Google Search Console
‘Google Search Console’ is één van de beste gratis SEO-tools en wordt aangeboden door Google. Vroeger was deze dienst bekend onder de naam ‘Google Webmaster Tools’. Sinds mei 2015 is de naam van deze dienst veranderd naar ‘Google Search Console’. In januari 2018 introduceerde Google de compleet vernieuwde versie zoals we die nu kennen. Met een vernieuwde interface en meer mogelijkheden.
Wat kun je met Google Search Console?
De dienst Google Search Console van Google is een absolute must-have voor website eigenaren, website beheerders en online marketeers. Google Search Console geeft je informatie over de volgende zaken:
- Gemiddelde ranking
- Aantal kliks vanuit zoekopdrachten
- CTR (doorklikratio) gegevens
- Status en dekking van al je pagina’s
- Informatie over sitemaps
- Suggesties voor optimalisaties m.b.t. sitesnelheid, mobiele bruikbaarheid en sitelinks
- Informatie en status van je AMP-pagina’s
- Informatie over interne links en externe links
- Algemene instellingen.
Een enorme lijst met allemaal informatie die voor beheerder en eigenaren van websites en webshops onmisbaar is. Daarom is deze dienst van Google absoluut onmisbaar en raden wij je zeker aan deze te gebruiken. De verschillende gegevens kun je raadplegen via het menu aan de linkerkant.
Zo krijg je via menu-optie prestaties inzichten in de volgende gegevens: aantal kliks, vertoningen, CTR en gemiddelde positie. Deze optie in het menu is zonder twijfel de meest gebruikte optie binnen Google Search Console. Verder geeft Google Search Console je inzichten en suggesties voor optimalisaties. Deze zijn voornamelijk gericht op de snelheid van een website en de gebruiksvriendelijkheid op mobiele apparaten. Ook hier weer een duidelijke verwijzing naar de belangrijkste aspecten waar Google naar kijkt bij het beoordelen van een website.
Als je gebruikmaakt van AMP verschijnt onder het menukopje optimalisaties een optie ‘AMP’. Daar kun je zien hoeveel AMP-pagina’s Google heeft geïndexeerd en of er eventuele fouten of waarschuwingen zijn.
Daarnaast geeft deze uitgebreide dienst van Google je informatie over interne links en externe links. Je kunt precies zien welke domeinen naar jouw website linken, welke pagina’s het meest gelinkt zijn (voor zowel interne – als externe links) en de meest gebruikte anchor-teksten.
Bij instellingen vind je algemene informatie over eigendom en gebruikers. Hier kun je ook gebruikers toevoegen. Ook vind je hier belangrijke informatie wanneer je het webadres van je website wil veranderen en welke Google-bot jouw website crawlt.
Google Search Console gebruiken en verifiëren
Voordat je Google Search Console kunt gebruiken, moet je jouw domein verifiëren. Hiervoor zijn verschillende manieren beschikbaar. Welke manier voor jouw website het makkelijkst en snelst is, hangt af van welk systeem je gebruikt (WordPress, Joomla, Lightspeed e.d.). Vrijwel alle systemen hebben een handige tutorial beschikbaar die je in een paar eenvoudige stappen door de verificatie loodsen.
Meer weten over hoe je met Google Search Console? En hoe je met deze geweldige tool meer uit SEO kunt halen? Neem contact met ons op. We helpen je graag!