meta-omschrijvingen geoptimaliseerd voor desktop.

Advies is om altijd een meta-description in te vullen. Zo heb je controle op welke informatie getoond word. Maar dat wil niet zeggen dat de ingevulde omschrijving altijd getoond wordt door Google.

In ‘slechts’ 35,9% van de gevallen wordt de omschrijving getoond die je zelf hebt ingevoerd. In alle andere gevallen kiest Google zelf een tekst die elders op de pagina staat. In ruim 15% van de gevallen vult Google de omschrijving aan met eigen woorden.

Tips voor het optimaliseren van een Meta-Description:

  • Zet de belangrijkste boodschap/antwoord op de vraag, in het eerste gedeelte van de tekst. Zo weet je zeker dat dit getoond wordt. Ook als Google de omschrijving afbreekt.
  • Gebruik in je meta-omschrijving niet meer dan 160 karakters (desktop)
  • Gebruik voor de omschrijving van een blog, bericht of artikel niet meer dan 150 tekens. Google voegt namelijk een datum toe aan de omschrijving.
  • Varieer in het gebruik van meta-omschrijvingen. Gebruik niet voor iedere pagina dezelfde.

Voor het optimaliseren van meta-omschrijvingen en paginatitels is het handig om een tool te gebruiken. De tool die wij hiervoor gebruiken is de snippet optimizer tool van SEO Mofo.