Het vinden van de juiste zoektermen kan soms een hele klus zijn. Maar zoals zo vaak als je iets zoekt, je vind het vaak dicht bij huis. En dat is met het vinden van de juiste zoektermen ook het geval. Geen ingewikkelde en dure tools, maar een kijkje nemen in je Google Search Console account is voldoende.

In dit SEO artikel leg ik je uit hoe je relevante zoektermen kunt vinden in je Google Search Console (GSC) account. Deze manier is zowel toepasbaar voor bestaande – als nieuwe websites.

Ik gebruik deze methode zowel voor mijn eigen websites als in opdrachten voor onze klanten.

Inhoudsopgave

Google Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google en geeft inzichten in de prestaties van een website in de zoekmachine van Google. Daarnaast is Google Search Console ook een communicatie portal tussen websitebeheerders en Google. Als er problemen zijn met het indexeren van pagina’s of Google heeft een penalty uitgedeeld, dan communiceert Google dat via het Google Search Console account.

Verder kun je in Google search Console verschillende technische aspecten van je website uitlichten.

Door SEO specialisten wordt Google search console voornamelijk gebruikt voor het meten en analyseren van de prestaties in de zoekmachine van Google.

Tip: Als je website nog niet geverifieerd is in Google search console dan is ons advies om dat zeker te doen!

Zoekwoorden-/zoektermen onderzoek

Voordat ik verder ga nog een korte uitleg over zoekwoordenonderzoek in het algemeen. Het doen van zoekwoordenonderzoek en SEO zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vaak begin je met zoekwoordenonderzoek, kies je de juiste zoektermen en optimaliseer je vervolgens de content aan de hand van de gekozen zoektermen.

Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken voor zoekwoordenonderzoek zoals Ubersuggest, Keywordplanner binnen Google ads, KW finder van Mangools of answer the public.

Oke, genoeg achtergrondinformatie. Tijd om aan de slag. Op zoek naar relevante zoektermen in Google Search Console.

Zo vind je relevante zoektermen in Google Search Console

Om te beginnen; ga naar Google Search Console, log in en kies de juiste property. Vervolgens kies je aan de linkerkant voor het tabblad Prestaties.

Op de afbeelding hieronder kun je zien waar je een property kunt kiezen en waar je het tabblad prestaties kunt vinden. Ook zie je op de afbeelding de plek waar je de periode in kan stellen. Advies is om deze op 3 maanden te zetten. Genereer je op deze manier weinig data? Dan kun je de periode verruimen.

uitleg functies in Google search console

Vervolgens scroll je iets naar onder. Daar zie je een overzicht waar je meer informatie over zoekopdrachten, pagina’s, landen, apparaten, zoekopmaak en datums kunt vinden. Standaard wordt tabblad zoekopdrachten weergegeven, dit kun je zo laten.

Aan de rechterkant klik je vervolgens op het filter icoontje en selecteer je alle mogelijkheden. Deze kolommen komen vervolgens ook in je exportbestand te staan. Op de afbeelding hieronder kun je zien waar je die filterknop kunt vinden.

Note: Je kijkt mee in het Google Search Console account van één van onze klanten. Om die reden heb ik alle zoekopdrachten en andere ‘gevoelige’ data weggehaald.

filter opties in Google search console

Als je alle opties hebt geselecteerd kun je de gegevens exporteren door rechtsboven op exporteren te klikken. Voor deze uitleg heb ik er voor gekozen de gegevens te exporteren als excel-spreadsheet (optie 2).

Open vervolgens het gedownloade bestand. Er zitten verschillende tabbladen in het Excel bestand. Je gebruikt alleen het eerste tabblad zoekopdrachten.

Het gedownloade bestand ziet er als het goed is zo uit. Zie afbeelding hieronder. Onder de afbeelding vind je een korte uitleg van de gegevens die je net hebt gedownload.

Overzicht zoektermen in excel
  • Zoekopdrachten: Dit zijn zoekopdrachten waarop Google je website toont in de zoekresultaten.
  • Aantal klikken: Dit zijn het aantal klikken wat de zoekopdracht naar je website oplevert
  • Vertoningen: Dit zijn het aantal keer dat je website is vertoond per zoekopdracht. Dit zegt dus iets over het zoekvolume. Veel vertoningen betekent een groot zoekvolume.
  • CTR: Aantal keer dat bezoekers hebben doorgeklikt naar je website
  • Positie: De gemiddelde positie van je website per zoekopdracht. Let op; dit gaat om een gemiddelde positie binnen de periode die je hebt aangegeven. In het geval van dit voorbeeld dus 3 maanden. Voor een meer specifieke kijk op posities kun je de periode verkorten.

Nu gaan we de gegevens sorteren op vertoningen en positie. Om gegevens te sorteren in Excel klik je rechtsboven op sorteren en filteren en vervolgens op aangepast sorteren.

