Het vinden van de juiste zoektermen kan soms een hele klus zijn. Maar zoals zo vaak als je iets zoekt: je vindt het vaak dicht bij huis. En dat is met het vinden van de juiste zoektermen ook het geval. Geen ingewikkelde en dure tools, maar een kijkje nemen in je Google Search Console account is voldoende.

In dit SEO artikel leg ik je uit, hoe je relevante zoektermen kunt vinden in je Google Search Console (GSC) account. Deze manier is zowel toepasbaar voor bestaande als nieuwe websites.

Ik gebruik deze methode zowel voor mijn eigen websites als in opdrachten voor onze klanten.

Inhoudsopgave

Google Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google en geeft inzichten in de prestaties van een website in de zoekmachine van Google. Daarnaast is Google Search Console ook een communicatie portal tussen websitebeheerders en Google. Als er problemen zijn met het indexeren van pagina’s of als Google een penalty uitdeelt, dan communiceert Google dat via het Google Search Console account.

Verder kun je in Google Search Console verschillende technische aspecten van je website uitlichten.

Door SEO-specialisten wordt Google Search Console voornamelijk gebruikt voor het meten en analyseren van de prestaties in de zoekmachine van Google.

Tip: Als je website nog niet geverifieerd is in Google Search Console dan is ons advies om dat zeker te doen!

Zoekwoorden-/zoektermen onderzoek

Voordat ik verder ga, nog een korte uitleg over zoekwoordenonderzoek in het algemeen. Het doen van zoekwoordenonderzoek en SEO zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vaak begin je met zoekwoordenonderzoek, kies je de juiste zoektermen en optimaliseer je vervolgens de content aan de hand van de gekozen zoektermen.

Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken voor zoekwoordenonderzoek zoals: Ubersuggest, Keywordplanner binnen Google ads, KW finder van Mangools of answer the public.

Ok, genoeg achtergrondinformatie. Tijd om aan de slag te gaan. Op zoek naar relevante zoektermen in Google Search Console.

Zo vind je relevante zoektermen in Google Search Console

Om te beginnen: ga naar Google Search Console, log in en kies de juiste property. Vervolgens kies je aan de linkerkant voor het tabblad ‘Prestaties’.

Op de afbeelding hieronder kun je zien, waar je een property kunt kiezen en waar je het tabblad prestaties kunt vinden. Ook zie je op de afbeelding de plek waar je de periode in kunt stellen. Advies is om deze op drie maanden te zetten. Genereer je op deze manier weinig data? Dan kun je de periode verruimen.

uitleg functies in Google search console

Vervolgens scroll je iets naar onder. Daar zie je een overzicht waar je meer informatie over zoekopdrachten, pagina’s, landen, apparaten, zoekopmaak en datums kunt vinden. Standaard wordt het tabblad ‘zoekopdrachten’ weergegeven; dit kun je zo laten.

Aan de rechterkant klik je vervolgens op het ‘filter’ icoontje en selecteer je alle mogelijkheden. Deze kolommen komen vervolgens ook in je exportbestand te staan. Op de afbeelding hieronder kun je zien, waar je die filterknop kunt vinden.

Note: je kijkt mee in het Google Search Console account van één van onze klanten. Om die reden heb ik alle zoekopdrachten en andere ‘gevoelige’ data weggehaald.

filter opties in Google search console

Als je alle opties hebt geselecteerd, kun je de gegevens exporteren door rechtsboven op ‘exporteren’ te klikken. Voor deze uitleg heb ik er voor gekozen de gegevens te exporteren als excel-spreadsheet (optie 2).

Open vervolgens het gedownloade bestand. Er zitten verschillende tabbladen in het Excel-bestand. Je gebruikt alleen het eerste tabblad ‘zoekopdrachten’.

Het gedownloade bestand ziet er als het goed is zo uit (zie afbeelding hieronder). Onder de afbeelding vind je een korte uitleg van de gegevens die je net hebt gedownload.

Overzicht zoektermen in excel
  • Zoekopdrachten: dit zijn zoekopdrachten waarop Google je website toont in de zoekresultaten.
  • Aantal klikken: dit is het aantal klikken die de zoekopdracht naar je website oplevert.
  • Vertoningen: dit is het aantal keren dat je website is vertoond per zoekopdracht. Dit zegt dus iets over het zoekvolume. Veel vertoningen betekent een groot zoekvolume.
  • CTR: aantal keren dat bezoekers hebben doorgeklikt naar je website
  • Positie: de gemiddelde positie van je website per zoekopdracht. Let op; dit gaat om een gemiddelde positie binnen de periode die je hebt aangegeven. In het geval van ons voorbeeld dus drie maanden. Voor een specifiekere kijk op posities kun je de periode verkorten.

Nu gaan we de gegevens sorteren op vertoningen en positie. Om gegevens te sorteren in Excel klik je rechtsboven op ‘sorteren en filteren’ en vervolgens op ‘aangepast sorteren’.

Hier stel je in: sorteren op kolom ‘positie van groot naar klein’. En een tweede sorteringsniveau op ‘vertoningen van klein naar groot’.

Dit ziet er zo uit:

voorbeeld sortering in excel

Je krijgt nu een overzicht van zoekopdrachten met veel vertoningen (lees; hoog zoekvolume) en een lage positie.

