Linkbuilding.

Wil jij een toppositie in Google behalen en behouden? Dan is linkbuilding cruciaal. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Laat linkbuilding over een dé specialist: SEO Hulp

[grw id="3589"]

Nieuwsgierig?

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Wij nemen binnen 24 uur contact met je op!

Linkbuilding

Een overzicht van onze linkbuilding services.

Of het nu om een hobby website gaat, of om een webshop met 100+ orders per dag. Bij SEO Hulp bieden we altijd een passende oplossing voor linkbuilding. Het is belangrijk om budget en doelstelling met elkaar in balans te brengen. Vervolgens zoeken we samen naar een passende invulling om linkbuilding succesvol in te zetten.

Linkbuilding. Zo werkt het

SEO bestaat uit 3 factoren: content, techniek en autoriteit. Linkbuilding heeft betrekking op die laatste: autoriteit. Google laat het liefst website bovenaan in de zoekresultaten zien die veel autoriteit hebben. Want websites met veel autoriteit bevatten betrouwbare en relevante content. Om die autoriteit te kunnen beoordelen kijken Google naar de inkomende links.

Inkomende links (ook wel backlinks genoemd) zijn links die vanaf een andere website verwijzen naar jouw website. Iedere inkomende link wordt door Google gezien als een soort aanbeveling. Een website plaatst een verwijzing (link) naar jouw website. En doet dit waarschijnlijk omdat jouw website waardevolle en relevante informatie bevat. Liggen er helemaal geen inkomende links naar een webpagina? Dan is de kans groot dat deze webpagina geen waardevolle informatie bevat.

Dit is in een notendop hoe Google kijkt naar inkomende links (backlinks). En hoe Google de autoriteit van een website en webpagina bepaald.

Het is niet zo dat Google een lijst bijhoud waar je de autoriteitsscore van jouw website in kan terugvinden. Google deed dat vroeger wel in de vorm van pagerank. Dit bestaat niet meer. Maar het principe achter de pagerank bestaat nog wel. Er zijn diverse tools beschikbaar die een autoriteitsscore weergeven. MOZ en Mangools zijn twee bekende tools.

De definitie van linkbuilding zou je als volgt kunnen formuleren: linkbuilding is het actief verkrijgen van backlinks vanaf andere websites. Met als doel om een hogere autoriteitsscore te krijgen om daarmee betere rankings in zoekmachines (zoals Google) af te dwingen.

Waar moet je op letten bij linkbuilding

Het verzamelen van backlinks is dus belangrijk. Maar gaat het dan alleen om de aantallen backlinks? Of zijn er nog meer factoren waarmee je rekening moet houden? Ja, wel degelijk. Het gaat niet alleen om de kwantiteit maar ook de kwaliteit.

Een aantal belangrijke factoren binnen linkbuilding op een rij:

  • Links vanaf een website met hoge autoriteit zijn over het algemeen waardevoller. Deze websites kunnen meer autoriteit overdragen naar jouw website. Er is dan sprake van meer linkjuice.
  • Diversiteit binnen een linkprofiel is belangrijk. Zorg voor verschillende linktypen binnen je profiel.
  • Een relatie tussen branche of onderwerp tussen de verwijzende websites is belangrijk. Deze links kunnen als relevanter worden beoordeeld. Ook is de kans dan groter dat bezoekers klikken op de link.
  • Een backlink profiel moet zich op een zo natuurlijk mogelijke manier ontwikkelen. Als Google hierin onnatuurlijke patronen herkend, loop je het risico een penalty van Google te krijgen.

Verschillende vormen van linkbuilding en linkbuilding strategieën

Er zijn verschillende manieren waarop je linkbuilding kunt inzetten. Welke vorm van linkbuilding voor jou het meest effectief is, is afhankelijk van je doelstelling en budget. Daarom is het belangrijk om voordat je start met linkbuilding een strategie uit te stippelen. In die strategie kun je kijken naar de volgende vormen van linkbuilding.

Zelf backlinks plaatsen

Er bestaan verschillende online bedrijven gidsen waar je een bedrijf  kunt aanmelden. Vaak wordt er dan een profiel aangemaakt en kun je daar ook website invoeren. Een mooie kans om een gratis backlink te scoren. Een voorbeeld van zo’n bedrijven gids is blijbedrijf.nl.

Kijk ook eens naar websites van brancheverenigingen. Ook daar vind je soms mogelijkheden om je aan te melden waarna er een profiel wordt gemaakt met vermelding van een website.

Outreach campagne opzetten

Bij een outreach campagne produceer je super relevante content. Bijvoorbeeld een persbericht, onderzoeksresultaten of een waardevolle analyse. Dit stuur je vervolgens door naar websites met de vraag of ze het artikel willen publiceren. In het artikel verwerk je 1 of 2 links en als het goed is wordt dit artikel door verschillende websites geplaatst.

