Indexeren

Een term die je binnen online marketing vaak tegenkomt: indexeren of indexatie. Niet voor niets, want indexeren is belangrijk voor het laten ranken van een website en pagina’s in de zoekmachine resultaten.

Toch worden termen als crawlen, indexeren en ranken nog wel eens door elkaar gehaald.
Hier gaan we verder in op de betekenis van SEO-term: indexeren.

Om de term ‘indexeren’ goed uit te kunnen leggen, is het belangrijk om bij het begin te beginnen. Het begin is in dit geval een nieuwe pagina op een bestaande website. Zodra deze nieuwe pagina is aangemaakt en online staat, wordt deze nog niet direct vertoond in de zoekresultaten van Google. Hiervoor moet Google eerst weten dat er een nieuwe pagina online staat. Zoekmachines gebruiken hiervoor specifieke software: ‘bots’. Deze software bezoekt en verkent websites om te kijken of er content is gewijzigd, verwijderd of toegevoegd. Dit proces heeft ‘crawlen’.
Tijdens het crawlen van de website volgt de software de interne links en herkent dat er een nieuwe pagina is toegevoegd aan de website. Het crawlen van websites is een continu proces.

Vervolgens gaat de zoekmachine die nieuwe pagina bekijken en beoordelen. Ze bepaalt daarna, hoe deze wordt opgenomen in de index of database. Dit proces noemen we indexeren.

Na het indexeren wordt vastgesteld welke positie de pagina verkrijgt in de zoekresultaten. Dit proces noemen we: ‘ranken’. De ranking van een pagina wordt bepaald door het algoritme.

Zo ziet in het kort het proces eruit van een nieuwe pagina op een bestaande website, naar weergave van die pagina in de zoekresultaten van een zoekmachine.

In deze Youtube-video van Google webmaster een duidelijke uitleg van crawlen en indexeren (Engels)

Zodra een pagina is geïndexeerd, hoeft dat niet altijd te betekenen dat de pagina ook direct getoond wordt in de zoekresultaten. Dit is afhankelijk van veel verschillende factoren. Je leest hier meer over in ons SEO-artikel: Google SEO basics.

Indexatie optimaliseren

De verschillende processen – crawlen, indexeren en ranken – zijn op verschillende manieren te optimaliseren. Er zijn 2 manieren om ervoor te zorgen dat een nieuwe pagina zo snel mogelijk door Google wordt gecrawld en geïndexeerd.

URL-inspectie functie in Google Search Console

In Google Search Console biedt Google de mogelijkheid om een URL te inspecteren. Dit geeft je uitgebreide informatie over de desbetreffende pagina. Zo kun je zien wanneer de pagina voor het laatst gecrawld is en of de pagina geïndexeerd is. Ook kun je een indexering aanvragen voor nieuwe pagina’s. Hiermee geef je Google rechtstreeks een seintje dat je een nieuwe pagina online hebt gezet met het verzoek deze te indexeren.
Onze ervaring is dat het op deze manier aanmelden van een nieuwe pagina bij Google zorgt voor een snellere indexatie en ranking. Dus: wanneer je een belangrijk artikel of nieuw blog hebt geschreven, is het zeker aan te raden via Google Search Console een indexering aan te vragen voor de pagina.

Duidelijke Interne link-structuur

Bovenstaande oplossing is voornamelijk van toepassing op nieuwe pagina’s. Maar als je pagina eenmaal online staat, is het belangrijk dat Google de pagina goed kan vinden zodra het jouw website weer gaat crawlen en indexeren. Zeker wanneer je de pagina regelmatig voorziet van nieuwe informatie.

Daarom is een duidelijke interne link-structuur belangrijk. Bij het crawlen van een website volgt de software alle interne links en doorzoekt zo je hele website. Maar als er op je website geen interne links naar een pagina staan, zal Google deze dus ook niet makkelijk kunnen vinden.
Zorg er dus voor dat wanneer je een nieuwe pagina of categorie toevoegt, deze ook wordt opgenomen in een menu of footer. Of dat je op een andere manier intern verwijst naar de pagina.