SEO Case: Wat moet ik doen om de Google ranking te verbeteren en te versnellen?

In de toekomst ga ik vaker cases beschrijven die ik met SEO Hulp voor klanten heb mogen uitvoeren. Ik bijt het spits af met een SEO case die ik doe voor mijn eigen website: seo-hulp.nl. In deze case wordt inzichtelijk welke actie het meest effectief is om de ranking te verbeteren van een pagina of blog.

De SEO case

Ik heb een aantal SEO artikelen geschreven en geplaatst op mijn website. Omdat de website jong is zijn deze artikelen geoptimaliseerd voor zoekwoorden met een laag zoekvolume. Je moet tenslotte ergens beginnen!

Door het regelmatig toevoegen van relevantie content (SEO artikelen schrijven en de SEO termen aanvullen) verbeterd de pagerank en kan ik in de toekomst artikelen schrijven die geoptimaliseerd zijn voor zoekwoorden met een hoger zoekvolume.

Het laatste SEO artikel met als onderwerp: SEO teksten schrijven is geoptimaliseerd voor de zoekwoorden ‘SEO teksten schrijven’. Op deze zoekwoorden wordt gemiddeld maandelijks 480 keer gezocht (bron: SEMRush).

Google ranking verbeteren

In deze case doe ik een experiment waarbij ik uiteindelijk beter inzicht krijg in welke acties het meeste effect hebben op de ranking.

In deze SEO case worden de volgende onderwerpen besproken:

De case introductie

Goed om te weten is dat de website: seo-hulp.nl relatief nieuw is. Gelukkig ben ik vanaf het begin druk met het geven van trainingen. Dit heeft er voor gezorgd dat ik minder tijd aan de website heb besteed.

De website is wel geregeld voorzien van nieuwe content. Waaronder 5 longreads over uiteenlopende SEO onderwerpen. En is de database voor SEO termen redelijk aangevuld. Maar eerlijk is eerlijk, hier had ik liever meer tijd aan willen besteden.

Voorbereiding: zoekwoordenonderzoek

Voor het artikel heb ik de volgende zoekwoorden gekozen: SEO teksten schrijven. Het weergegeven zoekvolume verschilt een beetje per tool. Gemiddelde maandelijks aantal zoekopdrachten van de afgelopen 12 maanden:
Mangools: 388
Semrush: 480
Google Ads: 480

Een redelijk hoog zoekvolume. Zeker voor een website met een lage autoriteit. Er is dus werk aan de winkel.

SERP Check. Hoe zit het met de concurrentie?

Voordat ik begin met het maken van content doen ik altijd een SERP check. Bij deze check bekijk ik welke partijen nu op de eerste pagina ranken. Ik checken als het ware de concurrentie.

De concurrentie voor de keywords: SEO teksten schrijven is behoorlijk. Een aantal grote websites met hoge pageranks staan op de eerste pagina. Het zal dus niet eenvoudig worden om daar tussen te komen met mijn pagina.

Het artikel

Voor het schrijven van het artikel heb ik ervoor gekozen om een longread te schrijven. Hierin kan ik alle informatie kwijt en deel ik zoveel mogelijk content.
Het artikel is in totaal 2260 woorden lang en de Yoast SEO plugin geeft het artikel allemaal groene bolletjes.

Meten is weten

De SEO tools die ik gebruik om de resultaten te meten zijn: Google Search Console, Semrush, Mangools en Moz.

Het experiment

Het experiment ziet er als volgt uit: ik plaats het artikel online en doen eerst even niks. Geen backlinks plaatsen maar eerst kijken wat er gebeurd nadat de pagina geïndexeerd is door Google.
Vervolgens voer ik stap voor stap acties uit om de ranking van het artikel te verbeteren. En kijk/meet ik wat het resultaat zijn.
Door dit stap voor stap te doen wordt uiteindelijk duidelijk welke stap het meeste effect heeft gehad. Daarbij is natuurlijk niet uit te sluiten dat eerdere stappen hebben bijgedragen aan het resultaat van 1 specifieke actie.

De stappen waarvan ik vooraf denk dat het meeste effect gaat hebben voer ik als laatste uit.

Gegevens van de website

Zoals aangegeven is de website seo-hulp.nl (domein is 4 maanden in de lucht) redelijk nieuw en ben ik nog niet heel uitgebreid met SEO aan de slag gegaan. Domein autoriteit (DA) van seo-hulp.nl is momenteel 9. De page autoriteit van het artikel over SEO teksten schrijven is: 7.

Tijdlijn van acties en resultaten

SEO Case

Vanaf het moment dat het artikel online staat hou ik een soort tijdlijn/log bij.

Hierin zet ik alle acties die betrekking hebben op het artikel en invloed zouden kunnen hebben op SEO. Ook wordt tussendoor het resultaat vermeld.

Via de verschillende tools word ik dagelijk geupdate over wijzigingen in ranking.

Don’t worry, ik mis dus niks!

Actie. 13 september 2019

Het artikel is klaat en plaats ik op mijn website. Ik vraag in Google Search Console ook direct een indexering van de url aan. Bewijs dat dit zorgt voor een snellere indexering en of ranking is er niet. Maar baat het niet, dan schaadt het ook niet.

Actie. 15 september 2019

Ik plaats op al mijn social media kanalen (facebook, twitter en instagram) een bericht met een link naar het artikel. Nu ben ik met SEO hulp niet echt actief op social media en heb daarom een hele kleine fanbase. Veel clicks zal dit dus niet genereren. Wel worden er op deze manier links naar het artikel op internet geplaatst. Links op social media zijn no-follow links dus het effect op SEO is nihil.

Wil je trouwens meer weten over hoe je met social media effect op SEO kunt uitoefenen? Ik schreef hier een artikel over: heeft social media effect op SEO?

Resultaat. 16 september 2019

In Google search console zie ik dat de pagina is gecrawld door Google. De pagina is gecrawled als: Googlebot (smartpone).

Google search console resultaat

Resultaat. 17 september 2019

Ik raadpleeg Semrush en Mangools om te kijken of de pagina al gerankt is op de keywords: SEO teksten schrijven. Dit is nog niet het geval.

Actie. 20 september 2019

Ik plaats op verschillende plekken op mijn website een interne verwijzing naar het artikel. Hiermee verbeter ik de interne linkstructuur. Ik heb nog geen backlinks naar het artikel geplaatst.

Resultaat. 24 september 2019

Ik raadpleeg Semrush en Mangools om te kijken of de pagina al gerankt is op de keywords: SEO teksten schrijven. Dit nog niet het geval.

The following two tabs change content below.
Avatar

Rob IJszenga - SEO Specialist

Avatar

Laatste berichten van Rob IJszenga - SEO Specialist (toon alles)


Geef een reactie