Wat kan SEO opleveren?

Stel je staat op een aantal belangrijke zoektermen op positie 1 in de zoekresultaten van Google. Wat zou dat jou opleveren?

Om dat te kunnen berekenen hebben een handige calculator gebouwd.

Wat kan SEO opleveren?

Stel je staat op een aantal belangrijke zoektermen op positie 1 in de zoekresultaten van Google. Wat zou dat jou opleveren?

Om dat te kunnen berekenen hebben een handige calculator gebouwd.

Zo werkt de SEO calculator

Met deze SEO calculator kun je uitrekenen wat de verwachte omzet kan zijn als je op positie 1, 2 of 3 staat in de zoekresultaten van Google. 

Om dat te kunnen berekenen voer 3 getallen in: het zoekvolume, gemiddelde conversiepercentage en de gemiddelde conversiewaarde. 

De SEO calculator geeft vervolgens aan wat de verwachte omzet is wanneer je op plek 1, 2 of 3 staat. En maakt onderscheid in desktop en mobiel.

Om de berekening te kunnen doen gebruiken we CTR percentages uit een recent onderzoek op basis van 97.914 verschillende zoekwoorden. De gegevens komen uit het eerste kwartaal van 2024.

Hierbij is onderzocht wat het doorklikratio is op topposities in Google. Zo klikt bijvoorbeeld 25,98% op de website die op positie 1 staat (desktop). Alle CTR percentages uit dit onderzoek hebben we onderaan deze pagina geplaatst.

Hou er rekening mee dat de CTR per zoekopdracht en per branche kan verschillen. We werken met gemiddelde percentages op basis van 97.914 zoekwoorden.

Link naar onderzoek: https://www.frankwatching.com/archive/2024/06/03/ctr-google-onderzoek-2024/

Het zoekvolume

Bij het zoekvolume voer je het zoekvolume van 1 zoekterm in. Of het zoekvolume van meerdere zoektermen bij elkaar opgeteld. 

Het zoekvolume geeft aan hoe vaak een zoekterm gemiddeld per maand wordt gebruikt.

We hebben een aantal gratis tools verzameld om het zoekvolume van zoektermen te raadplegen: 

Gemiddelde conversiepercentage

Het gemiddelde conversiepercentage staat voor het aantal bezoekers op een website dat een conversie maakt. Een conversie kan een aankoop in een website zijn. Maar ook het invullen van een aanvraagformulier.

Wanneer 2 van de 100 bezoekers een aankoop doet is het conversiepercentage 2%.

Gemiddelde conversiewaarde

De conversiewaarde bij een webshop bestaat uit het gemiddelde aankoopbedrag. Voor niet-webshops kan het wat lastiger zijn om de conversiewaarde te berekenen. 

Kijk naar het aantal ingestuurde aanvraagformulieren dat wordt omgezet in een klant. En bepaal op basis van de lifetime value de conversiewaarde per maand.

Rekentool SEO

Invoer

%

Waardes

Uitkomst - Traffic

Uitkomst - Aantal aankopen

Uitkomst - Extra omzet

Resultaten voor desktop

Resultaten voor mobiel

CTR van topposities in Google

Onderstaande posities geven aan wat de CTR is op de verschillende posities in de organische zoekresultaten van Google. 

CTR voor desktop

  • Positie 1 – 25,98%
  • Positie 2: 13,22%
  • Positie 3: 9,71%

CTR voor mobiel

  • Positie 1 – 24,05%
  • Positie 2: 14,23%
  • Positie 3: 10,24%

Het volledige onderzoek lees je hier: https://www.frankwatching.com/archive/2024/06/03/ctr-google-onderzoek-2024/