fbpx

Wat is de invloed van social media SEO (zoekmachine-optimalisatie)? Zorgt social media voor een hogere ranking van mijn website? Kan ik social media gebruiken voor linkbuilding?

Veel voorkomende vragen over de invloed van social media op SEO. Een onderwerp waarover ook veel misverstanden en mythes bekend zijn. Daarom hebben we besloten om er een uitgebreid artikel over te schrijven en antwoord te geven op die vragen. Ook delen we in dit artikel hele bruikbare tips en tricks over social media en SEO.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen geven we direct antwoord op de vraag waar het om draait: heeft social media direct invloed op SEO? Het antwoord is: Nee. De directe invloed van social media op SEO is absoluut nul. Het aantal followers, likes, shares en retweets leidt in geen enkel opzicht tot een betere ranking van een website in de zoekresultaten van een zoekmachine.

En dat is maar goed ook. Anders zou een hoge ranking op die manier ‘te koop’ zijn. En dat is nou precies niet de bedoeling van zoekmachine-optimalisatie.

Je leest het goed, de directe invloed van social media op SEO is nul. Zo, einde artikel. Je hebt antwoord op je vraag.

Of toch niet? Er zijn namelijk wel manieren om indirect SEO factoren te beïnvloeden door social media in de te zetten. Ook kun je social media goed gebruiken om de vindbaarheid van je website te vergroten. Indirect heeft social media dus wel invloed op SEO.

Hoe je indirecte invloed van social media op SEO optimaal kunt inzetten lees je in dit artikel!

Let’s take it away. We vergeten dus even de directe invloed van social media op zoekmachineoptimalisatie en gaan kijken welke SEO factoren je indirect kunt beïnvloeden door social media in te zetten.

Als je het hebt over belangrijke SEO factoren dan kun je niet om het EAT principe heen. EAT is een afkorting voor de Engelse termen: Exportise, Authoritativeness en trustworthiness. In het Nederlands: expertise, autoriteit en betrouwbaarheid.

De laatste updates van het Algoritme van Google hebben voornamelijk invloed gehad op het EAT principe. Over de laatste update van Google lees je meer in dit artikel. Je kunt dan ook gerust stellen dat dit principe de belangrijkste SEO factoren vertegenwoordigd.

Maar kun je met social media deze belangrijke factoren beïnvloeden?

Ja, dat kan. Door bijvoorbeeld het aantal likes en shares van een artikel doormiddel van sharebuttons bovenaan de pagina van je website te plaatsen.
Zodra je artikel of bericht veel gedeeld wordt op social zegt dit iets over de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid.

Zodra je een artikel opent en je ziet voordat je gaat lezen dat het artikel 500 keer gedeeld is op Facebook. Dan wordt je natuurlijk nieuwsgierig naar wat er in het artikel staat. Ook zal het je verleiden om het artikel helemaal uit te lezen. Hiermee beïnvloed je dus de SEO factor: gemiddelde sessieduur.

Toegegeven, het gaat hier echt om details. Maar in een felle strijd om positie 1 in de zoekresultaten maken vaak de details het verschil!

Het beïnvloeden van zoekmachineoptimalisatie doormiddel van social media richt zicht dus voornamelijk op het doorsturen van bezoekers vanuit social media naar je website.

Zorg jij er met een uitgekiende social media strategie voor dat de mensen die vanuit social doorklikken naar je website nieuwsgierig zijn? En graag je content lezen of bekijken? Dan kun je op die manier een goede ranking beïnvloeden.

De invloed van social media op SEO in de praktijk

In een groot onderzoek van SEO tool: Semrush deden ze onderzoek (2017) naar de belangrijkste SEO factoren en maakte hier een lijst van met 17 SEO factoren.

Deze lijst levert een aantal interessante gegevens op. Zo staat het aantal directe bezoekers naar je website op positie 1 als belangrijkste SEO factor en neemt de factor: gemiddelde sessieduur een tweede positie in op deze lijst.

Of je het nu eens bent met de positie van de verschillende factoren op deze lijst is in dit geval niet zo relevant.