In dit voorbeeld selecteer ik vervolgens alle zoektermen met een gemiddelde positie tussen 9 en 10. Dat zijn dus zoektermen waar de website al wel op getoond wordt, alleen op de tweede pagina van de zoekresultaten.

Sorteer het overzicht nogmaals alleen op ‘vertoningen van groot naar klein’. Het overzicht wat je dan hebt, ziet als het goed zo uit:

Een overzicht van relevante zoektermen met een hoog zoekvolume die nu allemaal ranken op pagina 2 van de zoekresultaten. In het voorbeeld wat we gebruiken voor dit artikel levert dit 38 relevante zoektermen op.

En nu? Aan de slag met de gegevens

Ok, je hebt nu een lijst met relevante zoektermen. Maar wat kun je hier vervolgens mee doen? Kort gezegd kun je er twee kanten mee op.

Maar voordat je begint met het verwerken van de data, vul je het Excel-bestand nog aan met de kolom ‘pagina’. Achter iedere zoekterm plaats je de pagina die getoond wordt in de zoekresultaten.

Je kunt vervolgens het overzicht opnieuw sorteren op de kolom ‘pagina’. Zo kun je eenvoudig checken of er meerdere zoektermen voor één pagina in het overzicht staan.

Nu het overzicht helemaal compleet is, kun je bepalen wat je met de gevonden zoektermen gaat doen. Zoals al eerder aangegeven kun je hier twee kanten mee op.

Verwerk de zoektermen op een bestaande pagina

Waarschijnlijk heb je pagina’s op je website geoptimaliseerd op basis van één focus zoekterm (in Yoast SEO-plugin ook wel focus keyphrase genoemd).

Maar in de praktijk vertoont Google de pagina ook op andere zoektermen.

Bijvoorbeeld: er staat een SEO-artikel op mijn website. Dit heb ik geoptimaliseerd voor de zoekterm ‘SEO-teksten schrijven’. Maar het artikel wordt door Google ook in de zoekresultaten getoond op zoektermen als: waar moet een SEO-tekst aan voldoen, hoe lang moet een SEO-tekst zijn, SEO-tekst voorbeeld, Goede SEO-tekst en hoe SEO-teksten schrijven?

Je optimaliseert een pagina op basis van één zoekterm, maar de pagina wordt getoond in de zoekresultaten voor veel meer verwante zoektermen.

Deze verwante zoektermen heb je zojuist in kaart gebracht in een Excel- document. Nu is het zaak om de zoektermen met het hoogste aantal vertoningen te kiezen, en deze vervolgens op de juiste plekken te verwerken op de pagina en in de content.

Advies is om de zoektermen die je hebt gekozen te verwerken in de content (aan het begin van de eerste en laatste alinea) en/of op te nemen in de SEO-titel of heading 1 tag.

Als laatste is het zaak om te monitoren wat er gebeurt. Stijgen de rankings?

Deze methode is dus geschikt voor het optimaliseren van bestaande content. De tweede methode is geschikt voor het creëren van nieuwe content.

Inspiratie voor het maken van nieuwe content

Het overzicht wat je zojuist uit Google Search Console hebt gehaald, kun je ook heel goed gebruiken als inspiratie voor nieuwe content.

Dit vraagt alleen wel om een iets andere aanpak.

Een aantal stappen terug heb je een selectie gemaakt van de zoektermen tussen positie 9 en 10. Als je de zoektermen wil gaan gebruiken als inspiratie voor nieuwe content, kun je beter zoektermen selecteren met een lagere ranking. Bijvoorbeeld tussen positie 30 en 35.

Zodra je die selectie hebt gemaakt, verzamel je zoektermen die goed bij elkaar passen. Deze zoektermen gebruik je vervolgens voor het maken van een nieuwe pagina, blog of shopping categorie.

En, ga je ermee aan de slag? Zo ja, laat me dan eens weten wat het je heeft opgeleverd.

En als je er niet helemaal uitkomt, neem gerust contact met me op! Ik help je graag!


Rob IJszenga - SEO Specialist

Dit artikel is geschreven door Rob Ijszenga. Eigenaar van SEO Hulp en ruim 10 jaar ervaring als SEO specialist. Ook werkzaam geweest voor verschillende (internationale) bedrijven als e-commerce manager. Om het vak ‘SEO’ te leren zou je mij kunnen typeren als een autodidact. Door veel te lezen heb ik mij de verschillende componenten binnen SEO eigen gemaakt. Ook heb ik verschillende cursussen gevolgd. Waaronder de SEO training van SEO Guru (Alain Sadon). Bekijk hier mijn behaalde certificaat. Verder ben ik actief in verschillende SEO community ’s. Zo steun ik o.a. de SEO Mastermind en schreef ik als gastauteur voor bestseller auteur en ondernemerscoach: Koen Sieben. Lees hier één van mijn blogs. Ook werkte ik mee aan verschillende referenties voor o.a. Adresults en Windrose HQ. Ervaringen en reviews over mijn bedraf van klanten kun je lezen op trustpilot 4.6 op basis van 18 reviews, Google mijn bedrijf, 5 uit 5 met 12 reviews. En mijn Malt profiel. Ook op de website SEO-review.nl schrijf ik over zoekmachine optimalisatie (SEO)

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *