In dit SEO artikel gaan we dieper in op het begrip ‘alt-teksten’ – ook wel ‘alternatieve tekst’ genoemd – en geven we antwoord op de vraag: hoe schrijf ik een goede ‘alt-tekst’?

Wat is een ‘alt-tekst’?

Laten we met de basis beginnen: wat is een ‘alt-tekst’, ook wel ‘alt-attribuut’ of ‘alt-tag’ genoemd? Kort gezegd is het een tekstuele omschrijving van een afbeelding of foto die wordt gebruikt op een website. Zoekmachines zoals Google en Bing gebruiken de ‘alt-teksten’ om de inhoud van een webpagina beter te kunnen begrijpen. Daarnaast dienen ‘alt-teksten’ om websites en webpagina’s m.b.v. een screenreader beter te kunnen
voorlezen aan bijvoorbeeld mensen met een visuele beperking. Om die reden zijn alle websites van de Nederlandse overheid verplicht voorzien van ‘alt-teksten’.

Inhoudsopgave

In de afgelopen maanden voerden wij tientallen SEO-scans uit voor zowel websites als webshops. Tijdens een SEO-scan beoordelen we ook het toepassen van afbeeldingen en het optimaliseren van ‘alt-teksten’. Het resultaat? Bij ruim 70% van de scans was de beoordeling op dit onderdeel ruim onvoldoende.

Om die reden hebben we besloten om hier een uitgebreid artikel over te schrijven met uitleg over ‘alt-teksten’; waarom ze belangrijk zijn, enkele voorbeelden van goed en foutief gebruik van ‘alt-teksten’ en we geven een aantal handige tips.

Waarom is een alt tekst belangrijk?

Om twee redenen is het belangrijk om altijd ‘alt-teksten’ bij afbeeldingen in te vullen en te optimaliseren. Op de eerste plaats voor het verbeteren van de toegankelijkheid van je website. Daarnaast is het invullen en optimaliseren van ‘alt-teksten’ook goed voor SEO.

Waarom primair toegankelijkheid? Heel simpel. Het toegankelijk maken van je ​ website voor iedereen zou altijd bovenaan je prioriteitenlijst moeten staan. Ervoor zorgen dat alle content en functies op de website beschikbaar zijn voor iedereen.

Toegankelijkheid van je website

Met toegankelijkheid wordt bedoeld dat alle content op je website bereikbaar is voor iedereen. Dus ook voor mensen met een visuele beperking. Mensen met een visuele beperking maken vaak gebruik van een tool die content op de website voorleest. Deze tools gebruiken vaak de ‘alt-tekst’ om aan te geven wat er op de foto te zien is. Daarom is het dus belangrijk om een ‘alt-tekst’ toe te voegen aan je foto’s.

Hoe belangrijk is een alt tekst voor SEO?

Een afbeelding zonder ‘alt-tekst’ en of titel kan door de bots van Google niet goed geïndexeerd worden. De kans is dan groot dat Google je website een lagere waardering geeft op toegankelijkheid. Deze mindere waardering heeft vanzelfsprekend ook effect op je rankings. Bij het aangeven van hoe belangrijk verschillende SEO-factoren zijn, is het antwoord vaak hetzelfde. Door verschillende SEO-factoren toe te passen, zorg je voor een totaalplaatje waarmee je de kans vergroot op een goede ranking. Los van ijzersterke content en goede backlinks zijn eigenlijk alle andere SEO- factoren even belangrijk. Gezamenlijk zorgen ze voor een goed geoptimaliseerd totaalplaatje.

Optimaliseren van ‘alt-teksten’

Heb jij voor alle afbeeldingen op je website een ‘alt-tekst’ ingevuld? Lekker bezig! Maar dan de volgende vraag: zijn alle ‘alt-teksten’ ook geoptimaliseerd? Past de ‘alt-tekst’ ook bij het doel van de afbeelding? Heb je zoekwoorden opgenomen in je ‘alt-teksten’? Zijn je ‘alt-teksten’ lang genoeg? Of juist te kort?

Note: een pagina maak je uiteindelijk voor je bezoekers, niet voor Google. Dat geldt ook voor ‘alt-teksten’. Kies dus in eerste instantie voor een ‘alt-tekst’ die de toegankelijkheid van je website ten goede komt. En kijk vervolgens hoe je deze kunt optimaliseren voor SEO.

Bepaal eerst het doel van de afbeelding

Voordat je aan de slag gaat met het optimaliseren van ‘alt-teksten’ is het goed om eerst het doel van de afbeelding te bepalen. Is de afbeelding toegevoegd als sfeerbeeld (bijvoorbeeld een header-afbeelding), is de afbeelding een aanvulling op de inhoud (bijvoorbeeld een infographic) of heeft de afbeelding een specifieke functie (bijvoorbeeld een ‘lees verder’ knop)? Voor de verschillende doelen kun je de volgende regels aanhouden.

