Wat is de invloed van social media op SEO (zoekmachine-optimalisatie)? Zorgen social media voor een hogere ranking van mijn website? Kan ik social media gebruiken voor linkbuilding?

Bovenstaande zijn veel voorkomende vragen over de invloed van social media op SEO. Een onderwerp waarover ook veel misverstanden en mythes heersen. Daarom hebben we besloten om er een uitgebreid artikel over te schrijven en antwoord te geven op die vragen. Ook delen we in dit artikel heel bruikbare tips en tricks over social media en SEO.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen geven we direct antwoord op de vraag waar het om draait: hebben social media direct invloed op SEO? Het antwoord is: nee. De directe invloed van social media op SEO is absoluut nul. Het aantal followers, likes, shares en retweets leidt in geen enkel opzicht tot een betere ranking van een website in de zoekresultaten van een zoekmachine.

En dat is maar goed ook. Anders zou een hoge ranking op die manier ‘te koop’ zijn. En dat is nou precies niet de bedoeling van zoekmachine-optimalisatie.

Je leest het goed, de directe invloed van social media op SEO is nul. Zo, einde artikel. Je hebt antwoord op je vraag.

Of toch niet? Er zijn namelijk wel manieren om indirect SEO-factoren te beïnvloeden door social media in te zetten. Ook kun je social media goed gebruiken om de vindbaarheid van je website te vergroten. Indirect hebben social media dus wel invloed op SEO.

Hoe je de indirecte invloed van social media op SEO optimaal kunt inzetten, lees je in dit artikel!

Let’s take it away. We vergeten dus even de directe invloed van social media op zoekmachine-optimalisatie en gaan kijken, welke SEO-factoren je indirect kunt beïnvloeden door social media in te zetten.

Als je het hebt over belangrijke SEO-factoren, dan kun je niet om het ‘EAT- principe’ heen. ‘EAT’ is een afkorting voor de Engelse termen: Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. In het Nederlands: Deskundigheid, Autoriteit en Betrouwbaarheid.

De laatste updates van het algoritme van Google hebben voornamelijk invloed gehad op het ‘EAT-principe’. Over de laatste update van Google lees je meer in dit artikel. Je kunt dan ook gerust stellen, dat dit principe de belangrijkste SEO-factoren vertegenwoordigt.

Maar kun je met social media deze belangrijke factoren beïnvloeden?

Ja, dat kan. Door bijvoorbeeld het aantal likes en shares van een artikel bovenaan de pagina van je website te plaatsen. Gebruik hiervoor share-buttons. Als je artikel of bericht veel wordt gedeeld op social media, dan verhoogt dat jouw ‘EAT-score’.

Zodra je een artikel opent en je ziet – voordat je gaat lezen – dat het artikel 500 keer is gedeeld op Facebook, dan word je natuurlijk nieuwsgierig naar wat er in het artikel staat. Ook zal het je verleiden om het artikel helemaal uit te lezen. Hiermee beïnvloedt je dus de SEO-factor ‘gemiddelde sessieduur’.

Toegegeven, het gaat hier echt om details. Maar in de felle strijd om positie 1 in de zoekresultaten maken details vaak het verschil!

Het beïnvloeden van zoekmachine-optimalisatie door social media draait dus vooral om het doorsturen van bezoekers vanuit social media naar jouw website.

Zorg jij met een uitgekiende social-mediastrategie ervoor dat bezoekers die vanuit social media doorklikken naar jouw website nieuwsgierig zijn? En graag je content lezen of bekijken? Dan kun je op die manier een goede ranking bereiken. 

De invloed van social media op SEO in de praktijk

In een groot onderzoek (2017) van SEO-tool ‘Semrush’ werden de  belangrijkste SEO-factoren vastgelegd. Hieruit vloeide een lijst van 17 SEO-factoren voort.

Deze lijst levert een aantal interessante gegevens op. Zo staat het aantal directe bezoekers naar je website op positie 1 als belangrijkste SEO-factor. De gemiddelde sessieduur neemt een tweede positie in op deze lijst.

Of je het nu eens bent met de positie van de verschillende factoren op deze lijst is in dit geval niet zo relevant.

Hier een overzicht van de resultaten uit het onderzoek van Semrush met de 17 SEO-factoren. Hier kun je het volledige onderzoek downloaden en lezen.

