Lees je weleens de krant? Ik wel. Zo nu en dan nog ouderwets, de papieren krant. Maar daarnaast check ik dagelijks meerdere malen verschillende nieuwsapps op mijn telefoon.

De meeste nieuwsberichten laat ik aan me voorbij gaan. Ik denk dat ik nog geen twee van de tien berichten (gedeeltelijk) lees. Eén van de belangrijkste factoren die bepaalt welk bericht ik wel of niet lees: de paginatitel.

Bij mediabedrijven als De Telegraaf werken professionals die niks anders doen dan titels bedenken en testen onder lezers.

De zoekresultaten kun je vergelijken met de voorpagina van een krant. Een paginatitel bepaalt voor een groot deel op welk resultaat de gebruiker klikt.

Paginatitels SEO

Tijdens de tientallen SEO-scans die ik de afgelopen maanden voor websites en webshops heb gedaan, kom ik nog steeds veel pagina’s tegen waarvan de paginatitels niet zijn geoptimaliseerd. Zelfs homepagina’s waarvan de paginatitel is: ‘homepage’.

Zonde! Hier laten ontzettend veel beheerders van websites en webshops kansen liggen.

Daarom heb ik besloten een uitgebreid artikel te schrijven over het belang van een goede paginatitel.

In dit artikel leg ik je uit, hoe je met een goede paginatitel kunt stijgen in Google van plek 3 naar plek 1!

Inhoudsopgave

Wat is een paginatitel?

Als je een website beschouwt als een boek, kun je iedere webpagina zien als een hoofdstuk. En net als in een boek, heeft ieder hoofdstuk ook een titel. Zo ook bij een website. Iedere pagina draagt een titel.

Vrijwel ieder website-systeem bied je de mogelijkheid om de titel per pagina aan te passen. Bij de meeste systemen wordt het de ‘SEO Titel’ genoemd. Een paginatitel beschrijft in het kort waar de pagina over gaat.

Waar is een paginatitel zichtbaar?

De belangrijkste plek waar de paginatitel zichtbaar is, zijn de zoekresultaten. In de zoekresultaten is de paginatitel het opvallendste element.

Daarnaast is de paginatitel ook in het tabblad van de browser zichtbaar. Hieronder een voorbeeld.

Paginatitel in tabblad

Benieuwd welke paginatitels jouw concurrenten gebruiken? Dit kun je checken met een handige tool van Adresults.

    • Met de heading tag checker van Adresults bekijk je eenvoudig de paginatitels van andere websites.

Waarom een paginatitel optimaliseren?

De vraag stellen is eigenlijk al haar beantwoorden. Het optimaliseren van een paginatitel zou voor iedere website-eigenaar of -beheerder een standaard handeling moeten zijn.

Maar welke invloed heeft een paginatitel nu daadwerkelijk op de positie in de zoekresultaten? Veel, heel veel.

Paginatitel is een SEO-factor

De paginatitel is een factor waar Google naar kijkt bij het bepalen van de ranking. Dat betekent dus dat het belangrijkste zoekwoord in de paginatitel moet zitten.

Beinvloeden van het doorklikratio (CTR)

Bij de introductie van dit artikel vergeleek ik de zoekresultaten met de voorpagina van een krant. Welk artikel springt in het oog, welke vetgedrukte titel pakt jouw aandacht?

Vanuit de zoekresultaten wil je natuurlijk die klik naar jouw website bemachtigen. Met een pakkende paginatitel verhoog je de kans dat de gebruiker jouw pagina aanklikt en niet die van je concurrent.

Hoe hoger het doorklikpercentage (CTR) vanuit de zoekresultaten naar jouw website, des te hoger de waardering van Google voor jouw pagina. Het doorklik percentage vanuit de zoekmachine naar jouw website is een belangrijke SEO-factor.

Benieuwd naar jouw CTR? Dat kun je heel eenvoudig terugvinden in Google Search Console.

Een pakkende paginatitel kan hét verschil maken tussen plek 3 en plek 1

De strijd om de eerste 3 plekken in de zoekresultaten op zoekwoorden met veel zoekvolume is vaak heftig. Zeker als je weet dat tussen de 30% en 50% (er zijn verschillende onderzoeken die ook verschillende CTR- percentages weergeven). Het gros (tussen de 30% en 50%) van de kliks gaat naar de eerste pagina in de zoekresultaten.

Een goede paginatitel kan hét verschil maken tussen plek 3 en plek 1. Door een pakkende paginatitel val je op in de zoekresultaten. Je pakt de aandacht van de gebruiker en daarmee vergroot je de kans dat de gebruiker kiest voor jouw pagina.

Zodra Google in de gaten krijgt dat een pagina op plek 3 verhoudingsgewijs meer kliks krijgt dan de pagina’s op plek 1 en 2 is de kans groot, dat Google je beloont en de pagina omhoog schuift naar plek 1 of 2.

Doorklikratio’s zijn om die reden dus een ontzettend belangrijke SEO- factor binnen top 3 resultaten.

Tip: in Google Search Console, onder het tabblad ‘prestaties’ kun je heel eenvoudig per zoekwoord de positie en CTR bekijken. Heb je een top 3 positie met een laag CTR? Dan is er werk aan de winkel.

Aan de slag!

Aan de slag dan maar! Tijd om de paginatitels van je website eens onder de loep te nemen. Maar waar (en hoe) begin je?
Je kunt dit op verschillende manieren aanpakken; ik geef je de twee meest gebruikte methoden.

Methode 1 – De basis met Screaming Frog SEO Spider

De eerste methode is het meest geschikt wanneer je in het verleden eigenlijk nog nooit echt aandacht hebt besteed aan paginatitel. Het kan zelfs zijn dat je twijfelt of iedere pagina op je website wel een paginatitel heeft.

Dan is het eerst zaak om alle pagina’s, paginatitels en meta-omschrijvingen van je website in kaart te brengen. Daar is gelukkig een hele handige tool voor: Screaming Frog SEO Spider.

In tegenstelling tot veel andere tools is dit geen online tool, maar een programma dat je downloadt op je computer.

Zodra je het programma hebt gedownload kun je bovenin een URL invoeren. Deze URL wordt dan gecrawld. Dat betekent, dat het programma de belangrijkste gegevens van iedere pagina binnen het domein ophaalt.

Wanneer de Screaming Frog klaar is, kun je kiezen voor het tabblad ‘Page Titles’. Je krijgt nu een overzicht van alle pagina’s met bijbehorende paginatitel, de lengte van de titel (in tekens en in pixels) en de index- status.

Aan de rechterkant kun je een selectie maken van bijvoorbeeld alle paginatitels die langer zijn dan 60 tekens, of van alle pagina’s die geen paginatitel hebben.

screaming frog spider seo tool

Met deze methode kun je dus heel eenvoudig en snel alle pagina’s en paginatitels in kaart brengen. Je ziet dan in één oog opslag welke pagina’s geen titel hebben, welke te lang of juist te kort zijn.

Methode 2 – Optimaliseren met Google Search Console

De tweede methode is geschikt wanneer je zeker weet dat iedere pagina van je website een titel bevat. Als je een nieuwe pagina voor je website aanmaakt, behoort het invullen van de paginatitel tot één van de standaard handelingen. Methode 2 is ook geschikt als je kort geleden de paginatitels van je website middels methode 1 hebt ingevoerd.

Bij deze methode ligt de focus meer op het optimaliseren van de paginatitels. Hiervoor gebruik je Google Search Console.

Zodra je Google Search Console opent, ga je naar het tabblad ‘prestaties’ aan de linkerkant. Bovenin selecteer je een periode. Voor een betrouwbaar overzicht van CTR-percentages is het verstandig om een zo ruim mogelijke periode te kiezen.

Vervolgens selecteer je: totaal aantal kliks, totaal aantal vertoningen, gemiddelde CTR en gemiddelde positie. In de tabel daaronder zie je dat alle gegevens getoond worden. Je kunt er vervolgens voor kiezen om de gegevens te exporteren door op het pijltje rechts bovenin te klikken.

In het Excel-document kun je vervolgens de kolommen ‘gemiddelde CTR’ (sorteren van laag naar hoog) en ‘gemiddelde positie’ (sorteren van hoog naar laag) sorteren. Zo krijg je een lijst van zoekwoorden met een hoge positie en een lage CTR.

Dit geeft je inzicht in de zoekwoorden waar je goed op scoort, maar waarbij het aantal kliks tegenvalt. Met die pagina’s kun je vervolgens aan de slag om de paginatitels aan te passen.

Tip: deze methode kun je periodiek herhalen, om te kijken of de gewijzigde paginatitel ook het gewenste effect heeft. Meten is weten!

Waar moet een paginatitel aan voldoen?

Nu je weet met welke paginatitels je aan de slag gaat, is het tijd om in de pen te kruipen. Maar waar moet een goede paginatitel aan voldoen? Dat kan nog best lastig zijn. Het aantal tekens wat je kan gebruiken is beperkt, maar een titel moet wel in het kort vertellen waar de pagina over gaat en de aandacht van de lezer pakken.

Ik zet de belangrijkste punten voor een pakkende paginatitel voor je op een rij.

De ruimte voor een paginatitel is beperkt. Er is nog wel eens onduidelijkheid over hoe beperkt precies dat is. Feit is dat Google niet kijkt naar het aantal woorden of karakters, maar naar het aantal pixels.

