fbpx

Zoekvolume

Ga je op zoek naar informatie over zoekmachine-optimalisatie(SEO)? Dan kom je onherroepelijk de term zoekvolume tegen. De term zoekvolume is een belangrijke factoren om rekening mee te houden als je aan de slag gaat met SEO. Met name als je zoekwoordenonderzoek gaat doen kom je deze SEO term veelvuldig tegen.

De term zoekvolume kom je voornamelijk tegen als je zoekwoordenonderzoek gaat doen. En zegt iets over hoe vaak er maandelijks wordt gezocht op een bepaald zoekwoord of zoekopdracht. Bij een zoekwoordenonderzoek ga je op zoek naar zoekwoorden, zoektermen en zoekopdrachten je jouw potentiele klanten gebruiken om op zoek te gaan naar jouw producten of diensten. Of om informatie te vinden waar jij een blog over hebt geschreven.

Bij het kiezen van de juiste zoekwoorden en zoekopdrachten kijk je ook naar het zoekvolume. Wordt er überhaupt wel gezocht op de zoekwoorden die je wil gebruiken? Dat is belangrijk om te weten. Ook wanneer het zoekvolume heel hoog is kun je een afweging maken of dit wel het juiste zoekwoord is. Het is vaak voor nieuwe websites lastiger om hoog te ranken op een zoekwoord met veel zoekvolume. Hier heb je meestal een hoge autoriteit voor nodig.

Zodra je weet hoe potentiele klanten via Google zoeken en welke zoekwoorden ze daarbij gebruiken. Kun je op basis van die zoekwoorden en zoekopdrachten pagina’s optimaliseren. Door dit op de juiste manier te doen kun je een hoge ranking in de zoekresultaten behalen wanneer er wordt gezocht op het zoekwoord.

Hoe meet je zoekvolume?

Het meten van zoekvolume doe je met verschillende tools. Met SEO Hulp gebruiken we hiervoor bijna altijd Google Ads. Hoe je Google Ads kunt gebruiken voor het meten van zoekvolume lees je in ons artikel over Google SEO basics.

Het zoekvolume zegt ook iets over concurrentie. Eerder op deze pagina al aangegeven, het zeker voor nieuwe websites lastig om goed te ranken op zoekwoorden met een hoog volume. Voor deze zoekwoorden is er meer concurrentie.

Het behalen van een hoge ranking op een zoekwoord met een hoog zoekvolume is niet eenvoudig. Het kan soms wel een jaar duren voordat je een mooie positie te pakken hebt. En de concurrentie zit natuurlijk ook niet stil. Een mooie ranking behalen en blijven behouden betekend continu optimaliseren en verbeteren.