Alt tekst bij sfeerbeelden

Een precieze omschrijving van de afbeelding voegt vaak niets toe aan SEO en toegankelijkheid. Je kunt ervoor kiezen om de ‘alt-tekst’ leeg te laten, aangezien het niks bijdraagt aan de verbetering van de toegankelijkheid. Voor SEO is dit alleen niet zo handig. Kies er dan voor om een korte beschrijving van de pagina te gebruiken als ‘alt-tekst’ en voeg ook de belangrijkste zoekwoorden​ toe. De header afbeelding van deze pagina heeft geen relatie tot de inhoud en heeft daarom de volgende ‘alt-tekst’: “meer informatie over het schrijven van goede ‘alt-teksten”’.

Alt tekst bij inhoudelijke afbeeldingen

Bij een inhoudelijke afbeelding is er dus een duidelijk relatie tussen de afbeelding en de inhoud. De ‘alt-tekst’ is een heldere beschrijving van die relatie en de inhoud van de afbeelding. Deze ‘alt-tekst’ kun je optimaliseren door er ook de belangrijkste zoekwoorden in op te nemen.

Alt teksten bij functionele afbeeldingen

Een functionele afbeelding heeft een specifieke functie zoals een knop waarmee je verder gaat naar een andere pagina of een ‘lees ook’ knop waarmee je naar een volgend artikel kunt klikken. Deze afbeeldingen voegen inhoudelijks niks toe aan de pagina. Toch kun je de ‘alt-teksten’ wel optimaliseren voor zowel SEO als toegankelijkheid. Stel je hebt een knop onderaan je blog geplaatst waarmee je kunt doorklikken naar een ander blogartikel. De ‘alt-tekst’ van die afbeelding zou dan kunnen zijn: “lees ook mijn blog over [onderwerp blog]”. Op deze manier is duidelijk wat de functie van de knop is en voeg je ook nog een zoekwoord toe aan de ‘alt-tekst’.

Zoekwoorden gebruiken in je ‘alt-tekst’

Ik benadruk het nog maar even: een ‘alt-tekst’ schrijf je in eerste instantie altijd om de toegankelijkheid van je website te verbeteren. Dit kan hand in hand gaan met het optimaliseren van je ‘alt-teksten’ .

Het optimaliseren van je ‘alt-teksten’ bestaat voornamelijk uit het volgende:

  • zorg voor afwisseling in je ‘alt-teksten’ en voorkom gedupliceerde ‘alt-teksten’
  • gebruik in je ‘alt-teksten’ de belangrijkste zoekwoorden

‘Alt-tekst’ met streepjes

Een vraag die we geregeld krijgen is; moet ik voor iedere spatie in de alt tekst een verbindingsstreepje (-) gebruiken? Het antwoord is; nee. Dit is niet nodig. Je kunt gewoon spaties gebruiken. De meeste website systemen maken van een spatie automatische een streepje.

Lengte van een ‘alt-tekst’

Voor de ‘alt-tekst’ mag je maximaal 143 tekens gebruiken. Dit is ongeveer gelijk aan het aantal tekens wat je kunt gebruiken voor een meta-omschrijving. Bestaat een goed geschreven ‘alt-tekst’ dan altijd uit 143 tekens? Nee, niet
altijd. Gebruik het aantal woorden wat je nodig hebt om een goede beschrijving van de afbeelding te maken. Gebruik minimaal drie tot vijf woorden en probeer het maximale aantal tekens niet te overschrijden.

Voorbeelden van een goede (en minder goede) ‘alt-tekst’

Hoe ziet een goede ‘alt-tekst’ er nou uit? En zijn er voorbeelden van hoe je bestaande ‘alt-teksten’ kunt verbeteren? Je hebt geluk. Want we hebben een aantal voorbeelden voor je op een rij gezet.

Het eerste voorbeeld komt van de homepage van Univé. Daar staat een afbeelding van een man en een vrouw. Deze afbeelding heeft geen relatie tot de rest van de pagina. Daarom hebben ze er bij Univé voor gekozen om de ‘alt-
tekst’ te optimaliseren voor SEO, zonder dat dit storend is voor de toegankelijkheid. De ‘alt-tekst’ is: ‘Rechtsbijstand met Univé’.

voorbeeld van een juiste alt tekst op de homepage van unive

Hierbij een voorbeeld waarbij er het één en ander verbeterd kan worden aan de ‘alt-tekst’. De ‘alt-tekst’ is wel ingevuld maar niet geoptimaliseerd. Zonde, want de inhoud van de afbeelding bevat aanvullende informatie over de inhoud. De ‘alt-tekst’ is nu: ‘header effectieve infographics’.

Een goede ‘alt-tekst’ voor deze infographic zou kunnen zijn: ‘een voordeel van infographics is dat we 80 procent onthouden van wat we zien, en 20 procent van wat we lezen’.

Of: ‘het voordeel van effectieve infographics is dat ze veel beter worden onthouden’.

voorbeeld van een alt tekst

Tips voor het gebruik van afbeeldingen en ‘alt-teksten’

  • Welk bestandsformaat gebruik jij? Er zijn verschillende formaten zoals .jpg, .jpeg of .png. Over het algemeen is .png het beste om te gebruiken
  • Naast een ‘alt-tekst’ kun je ook de bestandsnaam en titel van een afbeelding invullen. Geef hier ook eens aandacht aan.
  • Een absolute don’t voor ‘alt-tekst’: keyword stuffing!
  • Wissel af in het gebruik van ‘alt-teksten’ en het gebruik van zoekwoorden.

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *