fbpx

De June 2019 Core Algoritme update van Google

Google heeft een core algoritme update aangekondigd. In meerdere opzichten is deze aankondiging van Google uniek. Allereerst omdat een core algoritme update door Google zelf aangekondigd wordt. Dat zijn we niet gewend van Google. 
De vorige updates werden door Google uitgerold zonder aankondiging. Door verschuivingen en wijzigingen in ranking en/of indexering trokken SEO specialisten in het verleden de conclusie dat Google een update had doorgevoerd van haar algoritme. 

Een andere reden waarom deze aangekondige update uniek is, is omdat Google de update meteen een naam heeft gegeven: June 2019 Core Update. Eerdere updates van Google werden door SEO specialisten voorzien van namen zoals Pigeon, Fred en Panda. 
Om verwarring over updates te voorkomen lijkt het erop dat Google vanaf nu elke update zelf gaat voorzien van een naam. Wel zo duidelijk. 

Aankondiging en uitrol van de update

De aankondiging van de update kwam van Google zelf, via twitter. Op 2 juni kondigd Google via twitteraccount @searchliaison de core update aan.

1 dag later, 3 juni communiceerd Google via hetzelfde twitteraccount dat de update vanaf 3 juni live is en uitgerold zal gaan worden.

Wat is het effect van de June 2019 Core Algoritme update van Google?

Zoals bij iedere algoritme update van Google is het vooraf niet duidelijk wat er precies is aangepast. Dat wordt vaak pas duidelijk in de weken nadat de update is uitgerold. 

Het meest voor de hand liggend is dat Google het algoritme update in de lijn waar het al een aantal jaar mee bezig is. Hierin spelen de thema’s; optimale gebruikerservaring voor mobiel, optimale gebruikerservaring in het algemeen (snelheid e.d.) en relevante content een prominente rol. 

Zodra er meer informatie is over de June 2019 Core algoritme update van Google en het effect op SEO van deze update dan vermelden we dat direct in dit artikel. So, stay tuned.

Update 6 juni 09:00 uur

De eerste resultaten dienen zich aan

Hoewel het nog erg vroeg is worden de eerste resultaten van de June 2019 Core Algoritme update van Google gedeeld op social media. Zowel winnaars als verliezers melden zich. Ook delen verschillende grote SEO tools zoals MOZ en Searchmetrics hun eerste resultaten.

Vooralsnog wordt verondersteld dat met de June 2019 core update voornamelijk een aantal wijzigingen in de eerdere Google core update in Maart worden teruggedraaid. Die bleken toch iets te rigoureus. Verschillende website eigenaren die ten tijde van de update in Maart flinke dalingen of stijgingen in hun rankings zagen, zien dat deze zich sinds 3 juni langzaam herstellen. 

Voor de duidelijkheid, het gaat hier voornamelijk om aannames en geruchten. Het is nog te vroeg om harde conclusies te kunnen trekken. 

Update 8 juni 10:00 uur

Een greep uit verschillende berichten op Twitter waarin flinke wijzigingen in Ranking gemeld worden. 

Update 20 juni 16:00 uur

De update en het effect op YMYL websites

De eerste resultaten van de June 2019 Core algoritme update dienen zich en de omvang en effect van de update worden duidelijk. Wat duidelijk is geworden is dat de update voornamelijk effect op zogenoemde YMYL websites.

Allereerst een korte uitleg: wat zijn YMYL (Your Money or Your Life) websites. Dit zijn website die direct of indirect effect hebben op het geluk, de gezondheid of op de financiële situatie van de gebruiker. Hieronder vallen bijvoorbeeld website in de medische -, financiële -, en health & gezondheids branche.

Specifieke pagina’s zijn pagina’s waar:

  • financiële informatie wordt verstrekt of informatie over een investering
  • een transactie op plaat vindt
  • informatie weergeven over juridische zaken of specifieke gezondheidsonderwerpen.

Voor dit soort websites of pagina’s heeft Google veel eerder (2015) al aangegeven dat Expertise, Autoriteit en betrouwbaarheid extra belangrijk zijn. Dit heeft Google vastgelegd in het E-A-T protocol.

Terug naar de update van juni dit jaar. Het effect van deze update is dat YMYL websites en pagina’s met content van lage(re) kwaliteit minder goed gerankt worden. Voor YMYL websites is het E-A-T protocol dus nog belangrijker geworden.

En nu?
Heb je een zogenoemde YMYL website, dat is het verstandig kritisch te kijken naar pagina’s waar je nadrukkelijk advies geeft of producten verkoopt uit bovenstaande categorieën. Kijk kritisch naar waarden als Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid.

Google is nog steeds bezig de update uit te rollen. Er worden tot op heden weinig tot geen resultaten uit Nederland gemeld.

Maar nu je weet voor welke websites de update het meeste effect heeft. Kun je er maar beter voor zorgen dat je goed voorbereid bent.

Update 2 augustus 09:00 uur

Google geeft advies

Google heeft met een blogpost gereageerd op de laatste kernalgoritme update van Juni. In deze blogpost gaat Google voornamelijk in op de vraag: wat te doen als een website een daling in ranking laat zien na een kernalgoritme update.

Google heeft op deze vraag wel eens vaker gereageerd. Het antwoord is kort en duidelijk. Namelijk niks. Zie je een daling in ranking na een kernalgoritme update dan kun je niks doen om dit te repareren.

In de praktijk blijkt dat veel SEO specialisten en website beheerder met deze verklaring geen genoegen nemen en op zoek gaan naar een oplossing. Het gevolg is dat er volop geprobeerd, getest en geëxperimenteerd wordt om de ranking weer te verbeteren.

Google reageert hier nu om te voorkomen dat specialisten opzoek gaan naar de verkeerde oplossing. Google doet dit door met een voorbeeld heel duidelijk uit te leggen hoe een kernalgoritme update werkt.

Het voorbeeld van Google:

Stel, je hebt in 2015 een top100 lijst gemaakt van de beste films. In 2019 besluit je die lijst te vernieuwen. Er komen nieuwe films in de lijst, sommige films worden opnieuw beoordeeld en verdienen een betere plek op de lijst. Andere films worden ingehaald door nieuwe films en dalen om die reden op de lijst. Zijn de films die dalen op de lijst nu in één keer slechte films geworden?

Vervolgens komt Google met een advies: we adviseren u te focussen op het bieden van de best mogelijke content.

Wat er ook gebeurd, uiteindelijk komt Google altijd uit bij de kern: het bieden van de beste content.

De volledige blogpost van Google lees je hier.

Als eerste op de hoogte van alle updates? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in!

Benieuwd waar jouw SEO kansen liggen? Ontdek ze met de gratis SEO Scan

The following two tabs change content below.
Avatar

Rob IJszenga - SEO Specialist

Avatar

Laatste berichten van Rob IJszenga - SEO Specialist (toon alles)


Geef een reactie