Het voordeel van deze manier van linkbuilding is dat je unieke links krijgt die moeilijk te verkrijgen zijn. Het nadeel is dat het een tijdrovende manier is en je van te voren nooit weet wat het resultaat gaat zijn.

In onderstaande video van AHrefs een mooi voorbeeld van een outreach campagne.

Backlinks ruilen – AB ruil of ABC ruil

Wanneer je beschikt over een flink aantal websites kan het ruilen van links een effectieve manier zijn om backlinks krijgen. Zorg er bij het ruilen van backlinks wel voor dat de domeinen niet naar elkaar verwijzen. Met een ABC ruil voorkom je dit. Hierbij linkt website A naar website B en website B naar website C en website C weer naar website A. Zo kun je links ruilen zonder dat de websites naar elkaar verwijzen.

Backlinks kopen

De meest eenvoudige vorm van linkbuilding is het kopen van backlinks. Er zijn verschillende platforms te vinden waar je startpaginalinks, partnerlinks, in-content links en publicaties met links kunt kopen. Let hierbij wel goed op de prijs. Vaak worden er onnodig hoge bedragen gevraagd terwijl je elders een vergelijkbare aankoop kunt doen tegen een veel scherpere prijs. Een voorbeeld van een platform waar je zeer voordelig links kunt inkopen in deze webshop: https://seo-hulp.nl/winkel/

Gastbloggen

Doormiddel van gastbloggen kun je op een effectieve manier hoogwaardige links verzamelen. Ook is het een mooie manier om je als expert te profileren. En om als auteur meer autoriteit te krijgen. Veel informatieve websites werken met gastbloggers.

Verschillende soorten backlinks

Wanneer je met linkbuilding aan de slag gaat kom je veel verschillende benamingen voor link typen tegen. We hebben daarom hieronder allemaal op een rij gezet.

Startpaginalink

Een link op een startpagina zoals deze: https://amsterdam.startpagina.nl/. Je ziet dat de pagina vol staat met links. Andere veel voorkomende startpagina’s zijn startsuper.nl, startkabel.nl en start-links.nl. Bij veel startpagina’s kun je een verzoek insturen om een link te plaatsen. In weinig gevallen wordt de link dan ook echt geplaatst. Voordeel van startpagina’s is dat ze vaak een hoge score op autoriteit (DA) hebben.

Partnerlinks

Dit type links wordt geplaatst op partnerpagina. Veel websites voegen zo’n partnerpagina toe om daar links op te plaatsen die ze geruild hebben. Het nadeel van partnerlinks is dat ze vaak op pagina’s staan waar al tientallen andere links op staan. Er wordt dan nog maar weinig autoriteit overgedragen via de link. En het is de vraag hoe Google in de toekomst dit soort links gaat beoordelen.

In-content links

Dit is een type link die in een tekst staat. Over het algemeen wordt een link die is opgenomen in een stukje tekst of in een artikel beter beoordeeld. In-content links kun je verzamelen door gastblogs te schrijven voor andere websites en artikel publicaties te kopen.

Homepage links

De naam zegt het al, dit type links staan op de homepage. Meestal beschikt de homepage over de meeste autoriteit. Een link op de homepage kan dus de meeste autoriteit overdragen. Om die reden wordt een homepage link als waardevoller beschouwd t.o.v. een partnerlink.

Linkbuilding termen

Naast verschillende soorten links kom je bij linkbuilding ook verschillende termen tegen. Het is handig om de betekenis van deze termen te weten. Daarom hebben we ze hieronder op een rij gezet.

Do follow links en no follow links

Iedere link kun je een attribuut meegeven. Zo’n attribuut kun je zien als een soort label die aan de link hangt. Als Google bij het crawlen deze link wil volgen, kun je doormiddel van een attribuut aangeven wat Google met de link moet doen. Wanneer je een do follow attribuut voor de links instelt (do follow is vrijwel altijd standaard) zijn er voor Google geen beperkingen kan Google de link volgen. Wanneer je een no follow attribuut instelt zal Google de link niet volgen. Er wordt dan ook geen linkwaarde doorgegeven.

Naked links
Ook wel EML (exact matching links) genoemd. Hierbij is de ankertekst gelijk aan de url.

Anchor tekst

In het Nederlands noemen we dit een ankertekst. Dit is de tekst waarachter de link geplaatst wordt. Zorg er voor dat de anchor tekst zo relevant mogelijk is.

Interne links

Dit zijn links die naar pagina’s binnen de website verwijzen. Bijvoorbeeld wanneer je in een blog wil verwijzen naar een eerder geschreven blog. Dan doe je dit door een interne link te plaatsen. Ook menu-items kun je zien als interne links. Als het goed ontvangen de belangrijkste pagina’s op de website ook de meeste interne links.