Hier stel je in; sorteren op kolom positie van groot naar klein. En een tweede sorteringsniveau op vertoningen van klein naar groot.

Dit ziet er zo uit.

voorbeeld sortering in excel

Je krijgt nu een overzicht van zoekopdrachten met veel vertoningen (lees; hoog zoekvolume) en een lage positie.

In dit voorbeeld selecteer ik vervolgens alle zoektermen met een gemiddelde positie tussen 9 en 10. Dat zijn dus zoektermen waar de website al wel op getoond wordt, alleen op de tweede pagina van de zoekresultaten.

Sorteer het overzicht nogmaals alleen op vertoningen van groot naar klein. Het overzicht wat je dan hebt ziet als het goed zo uit.

Een overzicht met relevante zoektermen met een hoog zoekvolume die nu allemaal ranken op pagina 2 van de zoekresultaten. In het voorbeeld wat we gebruiken voor dit artikel levert dit 38 relevante zoektermen op.

En nu? Aan de slag met de gegevens

Oke, je hebt nu een lijst met relevante zoektermen. Maar wat kun je hier vervolgens mee doen? Kort gezegd kun je er twee kanten mee op.

Maar voordat je begint met het verwerken van de data vul je het Excel bestand nog aan met de kolom; pagina. Achter iedere zoekterm plaats je de pagina die getoond wordt in de zoekresultaten.

Je kunt vervolgens het overzicht opnieuw sorteren op de kolom: pagina. Zo kun je eenvoudig checken of er meerdere zoektermen voor één pagina in het overzicht staan.

Nu het overzicht helemaal compleet is, kun je bepalen wat je met de gevonden zoektermen gaat doen. Zoals al eerder aangegeven kun je hier twee kanten mee op.

Verwerk de zoektermen op een bestaande pagina

Waarschijnlijk heb je pagina’s op je website geoptimaliseerd op basis van één focus zoekterm (in Yoast SEO plugin ook wel focus keyphrase genoemd).

Maar in de praktijk vertoond Google de pagina ook op andere zoektermen.

Bijvoorbeeld; er staat een SEO artikel op mijn website. Deze heb ik ik geoptimaliseerd voor de zoekterm; SEO teksten schrijven. Maar het artikel wordt door Google ook in de zoekresultaten getoond op zoektermen als; waar moet een SEO tekst aan voldoen, hoe lang moet een SEO tekst zijn, SEO tekst voorbeeld, Goede SEO tekst en hoe SEO teksten schrijven.

Je optimaliseert een pagina op basis van één zoekterm, maar de pagina wordt getoond in de zoekresultaten op veel meer verwante zoektermen.

Deze verwante zoektermen heb je zojuist in kaart gebracht in een Excel document. Nu is het zaak om de zoektermen met het hoogst aantal vertoningen te kiezen, en deze vervolgens op de juiste plekken te verwerken op de pagina en content.

Advies is om de zoektermen die je hebt gekozen te verwerken in de content (aan het begin van de eerste – en laatste alinea) en/of op te nemen in de SEO titel of heading 1 tag.

Als laatste is het zaak om te monitoren wat er gebeurd. Stijgen de rankings?

Deze methode is dus geschikt voor het optimaliseren van bestaande content. De tweede methode is geschikt voor het creëren van nieuwe content.

Inspiratie voor het maken van nieuwe content

Het overzicht wat je zojuist uit Google Search Console hebt gehaald kun je ook heel goed gebruiken als inspiratie voor nieuwe content.

Dit vraagt alleen wel om een iets andere aanpak.

Een aantal stappen terug heb je een selectie gemaakt van de zoektermen tussen positie 9 en 10. Als je de zoektermen wil gaan gebruiken als inspiratie voor nieuwe content, kun je beter zoektermen selecteren met een lagere ranking. Bijvoorbeeld tussen positie 30 en 35.

Zodra je die selectie hebt gemaakt verzamel je zoektermen die goed bij elkaar passen. Deze zoektermen gebruik je vervolgens voor het maken van een nieuwe pagina, blog of shopping categorie.

En, ga je ermee aan de slag? Zo ja, laat me dan eens weten wat het je heeft opgeleverd.

En als je er niet helemaal uitkomt, neem gerust contact met me op! Ik help je graag!

The following two tabs change content below.
Avatar

Rob IJszenga - SEO Specialist

Avatar

Laatste berichten van Rob IJszenga - SEO Specialist (toon alles)


Geef een reactie

He, jij daar!

Hoe staat het met jouw SEO kennis? Scoor jij een voldoende?

He, jij daar!

Hoe staat het met jouw SEO kennis? Haal jij een voldoende?

De SEO kennis quiz bestaat uit 15 vragen en kost ongeveer 5 minuten.