Van idee tot succesvolle verkoop in 2 jaar

Begin 2019 zijn we in contact gekomen met Jacquelina, oprichtster van CGproducten.nl. Een webshop waar haarverzorgingsproducten worden verkocht die gebruikt kunnen worden door mensen die natuurlijk krullend haar verzorgen volgens de curly girl methode.

De webshop was net een paar maanden online en de wens was om zo snel mogelijk organisch te groeien. De curly girl methode was destijds nog relatief onbekend en Jacquelina wilde de concurrentie voor zijn op het moment dat deze verzorggingsmethode voor natuurlijk krullend door de Nederlandse consument opgepikt zou gaan worden. DE CG methode was destijds in Amerika al heel populair.

seo case

+75%

omzetgroei in jaar 1

30.000

van 5000 naar 30.000 bezoekers per maand

Nr. 1

in Google op de belangrijkste zoektermen

Belangrijkste factor binnen de aanpak: content is king!

Bij de start was het assortiment nog beperkt en de populariteit van de curly girl methode stond nog in de kinderschoenen. Het maandelijks zoekvolume was 2000. Nu is dat gemiddeld 5500 met uitschieters naar 15000.

Het doel was helder, zo snel mogelijk naar positie 1 op de belangrijkste zoekwoorden: curly girl methode en CG methode.

Daarvoor hebben we een informatiepagina gemaakt met alle basisinformatie over de curly girl methode. Wat houdt de CG methode in? Hoe begin je? Welke verzorgingsproducten gebruik je, etc. Voor de uitgebreide uitleg hebben we losse pagina’s of blogs geschreven. Zo ontstond een web aan informatie over deze verzorgingsmethode waar de gebruiker op vrijwel alle vragen antwoorden kon vinden.

Al snel werd de website, naast een shop met goede producten ook een informatieplatform waar (veelal vrouwen) informatie zochten over de curly girl methode.

Zo wonnen we het vertrouwen van de consument

Zo kreeg CGproducten.nl steeds meer het vertrouwen van de consument en zagen we al snel de omzet flink groeien.

Naast het maken van goede en relevante content over het verzorgen van krullend haar hebben we ook veel tijd gestoken in het schrijven van teksten voor categoriepagina’s en merkpagina’s.

Ook de product pagina zijn voorzien van uitgebreide informatie over de samenstelling van ingrediënten en tips voor het gebruiken.

Op die manier werd de webshop heel breed zichtbaar; de website scoorde goed op zoektermen als ‘Curly girl methode’ (op zoek naar informatie), zoektermen als ‘CG conditioner’ (op zoek naar de juiste producten) en als er op gezocht werd op producten stonden we vrijwel altijd in de top 3.

Timing is belangrijk en dat geldt ook voor deze case. De curly girl methode kreeg voet aan de grond in Europa en werd in snel tempo populair in Nederland.

Inmiddels stond CGproducten.nl op positie 1 op zoekwoorden ‘curly girl methode’ en ‘cg methode’.

Jaqcuelina Bleker
Jaqcuelina BlekerOprichter CGproducten.nl
Lees verder
Het was uiterst plezierig om met Rob samen te werken. Mede door hem zijn wij goed vindbaar geworden en dat heeft ons geen windeieren gelegd. Mijn mening is dat je waar je niet aan toekomt of geen verstand van hebt, dit moet overlaten aan derden. Ik kan het iedereen aanraden.

Migratie naar nieuw platform

Na een jaar groeide de webshop uit het jasje van mijnwebwinkel.nl en is er een overstap gemaakt naar een nieuw systeem: lightspeed.

In dit proces hebben wij de SEO migratie gedaan en ervoor gezorgd dat het organische verkeer de nieuwe webshop goed weet te vinden.

We hebben geadviseerd om de url strucutuur voor de belangrijkste pagina gelijk te houden. Voor de pagina’s waarbij dit niet mogelijk was hebben we een 301 redirect bestand gemaakt zodat de oude pagina doorverwijzen naar de nieuwe.

Linkbuilding

Het eerste jaar hebben we niks aan linkbuilding gedaan om alle tijd en budget te steken in het toevoegen van nieuwe – en optimaliseren van bestaande content.

Bij de start van het tweede jaar hebben we linkbuilding opgepakt door een campagne uit te rollen via onze eigen bloggerslijst. Onze eigen bloggerslijst bevat 350+ actieve blogwebsites.

Blogwebsites binnen de beauty niche hebben we uitgenodigd om deel te nemen aan de campagne in ruil voor een vergoeding en producten.

De publishers hebben hier een blog over geschreven en de content ook gedeeld via social media. Op die manier hebben we ook een grote nieuwe doelgroep bereikt die nog niet bekend was met de CG methode. Een mooi voorbeeld van PR en krachtige linkbuilding.

Timing is belangrijk

Rond 2021 bereikte de populariteit van de CG methode een hoogtepunt. Ondanks dat grote webshops als Kruidvat.nl en Etos.nl massaal op de CG methode doken wisten we met CGproducten.nl onze topposities in Google vast te houden.

screenshot cg producten

Resultaten op een rij

Eind 2021 is de webshop verkocht. Van een idee in 2019 tot een succesvolle verkoop van de webshop eind 2021.

Wat zouden deze resultaten betekenen voor jouw business?

We zijn benieuwd hoe we jouw kunnen helpen met de meest duurzame vorm van online marketing: zoekmachine optimalisatie (SEO). Samen met onze klanten behalen we resultaten die impact hebben.

seo hulp

Rob IJszenga

Founder & SEO Specialist

Wat is jouw uitdaging?

Meer cases