Heeft social media invloed op SEO

Of je het nu eens bent met de positie van de verschillende factoren op deze lijst is in dit geval niet zo relevant. Het gaat er nu even om dat beide factoren belangrijk zijn voor zoekmachine-optimalisatie.

Op nummer 1 in deze lijst staat dus direct verkeer. Hoe groter het percentage directe bezoekers op een website t.o.v. het totale aantal bezoekers heeft dus een positief effect op de ranking van de website. Met direct verkeer wordt bedoeld het aantal bezoekers dat direct de URL van een website in de adresbalk invoert en zo dus direct naar de website gaat.

Direct verkeer zegt dus iets over autoriteit. Blijkbaar vindt de gebruiker het niet nodig om via een zoekmachine informatie op te zoeken over een onderwerp. Hij of zij is er van overtuigd dat op die website de beste informatie te vinden is en besluit er rechtstreeks naartoe te gaan. Eigenlijk zegt direct verkeer dus niet alleen iets over autoriteit, maar ook over vertrouwen.

Maar hoe kun je met social media het directe verkeer naar je website beïnvloeden?

Door social media in te zetten als brandings-kanaal. Door een merk of bedrijf te promoten via social media zal de bekendheid ook toenemen (tenminste, als je het goed doet natuurlijk). Meer bekendheid van een merk, merknaam, logo of bedrijf zal ervoor zorgen dat mensen in de toekomst vaker rechtstreeks de website bezoeken en niet meer via een zoekmachine op de website terecht komen.

Voorbeeld:
Je volgt al enige tijd de Instagram-pagina van broekengigant Levi. Hun content spreekt je aan en weet je zo nu en dan zelfs te inspireren. Via een link of zoekopdracht neem je eens een kijkje op de website.

Je besluit nog niks te kopen maar je nieuwsgierigheid is gewekt. Een week later ga je nog eens op de website kijken of de nieuwe collectie al online staat. Wat doe je? Ga je eerst naar Google, om via een zoekopdracht naar de website te gaan? Of type je direct de URL in om zo direct op de website te komen?

Het laatste is het meest waarschijnlijk. En in dit geval begint het dus allemaal met inspirerende content op één van de social-mediakanalen. En hierdoor wordt het gedrag van mensen die de website zouden kunnen bezoeken dus ook beïnvloed. Potentiele website bezoekers worden daadwerkelijke website bezoekers.

Weet jij bezoekers echt te boeien?

Op nummer 2 op de lijst van belangrijkste SEO-factoren die Semrush – na uitgebreid onderzoek – heeft samengesteld is: tijd besteed op de website (ook wel ‘sessieduur’ genoemd).

De tijd die een bezoeker op de website doorbrengt, zegt dus iets over de kwaliteit van content. Hoe interessanter de content, hoe langer bezoekers op een website blijven.

Lever jij relevante content voor je bezoekers? Dan zou het zo moeten zijn dat bezoekers langer op de website blijven hangen. De bezoeker zal immers de website direct weer verlaten als daar niet de info staat waarnaar hij of zij zocht.

Maar hoe kun je met social media invloed uitoefenen op de gemiddelde ‘sessieduur’?

Bij de meeste klanten zien we dat verkeer vanuit social-mediakanalen langer dan gemiddeld op een website blijft. Het is dus zaak om vanuit social-mediakanalen te laten doorklikken naar de website. Zo stuur je verkeer naar de website dat gemiddeld meer tijd op de website doorbrengt. En op die manier verhoog je de gemiddelde duur van een sessie.

Zorg er natuurlijk wel voor, dat de landings-pagina die je toevoegt aan je bericht op social media zo relevant mogelijk is. Een schoenen-webshop die een post op Facebook plaatst over de nieuwste zomersandalen voor dames, maar een link toevoegt die naar damesschoenen verwijst, doet iets niet goed.

Mensen die de post lezen en doorklikken, willen namelijk direct de nieuwste zomersandalen voor dames zien. Gevolg: de bezoeker vindt niet de informatie waar hij of zij op hoopte en zal direct weer wegklikken.

Tip: De link die je bij een social media bericht plaatst, moet dus zo relevant mogelijk zijn en direct antwoord geven op de vraag van je lezer. Of direct voldoen aan het verwachtingspatroon.

Ligt de gemiddelde sessieduur van bezoekers uit social media op jouw website lager dan het gemiddelde? Dan draagt het doorsturen van bezoekers uit social media kanalen dus niet bij aan het positief beïnvloeden van de gemiddelde sessieduur.
Het kan dan wel interessant en zinvol zijn om de oorzaak hiervan uit te zoeken. Hier kun je veel van leren.