Voorkom dat Google de paginatitel afbreekt door de volgende richtlijnen aan te houden:

  • Pixels: houd de paginatitel tussen de 450 en 460 pixels. Met deze tool check je de pixel-lengte van de paginatitel.
  • Karakters: gebruik maximaal 65 karakters. Dit check je eenvoudig met deze tool van SEOMofo.

Nu we de juiste lengte weten, is het tijd om die pakkende paginatitel op papier te zetten. Uitgangspunt moet zijn dat de titel van de pagina een duidelijk beeld geeft van het onderwerp van de pagina.

5 tips voor een pakkende paginatitel:

  • Gebruik de belangrijkste keywords in het begin van je paginatitel.
  • Gebruik een vloeiende en goed lopende zin. Het taalbegrip van Google is tegenwoordig zo goed, dat de keywords niet exact achter elkaar hoeven te staan.
  • Bekijk de paginatitels van je concurrenten. Pas dan kun je bepalen, hoe je kunt opvallen met je paginatitel.
  • Trek de aandacht door te spelen met het gebruik van hoofdletters.
  • Een vraag verwerken in je titel is een mooie manier om interactie te zoeken met de gebruiker.

Het schrijven van de beste paginatitel is een belangrijk onderdeel van een pagina die goed scoort in Google. Maar vergeet ook niet het belang van goede en relevante content. Uiteindelijk is dat de basis van een goede SEO-strategie.

Hoe belangrijk goede content echt is? Lees hiervoor mijn artikel over SEO-teksten schrijven.

Vaak vergeten: de meta-omschrijving

Een meta-omschrijving is een kort stukje tekst dat wordt vertoond onder de paginatitel in de zoekresultaten. Een mooie gelegenheid dus om de aandacht op je te vestigen. Toch zie ik nog vaak dat meta-omschrijvingen niet ingevoerd en geoptimaliseerd worden.

De meta-omschrijving is geen SEO-factor. Dat betekent dus dat Google de meta-omschrijving niet meeneemt in het bepalen van de ranking.

Google gebruikt de meta-omschrijving om de gebruiker een beeld te geven van de informatie op de pagina. In zo’n 70% van de gevallen vult Google de meta-omschrijving zelf in. Dat doet Google door informatie van de pagina te verzamelen en te tonen. Over het algemeen wordt gesteld dat wanneer Google haar eigen invulling van de meta-omschrijving relevanter vindt, deze wordt getoond.

Wil je dus dat jouw meta-omschrijving wel wordt getoond? Maak haar dan zo relevant mogelijk.

4 tips voor het schrijven van de juiste meta-omschrijving:

  • Ondanks dat de meta-omschrijving geen SEO-factor is, is het toch verstandig om de belangrijkste keywords in het begin van de omschrijving op te nemen. Dit zorgt voor extra herkenning en attentie. Zeker ook omdat de woorden die zowel in de zoekopdracht als in de meta-omschrijving staan, vetgedrukt worden weergegeven.
  • Hou maximaal 156 karakters aan voor de meta-omschrijving. Ook de meta-omschrijving kun je eenvoudig checken met de SEOMofo SERP tool.
  • Gebruik de meta-omschrijving om de aandacht van de gebruiker te vangen. Wees dus niet te algemeen en oppervlakkig, maar durf op te vallen.
  • Door het gebruik van leestekens en hoofdletters val je extra op in de zoekresultaten.

Benieuwd waar jouw SEO kansen liggen? Ontdek ze met de gratis SEO Scan


Rob IJszenga - SEO Specialist

Dit artikel is geschreven door Rob Ijszenga. Eigenaar van SEO Hulp en ruim 10 jaar ervaring als SEO specialist. Ook werkzaam geweest voor verschillende (internationale) bedrijven als e-commerce manager. Om het vak ‘SEO’ te leren zou je mij kunnen typeren als een autodidact. Door veel te lezen heb ik mij de verschillende componenten binnen SEO eigen gemaakt. Ook heb ik verschillende cursussen gevolgd. Waaronder de SEO training van SEO Guru (Alain Sadon). Bekijk hier mijn behaalde certificaat. Verder ben ik actief in verschillende SEO community ’s. Zo steun ik o.a. de SEO Mastermind en schreef ik als gastauteur voor bestseller auteur en ondernemerscoach: Koen Sieben. Lees hier één van mijn blogs. Ook werkte ik mee aan verschillende referenties voor o.a. Adresults en Windrose HQ. Ervaringen en reviews over mijn bedraf van klanten kun je lezen op trustpilot 4.6 op basis van 18 reviews, Google mijn bedrijf, 5 uit 5 met 12 reviews. En mijn Malt profiel. Ook op de website SEO-review.nl schrijf ik over zoekmachine optimalisatie (SEO)

0 Comments

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *