Meer dan 61% van de mensen die iets zoekt via Google klikt op een organisch resultaat. Meer dan de helft daarvan klikt op één van de eerste drie organische resultaten. Wil je dus scoren met SEO teksten schrijven? Dan is het belangrijk om een top drie positie te bemachtigen.

Een 6e positie in de zoekresultaten van Google levert een doorklikpercentage van 3.4% op. Bij een zoekwoord met een volume van 1000 zoekopdrachten per maand levert dat 34 bezoekers per maand op.

Seo teksten schrijven
www.advancedwebranking.com

Voor dit resultaat zit je natuurlijk niet uren lang achter je laptop te ploeteren om SEO teksten te schrijven. Precies daarom hebben we dit uitgebreide SEO artikel geschreven.

Dit artikel gaat je helpen om met een goede voorbereiding, meer structuur aan te brengen in je SEO teksten en verteld je alles wat je moeten weten om goede SEO teksten te schrijven!

Onderwerpen in dit artikel

De juiste voorbereiding is cruciaal

Zoals al eerder aangegeven, een goede voorbereiding is cruciaal voordat je gaat beginnen met SEO teksten schrijven. Een goede voorbereiding is de basis. Zonder deze basis zijn al je inspanningen praktisch zinloos, zonde van je tijd. 

De eerste stap van een juiste voorbereiding

De eerste stap begin met een belangrijke vraag: waarom ga je SEO teksten schrijven? Ga je starten met bloggen omdat je ergens gelezen hebt dat bloggen dé manier is om bezoekers naar je website te halen?

Of zet je tekst op papier omdat je ervaringen wil delen en je bezoekers echt een stap verder wil brengen met jouw kennis?

Wat je beweegreden ook is. Zorg voor een contentstrategie. Weet wat je wil bereiken met het schrijven van SEO teksten. Maak een plan en een planning. Hoe je contentstrategie eruit ziet maakt eigenlijk niet zoveel uit. Als voor jou maar duidelijk is wat je wil bereiken en hoe je dit gaat bereiken.

Tip: Schrijf je tekst voor iemand (buyer persona). Als je voor iedereen schrijft is je tekst te algemeen en schrijf je eigenlijk voor niemand.

Vaktermen gebruiken of Jip en Janneke taal?

Wie gaan jouw teksten lezen? Een cruciale vraag voordat je begint met schrijven. Door je teksten af te stemmen op je lezer voorkom je dat lezers vroeg afhaken.

Het afstemmen van je teksten op de lezer doe je door een profiel op te stellen van de mensen die je artikel gaan lezen. Ook wel een buyer persona genoemd. Je kijkt naar de mensen die jouw product of dienst afnemen en stemt hier zo optimaal mogelijk je tekst op af.

Zijn je lezers nieuw met het onderwerp? Dan is het verstandig om ingewikkelde termen en vaktaal te vermijden.

Kies jouw/je/uw schrijfstijl en gebruik een schrijftechniek

Nu je weet voor wie je de tekst gaat schrijven kun je ook de juiste tone of voice en aanhef kiezen. Kies je voor een zakelijke manier van schrijven, of hou je het losjes, lollig of informeel?
Gebruik je jij of u? Je kunt hier ontzetten veel kanten mee op. Belangrijk is dat de tone of voice en aanhef past bij je buyer perona. En misschien nog wel belangrijker, de schrijfstijl moet ook bij jou passen. Hou het dicht bij jezelf en pas het consequent toe.

De schrijfstijl moet ook bij jou passen. Hou het dicht bij jezelf en pas het consequent toe

Kies de juiste schrijftechniek

Goede en pakkende teksten schrijven is niet eenvoudig. De aandacht van de lezer vasthouden, oplossingen helder formuleren en niet van de hak op de tak springen. Zomaar een aantal struggles waar menig tekstschrijver mee te maken heeft.

Een pagina hoog laten ranken in Google is lastig. Maar als de bezoeker eenmaal op je pagina is, is het minstens zo lastig om die bezoekers op je pagina te houden.

Een ander voorbeeld:
Je hebt 1000 volgers op Facebook en je post een bericht met als doel dat je volgers doorklikken naar je website. Na 2 dagen check je de statistieken en zie je dat slechts 1 persoon op de link in je bericht heeft geklikt. Dat kan beter. Vaak ligt de oplossing in de tekst van de post. Ook hiervoor kan een schrijftechniek dé oplossing zijn.

In de meeste gevallen is de bezoekers op zoek naar een oplossing voor een probleem. Belangrijk is dat je meteen laat weten dat jij dé oplossing voor het probleem hebt, jij gaat de bezoeker helpen met zijn probleem. Jij kent het probleem, hebt je erin verdiept en weet wat er kan gebeuren als de lezer zijn probleem niet snel oplost.

Door al deze aspecten op de juiste manier te beschrijven en te formuleren verleid je de bezoeker om door te lezen, zich te registreren of een aankoop te doen.
Klinkt eenvoudig, maar niets is minder waar. Maar er is een oplossing; gebruik de juiste schrijftechniek.

Door het kiezen van de juiste schrijftechniek hoef je niet de nieuwe Harry Mulisch te zijn om toch overtuigende teksten te schrijven.

Ik heb de drie meest gebruikte technieken voor je op een rij gezet.

De PAS formule

Deze formule gebruik ik het meest en is heel eenvoudig toe te passen. Dit artikel is bijvoorbeeld ook geschreven a.d.h.v. de PAS formule. En voor de meeste social media post gebruik ik ook deze schrijfmethode.

PAS staat voor Problem – Agitate – Solve. Deze 3 elementen gebruik je voor het opbouwen van je tekst.

Problem
Je begint met het beschrijven van het probleem. Geeft aan dat je het probleem erkend en herkend. Toon vervolgens empathie door aan te geven dat je het probleem begrijpt of dat diegene niet de enige met het probleem.

Agitate
Hier maak je het probleem nog een beetje erger. Je beschrijft bijvoorbeeld wat er kan gebeuren als het probleem niet snel wordt opgelost en benadrukt het vervelende gevoel dat het probleem kan oproepen.

Solve
Hier biedt je een oplossing voor het probleem. Hier ligt in de meeste gevallen ook het conversie moment. Bijvoorbeeld: Meld je nu aan en ontvangt mijn stappenplan voor het verwijderen van schimmel.

Een voorbeeldtekst geschreven volgend de PAS formule:
Wel bezoekers op je website maar nauwelijks omzet? Ik hoor het vaker en veel meer ondernemers hebben er last van. 

Je business loopt terug en je ziet de omzet steeds verder dalen. Je zit met je handen in het haar en denkt er misschien wel aan om te stoppen met je bedrijf.

Dat is niet nodig! Boost je omzet met mijn 5 stappenplan voor meer omzet. Vele ondernemers gingen je voor en hebben hun omzet verdubbeld.

De PAS formule is heel geschikt voor het schrijven van social media post, ad copies, e-mails en artikelen.

Meer over deze schrijftechniek lees je hier: https://www.frankwatching.com/archive/2019/04/23/converterende-copywriting-de-pas-formule/

De Before, After, Bridge methode

Bij deze schrijfmethode ga je meer in op de situatie van de lezer. Je benadrukt minder de pijn maar schetst een wereld waarin het probleem niet bestaat.

Before
Beschrijf het probleem. Hoe ziet de wereld eruit met het probleem?

After
Hierin schets je een wereld waarin er geen sprake is van het probleem en beschrijf je enkele voorbeelden.

Bridge
Hier leg je uit hoe de lezer die wereld ook kan bereiken.

Voorbeeld tekst geschreven volgens de before, after, bridge methode:
Een likdoorn kan erg pijnlijk zijn, het beperkt je in je bewegingsvrijheid en er vanaf komen kan soms weken duren!

Stel je eens voor; een lange wandeling door de natuur of lekker sporten met je vrienden.

Dit is dichterbij dan je denkt. Volg onze unieke likdoorn-behandel-methode en binnen 3 dagen ben je van je likdoorn af.

Deze schrijfmethode is geschikt als blog intro, social media posts en ad copies.

De FAB Methode

De FAB methode is heel geschikt voor het schrijven van productteksten en productaanbevelingen. Bij deze methode ligt de focus op het beschrijven van voordelen.

FAB staat voor Features – Advantages – Benefits. Belangrijk bij deze methode is dat je focus legt op voordelen, niet op functies.

Features
Hierin beschrijf je hoe het product in een bepaalde behoefte kan voldoen. Vermijd hier het beschrijven van functies.

Advantages
Waarmee helpt het product?

Benefits
Hier beschrijf je de persoonlijke voordelen van het product voor de koper.

Voorbeeldtekst geschreven met de FAB formule:
Eindeloos fietsen door de natuur met maximale trapondersteuning en zonder op te laden. Bekijk ons nieuwste model elektrische fiets.

Deze schrijfmethode is voornamelijk geschikt om producten en diensten aan te bevelen.

Zonder een zoekwoordenonderzoek is SEO teksten schrijven zinloos

Nou nou… is dat niet wat zwaar aangezet? Nee, een gedegen zoekwoordenonderzoek is cruciaal als je wil scoren met content.

Een tekst zonder zoekwoordenonderzoek is als een schilderij die je verkeerd om aan de muur hangt

Je hebt veel tijd gestoken in het schrijven van waardevolle content. Dan wil je ook dat je content gelezen wordt. Dit doe je door zoekwoorden te gebruiken in je tekst. Zodat Google jouw pagina toont in de zoekresultaten zodra iemand de zoekwoorden intoetst in Google.

Belangrijk is dat je bij een zoekwoordenonderzoek in de huid van de buyer persona kruipt. Pas als je begrijp hoe je doelgroep op zoek gaat naar informatie of welke vragen ze stellen, kun je goed zoekwoordenonderzoek doen.

Vink deze checklist af en je bent helemaal ready om te gaan schrijven

  • De tekst en het onderwerp waarover je gaan schrijven is onderdeel van een contentstrategie en/of contentplanning
  • Je hebt een buyer persona opgesteld
  • Weet welke aanhef je gaat gebruiken (u of jij) en hebt een stijl gekozen (formaal of informeel)
  • Je hebt een schrijftechniek gekozen
  • Je hebt zoekwoordenonderzoek gedaan

Nu ben ik al 1000 woorden verder en heb ik je nog niks verteld over het daadwerkelijk schrijven van een artikel of blog. Dat geeft dus maar aan hoe belangrijk de voorbereidingen zijn voordat je gaat beginnen met schrijven.

Sla je die voorbereiding over en ga je zonder enig idee starten met schrijven over een bepaald onderwerp? Dan is het gedoemd om te mislukken. De juiste voorbereiding is één van de belangrijkste sleutels tot succesvolle content.

Nu je alles goed hebt voorbereid is het tijd om de pen er bij te pakken. Tijd om de tekst op papier te zetten.

SEO teksten schrijven

De voorbereidingen zitten er op, tijd om aan de slag te gaan. Afhankelijk van hoe makkelijk en snel je schrijft kan het zijn dat je meer tijd besteed aan de voorbereiding, dan aan het schrijven zelfs.

Over de lengte van SEO teksten is veel te doen. Moet een blog minimaal 400 woorden bevatten? Of tellen alleen nog maar longreads?
Belangrijk is dat wat je op papier zet, er toe doet. Zinvol is en relevant is voor de lezer.

Ons advies is om voor een blog of artikel minimaal 1000 woorden te gebruiken. Artikelen die dieper en uitgebreider in gaan op een onderwerp beantwoorden de vraag over het algemeen beter. Om die reden is Google geneigd longreads beter te ranken dan korte teksten.

Spelling en grammatica

Het algoritme van Google wordt in rap tempo verder door ontwikkeld. Eén van de voornaamste ontwikkelpunten in het begrip van taal. Dat betekend dat Google steeds beter taal kan begrijpen en interpreteren. Dat betekend ook dat Google steeds meer gaat letten op spelling en grammatica.

In de laatste updates van Google ligt steeds meer de focus op betrouwbare content. Zodra de gebruiker gaat twijfelen aan de betrouwbaarheid van de informatie die Google weergeeft, zou dat het einde van Google kunnen betekenen.

Tekst die vol staan met spelfouten en grammaticaal niet kloppen, komen onbetrouwbaar over. Deze teksten zullen door Google dus minder goed beoordeeld worden en daarom niet beloond worden met een goede ranking.

Haal je geregeld de d’s en t’s door elkaar? En lig je geregeld overhoop met spaties, punten en komma’s? Laat dan je teksten redigeren.

Met teksten zonder spelfouten bouw je een betrouwbare online reputatie op. Iets wat in de toekomst steeds belangrijker zal worden.

5 tips voor het schrijven van SEO teksten

  1. Zet van te voren de indeling van je tekst op papier en gebruik dit als kapstok
  2. Begin je tekst met een kernachtige inleiding waarin voor de lezer meteen duidelijk wordt wat hij kan verwachten
  3. Geef aan het begin van je blog een teaser weg. Bijvoorbeeld: aan het einde van dit artikel deel ik mijn favoriete recept! Of: lees verder en ontdek mijn 5 meest waardevolle tips
  4. Maak gebruik van opsommingen en lijstjes.
  5. Laat je tekst geregeld aan andere mensen lezen en beoordelen. Als je lang bezig bent met een artikel, lees je gemakkelijk ergens overheen. Verder kan bijvoorbeeld een uitleg voor jou heel logisch geformuleerd zijn. Maar voor een leek erg ingewikkeld overkomen.

Het oog wil ook wat

Een blog pagina moet er natuurlijk ook goed uitzien. De opmaak van een pagina wordt vaak onderschat. De juiste opmaak en styling van een pagina kunnen er voor zorgen dat blogs beter gelezen worden.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Een foto, plaatje of infographic kan in 1 oogopslag veel toevoegen aan je onderwerp. Daarnaast kijken de meeste mensen liever naar plaatjes dan dat ze lange teksten lezen. 

5 tips voor een betere opmaak van je blogpagina:

  1. maak gebruik van kopteksten pas deze consequent toe. Bijvoorbeeld voor hoofdonderwerpen H1 en sub-onderwerpen H2
  2. Geef je tips of adviezen in je blog? Plaatst deze in een apart tekstblok met bijvoorbeeld een afwijkende achtergrond kleur en pas dit consequent toe. Dit zorgt voor herkenbaarheid bij de lezer.
  3. Verdeel de tekst in alinea’s. Maak de alinea’s niet te lang. Zo blijft de tekst overzichtelijk voor de lezer.
  4. Vermijd drukke sidebars en menu’s. Hoe meer afleiding hoe groter de kans dat de lezer afhaakt.
  5. Het is prima om een conversiedoel te koppelen aan een blogpagina. Bijvoorbeeld een inschrijving voor je nieuwsbrief of een download. Beperk dit echter wel tot 1 doel.

Het gebruik van zoekwoorden

Dat zoekwoordenonderzoek heb je natuurlijk niet voor niets gedaan. Het belangrijk om deze zoekwoorden op de juiste (lees: natuurlijke) manier in je tekst te verwerken. Natuurlijk zodat Google goed begrijpt waar je tekst over gaan. Maar ook voor de lezer. Die wil je tenslotte ook laten weten waar de tekst over gaan en wat diegene kan verwachten.

Maak je gebruik van WordPress? Dan raden we aan een SEO Plugin te gebruiken. Zelf gebruiken we Yoast SEO. Door het gekozen zoekwoord in te vullen laat de plugin precies zien waar de zoekwoorden missen en hoe je dit kunt verbeteren. 

Bekijk vooral deze youtube video over het gebruik van zoekwoorden.

Maak je geen gebruik van WordPress? Dan hebben we hier de belangrijkste regels m.b.t. het gebruik van zoekwoorden op een rij gezet:

  • Gebruik de belangrijkste zoekwoorden in de eerste alinea van je artikel
  • Gebruik je zoekwoorden in een heading
  • Voorkom het overmatig gebruik van je zoekwoorden (keyword stuffing). Afhankelijk van de lengte van de tekst kun je de zoekwoorden 1 of 2 keer gebruiken in de tekst. Voor een longread kan dit 5 tot 8 keer zijn.
  • Focus niet te veel op zoekwoorddichtheid (keyword density). Je leest op internet veel percentages. Trek je hier niet te veel van aan. Focus op hoogwaardige content.
  • Verwerk de zoekwoorden op een natuurlijke manier in je tekst. Het gebruik van zoekwoorden mag geen negatieve invloed hebben op de leesbaarheid van je tekst. Google is slim genoeg om dit te kunnen begrijpen.

Alles staat op papier, en nu?

Zo, je tekst staat op papier. De pagina is mooi opgemaakt. Je hebt relevant beeldmateriaal toegevoegd. Klaar om je blog online te zetten.

Eigenlijk begint het dan pas. Als je dagelijks al veel bezoekers op je website krijgt wordt je nieuwe blog natuurlijk gelezen door de bezoekers. Of als je veel volgens op facebook hebt kun je met een social share de eerste lezers naar je blog halen. Maar als je met je blog wil scoren in de zoekmachine is er meer nodig.

Belangrijk onderdeel van zoekmachine-optimalisatie is linkbuilding. Het verzamelen van links op andere websites die naar jouw website doorverwijzen. Dit is voor Google een teken dat jouw nieuwe blog waarde heeft en relevant is. Anders zou een andere website er ook niet verwijzen, toch?
Naast het verzamelen van externe links (linkbuilding) is ook interne linkbuilding van belang.

We zetten de belangrijkste actiepunten voor je op een rij:

  • Verzamel externe links naar je nieuwe blog. Belangrijk is dat je relevantie links verzameld. Een website over boekhouden die een link plaatst naar een website over hondenvoer is niet relevant en praktisch waardeloos.
  • Verzamel externe links die echt voor meer verkeer zorgen. Probeer links op startpagina’s zoveel mogelijk te vermijden.
  • Zorg voor een duidelijke interne linkstructuur. Door op je eigen website links te plaatsen naar je nieuwste blog kan Google de nieuwe pagina eenvoudig vinden (crawlen), indexeren en ranken.
  • Deel je nieuwe blog via je social media kanalen. De links die je plaatst geven geen waarde over maar zorgen wel voor traffic naar je website.

Meten is weten

Waarschijnlijk heb je veel tijd besteed aan je nieuwste blog of artikel. Je wil dan natuurlijk ook weten wat het effect is. Wordt mijn nieuwste blog al gerankt op de zoekwoorden? Op welke positie staat de pagina in Google? Door de resultaten te meten kun je je strategie bijsturen en blijf je leren.

Het internet staat vol met tools die uiteenlopende dingen kunnen meten en je helpen om resultaten in de gaten te houden.

Hierbij een overzicht van de SEO tools die wij gebruiken voor het schrijven van content en het meten en volgen van de resultaten.

SEMRush

Dit is een van de meest uitgebreide SEO tools die we gebruiken. Als we een SEO artikel schrijven gebruiken we SEMRush voornamelijk voor het zoekwoordenonderzoek.

Mangools

Mangools heeft 5 verschillende SEO apps ontwikkeld. KWFinder, SERPchecker, SERPWatcher, Linkminder en Siteprofiler.

Voor het schrijven van SEO teksten gebruiken we 2 apps. Met de SERP Watcher houden we de ranking van het artikel in de gaten.

Met de SERPChecker maken we voordat we het artikel gaan schrijven een inschatting van de concurrentie op de verschillende zoekwoorden. Deze app heeft ook een score die weergeeft hoe moeilijk het is om op zoekwoorden een goede ranking te halen.

MOZ

Met deze tool houden de autoriteit scores in de gaten. Als je Google Crome gebruikt als browser kun je makkelijk de MOZBar extentie installeren. Met 1 druk op de knop zie je alle autoriteit scores en het aantal inkomende links van je concurrenten.

Benieuwd waar jouw SEO kansen liggen? Ontdek ze met de gratis SEO Scan

The following two tabs change content below.
Avatar

Rob IJszenga - SEO Specialist

Avatar

Laatste berichten van Rob IJszenga - SEO Specialist (toon alles)


5 Comments

Google SEO Basics: Alles wat je moet weten! - SEO Hulp · 13 september 2019 at 12:00 pm

[…] […]

Zo vind je de juiste zoekwoorden - De StartersAcademie · 11 november 2019 at 8:32 pm

[…] is cruciaal en vormt het fundament van jouw content. Ga hier zorgvuldig mee om. Pas dan creëer je content waarmee je de klant echt verder helpt en waarmee je kunt scoren in de […]

Scoor nu hoger in Google met de juiste Paginatitel + 9 TIPS | SEO-Hulp.nl · 12 februari 2020 at 3:39 pm

[…] Hoe belangrijk goede content echt is? Lees dan mijn artikel over SEO teksten schrijven. […]

Google Shopping Organisch, the next big thing? | SEO-Hulp.nl · 29 februari 2020 at 10:26 am

[…] Lees hier mijn blog over schrijven van SEO teksten […]

Geef een reactie