Hier een overzicht van de resultaten uit het onderzoek van Semrush met de 17 SEO factoren. Hier kun je het volledige onderzoek downloaden en lezen.

Heeft social media invloed op SEO

Of je het nu eens bent met de positie van de verschillende factoren op deze lijst is in dit geval niet zo relevant. Het gaat er nu even om dat beide factoren belangrijk zijn voor zoekmachine-optimalisatie.

Op nummer 1 in deze lijst staat dus direct verkeer. Hoe groter het percentage directe bezoekers op een website t.o.v. het totaal aantal bezoekers heeft dus een positief effect op de ranking van de website. Met direct verkeer wordt bedoelt het aantal bezoekers wat direct de url van een website in de adresbalk invoert en zo dus direct naar de website gaat.

Direct verkeer zegt dus iets over autoriteit. Blijkbaar vind de gebruiker het niet nodig om via een zoekmachine informatie op te zoeken over een onderwerp. Hij of zij is er van overtuigd dat op die website de beste informatie te vinden is en besluit er rechtstreekst naartoe te gaan. Eigenlijk zegt direct verkeer dus niet alleen iets over autoriteit, maar ook over vertrouwen.

Maar hoe kun je met social media het directe verkeer naar je website beïnvloeden?

Door social media in te zetten als brandings kanaal. Door een merk of bedrijf te promoten via social media zal de bekendheid ook toenemen (tenminste, als je het goed doet natuurlijk). Meer bekendheid van een merk, merknaam, logo of bedrijf zal ervoor zorgen dat mensen in de toekomst vaker rechtstreeks de website bezoeken en niet meer via een zoekmachine op de website terecht komen.

Voorbeeld:
Je volgt al enige tijd de Instagrampagina van broekengigant Levi. Hun content spreekt je aan en weet je zo nu en dan zelfs te inspireren. Via een link of zoekopdracht neem je eens een kijkje op de website.

Je besluit nog niks te kopen maar je nieuwsgierigheid is gewekt. Een week later ga je nog eens op de website kijken of de nieuwe collectie al online staat. Wat die je? Ga je eerst naar Google, om via een zoekopdracht naar de website te gaan? Of type je direct de url in om zo direct op de website te komen?

Het laatste is het meest waarschijnlijke. En in dit geval begint het dus allemaal met inspirerende content op één van de social media kanalen. En beïnvloed je op die manier het gedrag van potentiele website bezoekers. En maak je van potentiele website bezoekers daadwerkelijk website bezoekers.

Weet jij bezoekers echt te boeien?

Op nummer 2 op de lijst van belangrijkste SEO factoren die Semrush na uitgebreid onderzoek heeft samengesteld is: tijd op de website (ook wel sessieduur genoemd).

De tijd die een bezoeker op de website doorbrengt zegt dus iets over de kwaliteit van content. Hoe interessanter de content, hoe langer bezoekers op een website blijven hangen.

Lever jij relevante content voor je bezoekers? Dan zou het zo moeten zijn dat bezoekers langer op de website blijven hangen. De bezoeker zal immers de website direct weer verlaten als daar niet de info staat waarnaar hij opzoek was.

Maar hoe kun je met social media invloed uitoefenen op de gemiddelde sessieduur?

Bij de meeste klanten zien we dat verkeer vanuit social media kanalen langer dan gemiddeld op de website blijft hangen. Het is dus zaak om vanuit social media kanalen bezoekers te laten doorklikken naar de website. Zo stuur je verkeer naar de website die gemiddeld meer tijd op de website doorbrengen. En op die manier verhoog je de gemiddelde duur van een sessie.

Zorg er natuurlijk wel voor dat de landingspagina die je toevoegt aan je social media bericht zo relevant mogelijk is. Plaatst een schoenenwebshop een post op facebook over de nieuwste zomersandalen voor dames. En voegt daarbij een link naar de categorie damesschoenen, dan gaat er iets niet goed.

Mensen die de post lezen en doorklikken willen namelijk direct de nieuwste zomersandalen voor dames zien. Gevolg: de bezoeker treft niet de informatie waar hij of zij op hoopte en zal direct weer wegklikken.

