Zoekwoorden

Het vinden van de juiste zoekwoorden; daar gaat het binnen zoekmachine-optimalisatie(SEO) heel veel over. En niet voor niets. Het vinden van de juiste zoekwoorden is een heel belangrijk aspect binnen SEO.
Zoekwoorden zijn woorden die door gebruikers van een zoekmachine in de zoekbalk worden ingevoerd. Het is vervolgens aan de zoekmachine om hier het meest relevante resultaat bij te vinden.

In plaats van ‘zoekwoorden’ wordt ook veelvuldig ‘zoektermen’ gebruikt. Beide begrippen lijken erg op elkaar en worden in de volksmond veelal voor dezelfde woorden gebruikt. Toch zit er een verschil tussen beide begrippen.
Bij het begrip zoektermen worden woorden bedoeld binnen een bepaald domein of als aanduiding van een begrip. Zo is ‘roteren’ een technische term (domein is techniek) die dient als aanduiding van een begrip. Meestal is een zoekterm een los woord en daarmee ook minder concreet.

In ons blog: Google SEO Basics lees je meer over zoekvolume en hoe je zoekwoorden kunt toepassen voor SEO.

Een combinatie van zoekwoorden daarentegen is vaak veel concreter. Zo is het duidelijker wat de gebruiker wil als diegene zoekt op: “hoe gebruik ik een schroevendraaier?”, dan wanneer de gebruiker zoekt op de zoekterm ‘schroevendraaier’.
Deze lange zoekopdrachten worden ook wel ‘long-tail’ zoekopdrachten genoemd. Bij dit type zoekopdracht is het veel duidelijker waarnaar de gebruiker op zoek is. Hier liggen dus veel commerciĆ«le kansen voor zoekmachine-optimalisatie.

Van zoekwoord/zoekterm naar zoekwoorden en vragen

Zoekmachines worden vandaag de dag heel anders gebruikt vergeleken met de beginperiode van Google. In die periode werd er voornamelijk gezocht op zoektermen en losse zoekwoorden. Tegenwoordig worden er steeds meer long-tail zoekopdrachten gebruikt van vijf tot zes woorden. Ook worden er veel meer vragen gesteld in Google. Het vertrouwen in Google als zoekmachine is dan ook enorm toegenomen.