Meta-Description
Een meta-description (ook wel meta-omschrijving genoemd) is vergelijkbaar met een flaptekst van een boek. Ze geeft in 1 tot 2 korte zinnen weer, waar de pagina over gaat en wat je kan verwachten als je de pagina bezoekt.
In tegenstelling tot een paginatitel is de meta-description geen SEO-factor. De lengte en inhoud hiervan wordt door Google dus niet meegenomen. De meta-description wordt wel vertoond in de zoekresultaten. Hieronder een voorbeeld.
Toch is het belangrijk om een meta-description wel te optimaliseren. Dit kan de zoeker net het laatste zetje geven om te klikken. Het doorklikpercentage (CTR) is namelijk wel een SEO-factor. De kans is groot dat Google resultaten in de zoekmachine met een hoog doorklikpercentage beloont met een betere ranking.
De regels die Google hanteert over de lengte van een meta-omschrijving is in de afgelopen jaren een aantal keren gewijzigd. Voor 2019 is de lengte van de meta-description:
- Desktop: 120 karakters / 920 pixels
- Mobiel: 160 karakters / 980 pixels
Hoeveel karakters je gaat gebruiken, is dus afhankelijk van welk apparaat bezoekers gebruiken. Voor deze website gebruikt 70% van de bezoekers een desktop. Daarom zijn alle meta-omschrijvingen geoptimaliseerd voor desktop.
Advies is om altijd een meta-description in te vullen. Zo heb je controle over welke informatie getoond wordt. Maar dat wil niet zeggen dat de ingevulde omschrijving altijd getoond wordt door Google.
In ‘slechts’ 35,9% van de gevallen wordt de omschrijving getoond die je zelf hebt ingevoerd. In alle andere gevallen kiest Google zelf een tekst die elders op de pagina staat. In ruim 15% van de gevallen vult Google de omschrijving aan met eigen woorden.
Tips voor het optimaliseren van een Meta-Description:
- Zet de belangrijkste boodschap/antwoord op de vraag in het eerste gedeelte van de tekst. Zo weet je zeker dat dit getoond wordt. Ook als Google de omschrijving afbreekt.
- Gebruik in je meta-omschrijving niet meer dan 160 karakters (desktop).
- Gebruik voor de omschrijving van een blog, bericht of artikel niet meer dan 150 tekens. Google voegt namelijk een datum toe aan de omschrijving.
- Varieer in het gebruik van meta-omschrijvingen. Gebruik niet voor iedere pagina dezelfde.
Voor het optimaliseren van meta-omschrijvingen en paginatitels is het handig om een tool te gebruiken. De tool die wij hiervoor gebruiken is de snippet optimizer tool van SEO Mofo.