Tip: De link die je bij een social media bericht plaatst moet dus zo relevant mogelijk zijn en direct antwoord geven op de vraag van je lezer. Of direct voldoen aan het verwachtingspatroon.

Ligt de gemiddelde sessieduur van bezoekers uit social media op jouw website lager dan het gemiddelde? Dan draagt het doorsturen van bezoekers uit social media kanalen dus niet bij aan het positief beïnvloeden van de gemiddelde sessieduur.
Het kan dan wel interessant en zinvol zijn om uit te zoeken hoe dat kan. Hier kun je veel van leren.

Hardnekkige misverstanden en mythes rond social media en SEO

Ja, de misverstanden en mythes zijn hardnekkig. Geregeld krijgen we vragen over social media en zoekmachine-optimalisatie. De vragen die vaak terugkomen hebben we hier op een rij gezet.

Kijkt Google dan helemaal niet naar de hoeveelheid likes, shares en retweets?
De vraag is, in hoeverre heeft Google toegang tot die data? Voor zover bekend is die toegang zeer beperkt. En om die reden zou Google deze dat dus niet mee kunnen nemen als seo factor. Los daarvan zijn likes, shares en retweets zo makkelijk te manipuleren. Allen daarom al zou Google dit nooit als seo factor gebruiken.

Maar zeggen likes dan ook niks over betrouwbaarheid?
Dat zou natuurlijk best kunnen. Een post op facebook die organisch veel likes krijgt en veel gedeeld wordt moet haast wel relevante en betrouwbare content bevatten, toch? Je zou zeggen van wel en in de meeste gevallen zou het ook echt wel zo zijn. Toch blijft het de vraag; in hoeverre heeft Google toegang tot die data? En is dit niet veel te makkelijk te manipuleren?

In iedere post op social media plaats ik een link naar mijn website. Op die manier verzamel ik links naar mijn website. Het aantal inkomende links (backlinks) naar mijn website is namelijk één van de belangrijkste factoren voor een hoge ranking.
Ja, het klopt dat het verzamelen van hoogwaardige backlinks naar een website in grote mate bijdragen aan een hoge ranking. Tot zover klopt het dus. Links die worden gebruikt op social media platforms zijn echter allemaal nofollow links. Deze links sturen bezoekers wel door naar de gewenste pagina maar hebben geen invloed op het beter ranken van de website. Door een nofollow tag toe te voegen aan de link weet Google dat het de link niet verder hoeft te volgen.

Wanneer details het verschil maken

Aandacht besteden aan social media kan dus bijdragen aan een betere vindbaarheid van je website. En indirect kun je met social media invloed uitoefenen op verschillende belangrijke SEO factoren.
Gaat dit er voor zorgen dat pagina’s omhoog schieten in de ranking? Waarschijnlijk niet. Zeker als je een beperkt aantal followers hebt op je social kanalen.

Voor social kanalen met minder dan 5000 volgers adviseren we om aandacht te besteden aan andere SEO factoren. Het volume ontbreekt in dit geval om factoren als gemiddelde sessieduur en directe bezoekers te kunnen beïnvloeden.

Het is dus als ondernemer belangrijk om goed na te denken over het doel waarmee je social media inzet.

Een goede ranking begint natuurlijk bij de basis van SEO: content, autoriteit (linkbuilding) en techniek. Heb je deze basis goed staan en besteed je hier voldoende aandacht aan. Dan kun je kijken naar andere factoren om je ranking te verbeteren.

Het gaat dan vaak om details om net iets beter te scoren dan de concurrent. Daar zou een juiste social media strategie goed bij kunnen helpen.

Heb je vragen over het onderwerp social media en seo? Of andere onderwerpen die met zoekmachine-optimalisatie te maken hebben? Neem gerust contact met ons op.

Benieuwd waar jouw SEO kansen liggen? Ontdek ze met de gratis SEO Scan

The following two tabs change content below.
Avatar

Rob IJszenga - SEO Specialist

Avatar

Laatste berichten van Rob IJszenga - SEO Specialist (toon alles)


1 Comment

SEO Case ► Google Ranking Verbeteren | SEO-Hulp.nl · 7 oktober 2019 at 10:20 am

[…] […]

Geef een reactie