SEO-strategie

Ga je aan de slag met zoekmachine-optimalisatie (SEO)? Dan is het verstandig om van tevoren te bedenken wat je gaat doen, welke doelen je stelt en hoe je deze doelen gaat behalen. Wanneer je dit overzichtelijk op papier zet, heb je een SEO-strategie.

Een SEO-strategie bevat over het algemeen de volgende informatie:

  • Nulmeting
  • Realistische en meetbare doelen omschrijven
  • Hoe ga ik die doelen behalen?
  • Wat is het gewenste resultaat?

Voor het opstellen van een realistisch doel is de nulmeting van belang. Bij een nulmeting bepaal je, waar je met je website nu staat. Bij het formuleren van realistische en meetbare doelen bepaal je, waar je heen wil.

Een meetbaar doel is dus niet: meer bezoekers uit Google halen. Een meetbaar doel zou wel kunnen zijn: in 2020 25% meer omzet halen uit organische bezoekers. Naast dat een doelstelling meetbaar moet zijn, moet deze ook realistisch zijn. Ben je pas net live met je website en wil je op plek 1 ranken op een zoekwoord met een heel hoog zoekvolume? Dat is in veel gevallen niet realistisch. Het is dus belangrijk om daar rekening mee te houden als je zoekwoordonderzoek gaat doen.

Bij het bepalen hoe je die doelen gaat behalen, kun je verschillende methodes tegen elkaar afwegen. Ga je bestaande content updaten? Of ga je nieuwe content maken? En op welk onderdeel leg je het zwaartepunt: content, technische optimalisaties of off-site SEO (linkbuilding)?

Welke SEO-strategie kies je?

Als je op zoek gaat naar informatie over SEO-strategie kom je vaak te termen ‘white hat’, ‘grey hat’ en ‘black hat’ tegen. Deze termen staan voor de mate van agressiviteit van je gekozen strategie.

‘White hat’-strategie

Bij een ‘white hat’ SEO-strategie kleur je altijd binnen de lijnen. Met die lijnen worden de richtlijnen van Google bedoeld. Deze strategie heeft effect op de lange termijn, maar zorgt er niet voor dat een pagina snel en hoog rankt op belangrijke zoekwoorden. Specialisten in white hat SEO-strategie worden ook wel ‘content marketeers’ genoemd. Omdat Google praktisch iedere vorm van (betaalde) promotie van content verbiedt. De white hat-strategie richt zich dus voornamelijk op content en de organische promotie daarvan.

‘Grey hat’ SEO-strategie

Deze strategie om pagina’s hoog in de zoekresultaten te krijgen, bevat al wat aspecten die zich in het grijze gebied bevinden. Google stelt hele strenge regels aan het promoten van je content en wil het liefst dat dit uitsluitend organisch gebeurt. Zo is het bijvoorbeeld verboden om iemand te betalen voor het plaatsen van een link naar jouw website. In de praktijk is dit door Google niet te controleren. Google heeft immers geen toegang tot mijn bankrekening.

De grey hat SEO-strategie laat zich dan ook het beste omschrijven als: binnen deze SEO-strategie overtreed je regels van Google die door Google zelf niet tot nauwelijks te handhaven zijn.

‘Black hat’ SEO-strategie

Deze strategie wordt veelal gekozen in hele competitieve markten. En markten waarbij alles snel verandert. Met deze strategie kun je pagina’s snel laten ranken op zoekwoorden met veel zoekvolume. Echter loop je met deze strategie ook het risico op een penalty van Google.

Bij het uitvoeren van een black hat SEO-strategie zoek je de randen van het toelaatbare op en ga je daar ook overheen. Dit doe je door bijvoorbeeld veel backlinks te plaatsen op dubieuze of gehackte websites. Je overtreedt regels die door Google goed te controleren zijn. De praktijk is dat je – zeker in Nederland – vrij ver kunt gaan, voordat je een penalty krijgt van Google