SEO-Case: Wat moet ik doen om de Google ranking te verbeteren en te versnellen?

In de toekomst ga ik vaker cases beschrijven die ik met SEO Hulp voor klanten heb mogen uitvoeren. Ik bijt het spits af met een SEO-case die ik uitvoer voor mijn eigen website: Seo-Hulp.nl. In deze case maak ik inzichtelijk, welke actie het meest effectief is om de ranking te verbeteren van een pagina of blog.

De SEO-case

Ik heb een aantal SEO-artikelen geschreven en geplaatst op mijn website. Omdat de website jong is, zijn deze artikelen geoptimaliseerd voor zoekwoorden met een laag zoekvolume. Je moet tenslotte ergens beginnen!

Door het regelmatig toevoegen van relevantie content (SEO-artikelen schrijven en de SEO-termen aanvullen) verbetert de pagerank en kan ik in de toekomst artikelen schrijven die geoptimaliseerd zijn voor zoekwoorden met een hoger zoekvolume.

Het laatste SEO-artikel met als onderwerp ‘SEO-teksten schrijven’ is geoptimaliseerd voor de zoekwoorden ‘SEO-teksten schrijven’. Op deze zoekwoorden wordt gemiddeld maandelijks 480 keer gezocht (bron: SEMRush).

Google ranking verbeteren

In deze case doe ik een experiment waarbij ik uiteindelijk beter inzicht krijg in welke acties het meeste effect hebben op de ranking.

In deze SEO-case worden de volgende onderwerpen besproken:

De case introductie

Goed om te weten is dat de website: Seo-Hulp.nl relatief nieuw is. Gelukkig ben ik vanaf het begin druk met het geven van trainingen. Dit heeft ertoe geleid dat ik minder tijd aan de website heb besteed.

De website is wel geregeld voorzien van nieuwe content. Waaronder vijf longreads over uiteenlopende SEO-onderwerpen. En de database voor SEO-termen is redelijk aangevuld. Maar eerlijk is eerlijk; hier had ik toch liever meer tijd aan willen besteden.

Voorbereiding: zoekwoordenonderzoek

Voor het artikel heb ik de volgende zoekwoorden gekozen: SEO-teksten schrijven. Het weergegeven zoekvolume verschilt een beetje per tool. Gemiddeld maandelijks aantal zoekopdrachten van de afgelopen 12 maanden:
Mangools: 388
Semrush: 480
Google Ads: 480.

Een redelijk hoog zoekvolume. Zeker voor een website met een lage autoriteit. Er is dus werk aan de winkel.

SERP Check. Hoe zit het met de concurrentie?

Voordat ik begin met het maken van content, doe ik altijd een SERP check. Bij deze check bekijk ik welke partijen nu op de eerste pagina ranken. Ik check als het ware de concurrentie.

De concurrentie voor de keywords ‘SEO-teksten schrijven’ is behoorlijk groot. Een aantal grote websites met hoge pageranks staat op de eerste pagina. Het zal dus niet eenvoudig worden om daar tussen te komen met mijn pagina.

Het artikel

Bij het schrijven van het artikel heb ik ervoor gekozen om een longread te schrijven. Hierin kan ik alle informatie kwijt en deel ik zoveel mogelijk content.
Het artikel is in totaal 2.260 woorden lang en de Yoast SEO plugin geeft het artikel allemaal groene bolletjes.

Meten is weten

De SEO tools die ik gebruik om de resultaten te meten zijn: Google Search Console, Semrush, Mangools en Moz.

Het experiment

Het experiment ziet er als volgt uit: ik plaats het artikel online en doe eerst even niks. Geen backlinks plaatsen, maar eerst kijken wat er gebeurt nadat de pagina geïndexeerd is door Google.
Vervolgens voer ik stap-voor-stap acties uit om de ranking van het artikel te verbeteren. En kijk (meet) ik, wat het resultaat zijn.
Door dit stapsgewijs te doen, wordt uiteindelijk duidelijk welke stap het meeste effect heeft gehad. Daarbij is natuurlijk niet uit te sluiten dat eerdere stappen hebben bijgedragen aan het resultaat van 1 specifieke actie.

De stappen waarvan ik vooraf denk dat ze het meeste effect gaan hebben, voer ik als laatste uit.

Gegevens van de website

Zoals aangegeven is de website Seo-Hulp.nl (domein was 4 maanden in de lucht toen ik dit schreef) redelijk nieuw en ben ik nog niet heel uitgebreid met SEO aan de slag gegaan. Domein Autoriteit (DA) van Seo-Hulp.nl is momenteel 9. De Page Autoriteit (PA) van het artikel over SEO- teksten schrijven is: 7.

Tijdlijn van acties en resultaten

SEO Case

Vanaf het moment dat het artikel online staat, houd ik een soort tijdlijn/log bij.

Hierin zet ik alle acties die betrekking hebben op het artikel en invloed zouden kunnen hebben op SEO. Ook wordt tussendoor het resultaat vermeld.

Via de verschillende tools word ik dagelijks geupdate over wijzigingen in ranking.

Don’t worry, ik mis dus niks!

Actie. 13 september 2019

Het artikel is klaar en ik plaats het op mijn website. Ik vraag in Google Search Console ook direct een indexering van de URL aan. Een bewijs dat dit zorgt voor een snellere indexering en of ranking is er niet. Maar baat het niet, dan schaadt het ook niet.

Actie. 15 september 2019

Ik plaats op al mijn social media kanalen (Facebook, Twitter en Instagram) een bericht met een link naar het artikel. Nu ben ik met SEO Hulp niet echt actief op social media en heb daarom een hele kleine fanbase. Veel clicks zal dit dus niet genereren. Wel worden er op deze manier links naar het artikel op internet geplaatst. Links op social media zijn ‘no-follow’ links, dus het effect op SEO is nihil.

Wil je trouwens meer weten over hoe je met social media effect op SEO kunt uitoefenen? Ik schreef hier een artikel over: heeft social media effect op SEO?

Resultaat. 16 september 2019

In Google Search Console zie ik dat de pagina is gecrawld door Google. De pagina is gecrawld als: Googlebot (smartpone).

Google search console resultaat

Resultaat. 17 september 2019

Ik raadpleeg Semrush en Mangools om te kijken of de pagina al gerankt is op de keywords ‘SEO-teksten schrijven’. Dit is nog niet het geval.

Actie. 20 september 2019

Ik plaats op verschillende plekken op mijn website een interne verwijzing naar het artikel. Hiermee verbeter ik de interne linkstructuur. Ik heb nog geen backlinks naar het artikel geplaatst.

Resultaat. 24 september 2019

Ik raadpleeg Semrush en Mangools om te kijken of de pagina al gerankt is op de keywords ‘SEO teksten schrijven’. Dit nog niet het geval.


Rob IJszenga - SEO Specialist

Dit artikel is geschreven door Rob Ijszenga. Eigenaar van SEO Hulp en ruim 10 jaar ervaring als SEO specialist. Ook werkzaam geweest voor verschillende (internationale) bedrijven als e-commerce manager. Om het vak ‘SEO’ te leren zou je mij kunnen typeren als een autodidact. Door veel te lezen heb ik mij de verschillende componenten binnen SEO eigen gemaakt. Ook heb ik verschillende cursussen gevolgd. Waaronder de SEO training van SEO Guru (Alain Sadon). Bekijk hier mijn behaalde certificaat. Verder ben ik actief in verschillende SEO community ’s. Zo steun ik o.a. de SEO Mastermind en schreef ik als gastauteur voor bestseller auteur en ondernemerscoach: Koen Sieben. Lees hier één van mijn blogs. Ook werkte ik mee aan verschillende referenties voor o.a. Adresults en Windrose HQ. Ervaringen en reviews over mijn bedraf van klanten kun je lezen op trustpilot 4.6 op basis van 18 reviews, Google mijn bedrijf, 5 uit 5 met 12 reviews. En mijn Malt profiel. Ook op de website SEO-review.nl schrijf ik over zoekmachine optimalisatie (SEO)

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *