Lees je wel eens de krant? Ik wel. Zo nu en dan nog ouderwets, de papieren krant. Maar dagelijks check ik meerdere malen verschillende nieuwsapps op mijn telefoon.

De meeste nieuwsberichten laat ik aan me voorbij gaan. Ik denk dat ik nog geen 2 van de 10 berichten (gedeeltelijk) lees. Eén van de belangrijkste factoren die bepaald welk bericht ik wel of niet lees: de paginatitel.

Bij mediabedrijven als de Telegraaf werken professionals die niks anders doen dan titels bedenken en testen bij lezers.

De zoekresultaten kun je vergelijken met de voorpagina van een krant. Een paginatitel bepaald voor een groot deel op welk resultaat de gebruiker klikt.

Paginatitels SEO

Tijdens de tientallen SEO scans die ik de afgelopen maanden voor websites en webshops heb gedaan kom ik nog steeds veel pagina’s tegen waarvan de paginatitels niet zijn geoptimaliseerd. Zelfs homepagina’s waarvan de paginatitel is: homepage -.

Zonde, hier laten ontzetten veel websites en webshops kansen liggen.

Daarom heb ik besloten een uitgebreid artikel te schrijven over het belang van een goede paginatitel.

In dit artikel leg ik je uit hoe je met een goede paginatitel kunt stijgen in Google van plek 3 naar plek 1!

Inhoudsopgave

Wat is een paginatitel?

Als je een website ziet als een boek, kun je iedere webpagina zien als een hoofdstuk. En net als in een boek, heeft ieder hoofdstuk ook een titel. Zo ook bij een website. Iedere pagina heeft een titel.

Vrijwel ieder website systeem bied je de mogelijkheid de titel per pagina aan te passen. Bij de meeste systemen wordt het de SEO Titel genoemd. Een paginatitel beschrijft in het kort waar de pagina over gaat.

Waar is een paginatitel zichtbaar?

De belangrijkste plek waar de paginatitel zichtbaar is, zijn de zoekresultaten. In de zoekresultaten is de paginatitel het meest opvallende element.

Daarnaast is de paginatitel ook in het tabblad van de browser zichtbaar. Hieronder een voorbeeld.

Paginatitel in tabblad

Benieuwd welke paginatitels jouw concurrenten gebruiken? Dit kun je checken met een handige tool van Adresults

    • Met de heading tag checker van Adresults bekijk je eenvoudig de paginatitels van andere websites.

Waarom een paginatitel optimaliseren?

De vraag stellen is ‘m eigenlijk al beantwoorden. Het optimaliseren van een paginatitel zou voor iedere website-eigenaar of beheerder een standaard handeling moeten zijn.

Maar welke invloed heeft een paginatitel nu daadwerkelijk op de positie in de zoekresultaten? Veel, heel veel.

Paginatitel is een SEO factor

De paginatitel is een factor waar Google naar kijkt bij het bepalen van de ranking. Dat betekend dus dat het belangrijkste zoekwoord in de paginatitel moet zitten.

Beinvloeden van het doorklikratio (CTR)

Bij de introductie van dit artikel vergeleek ik de zoekresultaten met de voorpagina van een krant. Welk artikel springt in het oog, welke dikgedrukte titel pakt jouw aandacht?

Vanuit de zoekresultaten wil je natuurlijk die klik naar jouw website bemachtigen. Met een pakkende paginatitel verhoog je de kans dat de gebruiker jouw pagina aanklikt en niet die van je concurrent.

Hoe hoger het doorklik percentage (CTR) vanuit de zoekresultaten naar jouw website, des te hoger de waardering van Google voor jouw pagina. Het doorklik percentage vanuit de zoekmachine naar jouw website is een belangrijke SEO factor.

Benieuwd naar jouw CTR? Deze kun je heel eenvoudig terugvinden in Google Search Console.

Een pakkende paginatitel kan hét verschil maken tussen plek 3 en plek 1

De strijd om de eerste 3 plekken in de zoekresultaten op zoekwoorden met veel zoekvolume is vaak heftig. Zeker als je weet dat tussen de 30% en 50% (er zijn verschillende onderzoeken die ook verschillende CTR percentages weergeven. Het gros zit tussen de 30% en 50%) van de kliks gaan naar de eerste pagina in de zoekresultaten.

Een goede paginatitel kan hét verschil maken tussen plek 3 en plek 1. Door een pakkende paginatitel val je op in de zoekresultaten. Je pakt de aandacht van de gebruiker en daarmee vergroot je de kans dat de gebruiker kiest voor jouw pagina.

Zodra Google in de gaten krijgt dat een pagina op plek 3 verhoudingsgewijs meer kliks krijgt dat de pagina’s op plek 1 en 2. Is de kans groot dat Google je beloond en de pagina omhoog schuift naar plek 1 of 2.

Het doorklik ratio is om die reden dus een ontzettend belangrijkste SEO factor binnen top 3 resultaten.

Tip: In google Search Console, onder het tabblad prestaties kun je heel eenvoudig per zoekwoord de positie en CTR bekijken. Heb je een top 3 positie met een laag CTR? Dan is er werk aan de winkel.

Aan de slag!

Aan de slag dan maar! Tijd om de paginatitels van je website eens onder de loep te nemen. Maar waar (en hoe) begin je?
Je kunt dit op verschillende manieren aanpakken, ik geef je de twee meest gebruikte methoden.

Methode 1 – De basis met Screaming Frog SEO Spider

De eerste methode is het meest geschikt wanneer je in het verleden eigenlijk nog nooit echt aandacht hebt besteed aan paginatitel. Het kan zelfs zijn dat je twijfelt of iedere pagina op je website wel een paginatitel heeft.

Dan is het eerst zaak om alle pagina’s, paginatitels en meta-omschrijvingen van je website in kaart te brengen. Daar is gelukkig een hele handige tool voor: Screaming Frog SEO Spider.

In tegenstelling tot veel andere tools is dit geen online tool maar een programma die je download op je computer.

Zodra je het programma hebt gedownload kun je bovenin een url invoeren. Deze url wordt dan gecrawld. Dat betekend dat het programma de belangrijkste gegevens van iedere pagina op het domein ophaalt.

Wanneer de screaming frog klaar is kun je kiezen voor het tabblad Page Titles. Je krijgt nu een overzicht van alle pagina’s met bijbehorende paginatitel, de lengte van de titel (in tekens en in pixels) en de index status.

Aan de rechterkant kun je een selectie maken van bijvoorbeeld alle paginatitels die langer zijn dan 60 tekens, of van alle pagina’s die geen paginatitel hebben.

screaming frog spider seo tool

Met deze methode kun je dus heel eenvoudig en snel alle pagina’s en paginatitels in kaart brengen. Weet je in één oog opslag welke pagina’s geen titel hebben, welke te lang zijn of welke juist te kort zijn.

Methode 2 – Optimaliseren met Google Search Console

De tweede methode is geschikt wanneer je zeker weet dat iedere pagina van je website een titel bevat. Wanneer je een nieuwe pagina voor je website aanmaakt behoord het invullen van de paginatitel tot één van de standaard handelingen. Methode 2 is ook geschikt als je kort geleden de paginatitels van je website middels methode 1 hebt ingevoerd.

Bij deze methode ligt de focus meer op het optimaliseren van de paginatitels. Hiervoor gebruik je Google Search Console.

Zodra je Google Search Console opent ga je naar het tabblad prestaties aan de linkerkant. Bovenin selecteer je een periode. Voor een betrouwbaar overzicht van CTR percentages is het verstandig om een zo ruim mogelijke periode te kiezen.

Vervolgens selecteer je totaal aantal kliks, totaal aantal vertoningen, gemiddelde CTR en gemiddelde positie. In het tabel daaronder zie je dat alle gegevens getoond worden. Je kunt er vervolgens voor kiezen om de gegevens te exporteren door het pijltje rechts bovenin te klikken.

In het excel document kun je vervolgens de kolommen gemiddelde CTR (sorteren van laag naar hoog) en gemiddelde positie (sorteren van hoog naar laag) sorteren. Zo krijg je een lijst met zoekwoorden met een hoge positie en een lage CTR.

Zo krijg je inzicht in de zoekwoorden waar je goed op scoort, maar waarbij het aantal klikt tegenvalt. Met die pagina’s kun je vervolgens aan de slag om de paginatitels aan te passen.

Tip: deze methode kun je periodiek herhalen om te kijken of de gewijzigde paginatitel ook het gewenste effect heeft. Meten is weten!

Waar moet een paginatitel aan voldoen?

Nu je weet met welke paginatitels je aan de slag gaat, is het tijd om in de pen te kruipen. Maar waar moet een goede paginatitel aan voldoen? Dat kan nog best lastig zijn. Het aantal tekens wat je kan gebruiken is beperkt, maar een titel moet wel in het kort vertellen waar de pagina over gaat en de aandacht van de lezer pakken.

Ik zet de belangrijkste punten voor een pakkende paginatitel voor je op een rij.

De ruimte voor een paginatitel is beperkt. Hoe beperkt precies is nog wel eens onduidelijkheid over. Feit is dat Google niet kijkt naar het aantal woorden of karakters maar naar het aantal pixels.

Voorkom dat Google de paginatitel afbreekt door het volgende aan te houden:

  • Pixels: Hou de paginatitel tussen de 450 en 460 pixels. Met deze tool check je de pixel lengte van de paginatitel.
  • Karakters: Gebruik maximaal 65 karakters. Dit check je eenvoudig met deze tool van SEOMofo.

Nu we de juiste lengte weten is het tijd om die pakkende paginatitel op papier te zetten. Uitgangspunt moet zijn dat de titel van de pagina een duidelijk beeld geeft van het onderwerp van de pagina.

5 tips voor een pakkende paginatitel:

  • Gebruik de belangrijkste keywords in het begin van je paginatitel
  • Gebruik een vloeiende en goed lopende zin. Het taalbegrip van Google is tegenwoordig zo goed dat de keywords niet exact achter elkaar hoeven te staan.
  • Bekijk de paginatitels van je concurrenten. Pas dan kun je bepalen hoe je kunt opvallen met je paginatitel
  • Trek de aandacht door te spelen met het gebruik van hoofdletters
  • Een vraag verwerken in je titel is mooie manier om interactie te zoeken met de gebruiker

Het schrijven van de beste paginatitel is een belangrijk onderdeel van een pagina die goed scoort in Google. Maar vergeet ook niet het belang van goede en relevante content. Uiteindelijk is dat de basis van een goede SEO strategie.

Hoe belangrijk goede content echt is? Lees dan mijn artikel over SEO teksten schrijven.

Vaak vergeten: de meta-omschrijving

Een meta-omschrijving is een kort stukje tekst en wordt vertoond onder de paginatitel in de zoekresultaten. Een mooie gelegenheid dus om de aandacht op je te vestigen. Toch zie ik nog vaak dat meta-omschrijvingen niet ingevoeld en geoptimaliseerd worden.

De meta-omschrijving is geen SEO factor. Dat betekend dus dat Google de meta-omschrijving niet meeneemt in het bepalen van de ranking.

Google gebruikt de meta-omschrijving om de gebruiker een beeld te geven van de informatie op de pagina. In zo’n 70% van de gevallen vult Google de meta-omschrijving zelf in. Dat doet Google door informatie van de pagina te verzamelen en te tonen. Over het algemeen wordt gesteld dat wanneer Google haar eigen invulling van de meta-omschrijving relevanter vind, deze wordt getoond.

Wil je dus dat jouw meta-omschrijving wel wordt getoond? Maak deze dan zo relevant mogelijk.

4 tips voor het schrijven van de juiste meta-omschrijving:

  • Ondanks dat de meta-omschrijving geen SEO factor is, is het toch verstandig om de belangrijkste keywords in het begin van de omschrijving op te nemen. Dit zorgt voor extra herkenning en attentie. Zeker ook omdat de woorden die zowel in de zoekopdracht als in de meta-omschrijving, dik gedrukt worden weergegeven.
  • Hou maximaal 156 karakters aan voor de meta-omschrijving. Ook de meta-omschrijving kun je eenvoudig checken met de SEOMofo SERP tool.
  • Gebruik de meta-omschrijving om de aandacht van de gebruiker te vangen. Wees dus niet te algemeen en oppervlakkig maar durf op te vallen.
  • Door het gebruik van leestekens en hoofdletters val je extra op in de zoekresultaten.

Benieuwd waar jouw SEO kansen liggen? Ontdek ze met de gratis SEO Scan

The following two tabs change content below.
Avatar

Rob IJszenga - SEO Specialist

Avatar

Laatste berichten van Rob IJszenga - SEO Specialist (toon alles)


Geef een reactie