Hardnekkige misverstanden en mythes rond social media en SEO

Ja, de misverstanden en mythes zijn hardnekkig. Geregeld krijgen we vragen over social media en zoekmachine-optimalisatie. De vragen die vaak terugkomen, hebben we hier op een rij gezet.

Kijkt Google dan helemaal niet naar de hoeveelheid likes, shares en retweets?
De vraag is, in hoeverre heeft Google toegang tot die data? Voor zover bekend is die toegang zeer beperkt. En om die reden zou Google deze data dus niet mee kunnen nemen als SEO-factor. Los daarvan zijn likes, shares en retweets zo makkelijk te manipuleren. Alleen daarom al zou Google dit nooit als SEO-factor gebruiken.

Maar zeggen likes dan ook niks over betrouwbaarheid?
Dat zou natuurlijk best kunnen. Een post op Facebook die organisch veel likes krijgt en veel gedeeld wordt, moet haast wel relevante en betrouwbare content bevatten, toch? Je zou zeggen van wel en in de meeste gevallen zal het ook echt wel zo zijn. Toch blijft het de vraag: in hoeverre heeft Google toegang tot die data? En zijn die niet heel makkelijk te manipuleren?

In iedere post op social media plaats ik een link naar mijn website. Op die manier verzamel ik links naar mijn website. Het aantal inkomende links (back-links) naar mijn website is namelijk één van de belangrijkste factoren voor een hoge ranking.


Ja, het klopt dat het verzamelen van hoogwaardige back-links naar een website in grote mate bijdraagt aan een hoge ranking. Tot zover klopt het dus. Links die worden gebruikt op social-mediaplatforms zijn echter allemaal ‘no-follow’ links. Deze links sturen bezoekers wel door naar de gewenste pagina, maar hebben geen invloed op een hogere ranking van de website. Door een ‘no-follow’ tag toe te voegen aan de link weet Google dat het de link niet verder hoeft te volgen.

Wanneer details het verschil maken

Aandacht besteden aan social media kan dus bijdragen aan een betere vindbaarheid van je website. En indirect kun je met social media invloed uitoefenen op verschillende belangrijke SEO-factoren.
Gaat dit ervoor zorgen dat pagina’s omhoog schieten in de ranking? Waarschijnlijk niet. Zeker als je een beperkt aantal followers hebt op je socialmedia-kanalen.

Voor social-mediakanalen met minder dan 5.000 volgers adviseren we om aandacht te besteden aan andere SEO-factoren. Het volume ontbreekt in dit geval om factoren als gemiddelde sessieduur en directe bezoekers te kunnen beïnvloeden.

Het is dus als ondernemer belangrijk om goed na te denken over het doel waarmee je social media inzet.

Een goede ranking begint natuurlijk bij de basis van SEO: content, autoriteit (link-building) en techniek. Heb je deze basis goed staan en besteed je hier voldoende aandacht aan? Dan kun je kijken naar andere factoren om je ranking te verbeteren.

Het gaat dan vaak om details om net iets beter te scoren dan de concurrent. Daar zou een juiste social-mediastrategie goed bij kunnen helpen.

Heb je vragen over het onderwerp social media en SEO? Of andere onderwerpen die met zoekmachine-optimalisatie te maken hebben? Neem gerust contact met ons op.

Benieuwd waar jouw SEO kansen liggen? Ontdek ze met de gratis SEO Scan


3 Comments

BVB Media Groep · 6 juli 2021 at 1:11 pm

‘De directe invloed van social media op SEO is nul’, met deze uitspraak slaan jullie de plank helemaal mis. Het heeft wel degelijk invloed: https://blog.hootsuite.com/social-media-seo-experiment/.

    Rob IJszenga - SEO Specialist · 6 juli 2021 at 1:41 pm

    Bedankt voor je bericht en leuk dat je reageert! Of we de plank helemaal mis slaan met deze uitspraak weet ik niet. Toegegeven, de uitspraak is wat stevig. Maar het artikel gaat in op de organische directe invloed. De organische invloed is al te verwaarlozen (wordt ook naar verwezen in het onderzoek van Hootsuite), laat staan de directe invloed. Indirect is er zeker een invloed die positief kan zijn.

SEO Case ► Google Ranking Verbeteren | SEO-Hulp.nl · 7 oktober 2019 at 10:20 am

[…] […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.