E-Commerce: er bestaat waarschijnlijk geen andere business waarbij zoveel bedrijven binnen 1 jaar weer ermee stoppen. Wat de actuele cijfers momenteel precies zijn, weet ik niet. Maar onderstaande titels uit de media zeggen genoeg:

Maar hoe kan het dan, dat er vandaag de dag ongeveer 55 nieuwe webshops per dan opgericht worden? Het antwoord ligt waarschijnlijk in het gemak waarmee je een webshop kunt starten. Wanneer je een beetje handig bent met Shopify of Woocommerce, heb je aan een aantal dagen genoeg om een goed functionerende webshop in de lucht te krijgen. En met de ruime keuze uit dropshipping-partners is de voorraad ook geen obstakel meer.

Maar de tijden dat een webshop een gegarandeerd succes ging worden, liggen ver achter ons. Met de opkomst van grote partijen als Bol.com en Wehkamp gaat het aankoopproces voornamelijk nog om prijs en snelle levering; iets waar kleine webshops niet tegenop kunnen concurreren.

Toch weerhoudt dit beginnende ondernemers er niet van om een nieuwe webshop te beginnen. Ik spreek ze bijna dagelijks en zie veel webshop-eigenaren in de volgende situatie zitten: de webshop is online, alle producten zitten erin en alle lichten staan op groen om te gaan verkopen. Maar de webshop heeft nauwelijks bezoekers en de ondernemer heeft geen idee waar te beginnen om de verkopen op gang te brengen.

Is bovenstaande situatie voor jou herkenbaar? Dan kan ik je aanraden om dit artikel aandachtig te lezen. In dit artikel geef ik dus tips gericht op SEO voor nieuwe webshops! Het is misschien een disclaimer, maar als je bedenkt dat de meerderheid van nieuwe webshops binnen een jaar weer offline is dan betekent dat: onderzoek eerst welke meerwaarde jouw webshop heeft. Wat voeg jij toe aan de bestaande markt? Pas als je dit goed in beeld hebt, is het zinvol om met onderstaande SEO-tips aan de slag te gaan.

Inhoudsopgave van dit artikel

Investeer in steengoede content

Ik kom ze dagelijks tegen: webshops die nauwelijks een letter tekst bevatten. Geen SEO-teksten bij de categorieën, minimale omschrijvingen bij de producten, geen homepage-tekst, standaard product-afbeeldingen en geen blogs. Het antwoord op de vraag: “Waarom loopt mijn webshop niet?”, is dan heel eenvoudig. Er staat geen content op je website. Google heeft geen idee waar jouw webshop over gaat!

Een bekende SEO-slogan luidt: “content is king!’ Dit geldt zeker voor nieuwe webshops. Investeer in waardevolle en relevante content. Dit is niet alleen prettig voor Google, maar ook voor je bezoekers.

Start bijvoorbeeld met een tekst op je homepage en werk daarna verder aan de hoofdcategorieën, subcategorieën en product-pagina’s. Zorg dat je met je tekst echt iets toevoegt, nieuwe informatie verschaft of een nieuw perspectief biedt.

Een handige tool voor het krijgen van content inspiratie is: answerthepublic.com

Start met een (reëel) zoekwoordenonderzoek

Een optimale ervaring voor gebruikers van Google wordt steeds belangrijker. Dat betekent dat Google liever geen trage websites meer in de zoekresultaten toont. De laadtijd van je website en de Gore web vitals worden steeds belangrijker. Beide worden in de loop van 2021 steeds prominentere factoren waarnaar Google kijkt bij het bepalen van de ranking.

De meeste nieuwe webshops worden gemaakt in WordPress/Woocommerce en hebben een zwaar ‘thema’ en een hoop overbodige plugins. Tel daar een goedkope hosting bij op, en hup: je hebt een trage webshop!

Betekent dit dat je meteen in het begin al een duur hostingpakket moet kiezen? Dat is afhankelijk van je budget. Maar doe wel goed onderzoek naar een hostingpakket dat past bij jouw webshop. Heb je een webshop met slechts een paar producten? Dan kan een klein pakket voldoende zijn. Ga je starten met een uitgebreide webshop? Kies dan voor een uitgebreider pakket.

Een tool om je pagespeed goed in de gaten te houden is Google pagespeed en GTmetrics.

Kijk eens naar een quarantaine domein

Het kiezen van de juiste domeinnaam was vroeger belangrijker dan tegenwoordig. Een Exact Matching Domain (EMD) is een domeinnaam die exact overeenkomst met een zoekterm met veel zoekvolume. Bijvoorbeeld zilverenhorloge.nl of tuinsetkopen.nl. Dit type domeinnamen kan je helpen om snel te ranken op één zoekterm. Echter de meerwaarde van zo’n EMD is zeer beperkt.

Een alternatief hiervoor is om een domeinnaam uit quarantaine te halen. Dit zijn bestaande domeinnamen van bedrijven/instanties die niet meer bestaan. Het eigendom van het domein loopt af, wordt in quarantaine geplaatst waarna gespecialiseerde bedrijven – na afloop van de quarantaine – het domein opnieuw proberen vast te leggen. Je kunt hier op bieden om zo een domeinnaam in bezit te krijgen, die al een jarenlange historie en ook al de nodige autoriteit heeft opgebouwd. Over het algemeen kun je met dit soort domeinen sneller een goede ranking bemachtigen. Zeker wanneer je dit afzet tegen een nieuw domein.

Je kunt bieden op quarantaine domeinen via domainorder.nl en catchtiger.com.

Tip: check voordat je gaat bieden wel de historie van het domein/bedrijf. Het kan zomaar zijn dat het domein hoort bij een bedrijf met een niet al te beste reputatie.

Werk aan de autoriteit van je webshop

Wanneer je een webshop gaat opzetten en deze koppelt aan een nieuw domein loop je tegen één probleem aan; het domein heeft nog geen autoriteit en het kan daarom maanden duren, voordat Google jouw website opneemt in de zoekresultaten. Vroeger noemde men dit de ‘Google sandbox’. Dit fenomeen bestaat inmiddels niet meer. Maar het lijkt er wel op dat Google terughoudend is met het tonen van nieuwe domeinen in de zoekresultaten.

Google wil schijnbaar eerst weten wat voor vlees het in de kuip heeft, om je vervolgens mondjesmaat te tonen in de zoekresultaten.

Het verkrijgen van autoriteit door middel van back-links is een manier om aan Google te laten zien dat jouw webshop relevant en betrouwbaar is.

Iedere back-link wordt door Google gezien als een soort aanbeveling. Meer aanbevelingen zorgen voor een hogere mate van betrouwbaarheid en autoriteit.

Vroeger werkte Google met de pagerank. Deze pagerank was voornamelijk gebaseerd op het aantal back-links naar je website. En in de toolbar kon iedereen de pagerank van een website inzien. Sinds 2013 wordt de pagerank toolbar niet meer bijgewerkt en sinds 2016 is deze ook niet meer in te zien.

Inmiddels zijn er diverse tools die op basis van een soortgelijk algoritme de autoriteit van een domein weergeven. MOZ is daarvan de bekendste en geeft een autoriteitsscore voor het domein (domain authority) en een score voor iedere pagina (page authority). De autoriteitsscore werkt op basis van een logaritmische schaal van 0 tot 100.

Zorg er dus voor dat andere websites een link plaatsen naar jouw website. Strikt genomen mag je hier volgens Google niet voor betalen. Je moet een link verdienen door steengoede content te produceren. In de praktijk werkt dit echter anders. Linkbuilding is een compleet nieuwe business geworden. Bedrijven betalen om een artikel/blog met back-links te plaatsen op bijvoorbeeld nieuws websites, blogs, online magazines of artikelen websites.

Hoewel je dus volgens de regels niet mag betalen voor een link, is het in mijn ogen niet verkeerd om hier wel serieus mee aan de slag te gaan. Het is niet te controleren en het effect van goede back-links op de autoriteit van een domein is groot.

Wanneer je zelf met linkbuilding aan de slag gaat, let dan op het volgende:

  • Probeer links op startpagina’s zoveel mogelijk te vermijden. Back-links in goed geschreven artikelen/blogs zijn waardevoller
  • Zorg dat de website waarop je backlinks laat plaatsen qua onderwerp een overeenkomst heeft met je eigen website. De relevantie tussen de links is belangrijk.
  • Zorg voor een gevarieerd linkprofiel
  • Varieer in het gebruik van de anchorteksten. Gebruik hiervoor niet alleen het belangrijkste zoekwoord maar wissel af met andere zoektermen
  • Als je wil dat een link effectief is voor SEO, zorg er dan voor dat het een ‘do-follow’ link is.

Zelf aan de slag met linkbuilding? Neem dan eens een kijkje in onze eigen shop. Waar je losse back-links en verschillende linkbuilding pakketten kunt kopen.


Rob IJszenga - SEO Specialist

Dit artikel is geschreven door Rob Ijszenga. Eigenaar van SEO Hulp en ruim 10 jaar ervaring als SEO specialist. Ook werkzaam geweest voor verschillende (internationale) bedrijven als e-commerce manager. Om het vak ‘SEO’ te leren zou je mij kunnen typeren als een autodidact. Door veel te lezen heb ik mij de verschillende componenten binnen SEO eigen gemaakt. Ook heb ik verschillende cursussen gevolgd. Waaronder de SEO training van SEO Guru (Alain Sadon). Bekijk hier mijn behaalde certificaat. Verder ben ik actief in verschillende SEO community ’s. Zo steun ik o.a. de SEO Mastermind en schreef ik als gastauteur voor bestseller auteur en ondernemerscoach: Koen Sieben. Lees hier één van mijn blogs. Ook werkte ik mee aan verschillende referenties voor o.a. Adresults en Windrose HQ. Ervaringen en reviews over mijn bedraf van klanten kun je lezen op trustpilot 4.6 op basis van 18 reviews, Google mijn bedrijf, 5 uit 5 met 12 reviews. En mijn Malt profiel. Ook op de website SEO-review.nl schrijf ik over zoekmachine optimalisatie (SEO)

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *