De June 2019 Core Algoritme update van Google

Google heeft een core algoritme update aangekondigd. In meerdere opzichten is deze aankondiging van Google uniek. Allereerst omdat een core algoritme update door Google zelf aangekondigd wordt. Dat zijn we niet gewend van Google. 
De vorige updates werden door Google uitgerold zonder aankondiging. Door verschuivingen en wijzigingen in ranking en/of indexering trokken SEO-specialisten in het verleden de conclusie dat Google een update had doorgevoerd van haar algoritme. 

Een andere reden waarom deze aangekondigde update uniek is, is omdat Google de update meteen een naam heeft gegeven: June 2019 Core Update. Eerdere updates van Google werden door SEO-specialisten voorzien van namen zoals Pigeon, Fred en Panda. 
Om verwarring over updates te voorkomen, lijkt het erop dat Google vanaf nu elke update zelf gaat voorzien van een naam. Wel zo duidelijk. 

Aankondiging en uitrol van de update

De aankondiging van de update kwam van Google zelf, via Twitter. Op 2 juni kondigt Google via Twitteraccount @searchliaison de core update aan.

Een dag later, op 3 juni,  communiceert Google via hetzelfde Twitteraccount dat de update vanaf 3 juni live is en uitgerold zal gaan worden.

Wat is het effect van de June 2019 Core Algoritme update van Google?

Zoals bij iedere algoritme-update van Google is het vooraf niet duidelijk wat er precies is aangepast. Dat wordt vaak pas duidelijk in de weken nadat de update is uitgerold. 

Het meest voor de hand liggend is dat Google het algoritme update in de lijn waar het al een aantal jaren mee bezig is. Hierin spelen de thema’s optimale gebruikerservaring voor mobiel, optimale gebruikerservaring in het algemeen (snelheid e.d.) en relevante content een prominente rol. 

Zodra er meer informatie is over de June 2019 Core algoritme update van Google en het effect op SEO van deze update vermelden we dat direct in dit artikel. So, stay tuned.

Update 6 juni 09:00 uur

De eerste resultaten dienen zich aan

Hoewel het nog erg vroeg is, worden de eerste resultaten van de June 2019 Core Algoritme update van Google gedeeld op social media. Zowel winnaars als verliezers melden zich. Ook delen verschillende grote SEO Tools zoals MOZ en Searchmetrics hun eerste resultaten.

Vooralsnog wordt verondersteld, dat met de June 2019 core update voornamelijk een aantal wijzigingen in de eerdere Google core update van maart 2019 wordt teruggedraaid. Die bleken toch iets te rigoureus. Verschillende website eigenaren die ten tijde van de update in maart flinke dalingen of stijgingen in hun rankings zagen, constateren dat deze zich sinds 3 juni langzaam herstellen. 

Voor de duidelijkheid; het gaat hier voornamelijk om aannames en geruchten. Het is nog te vroeg om harde conclusies te kunnen trekken. 

Update 8 juni 10:00 uur

Een greep uit verschillende berichten op Twitter waarin flinke wijzigingen in ranking gemeld worden. 

Update 20 juni 16:00 uur

De update en het effect op YMYL websites

De eerste resultaten van de June 2019 Core algoritme update dienen zich aan en de omvang en het effect van de update worden duidelijk. Wat duidelijk is geworden, is dat de update voornamelijk effect heeft op zogenoemde ‘YMYL websites’.

Allereerst een korte uitleg: wat zijn YMYL (Your Money or Your Life) websites? Dit zijn websites die direct of indirect effect hebben op het geluk, de gezondheid of op de financiële situatie van de gebruiker. Hieronder vallen bijvoorbeeld website in de medische, financiële, en health & gezondheidsbranche.

Specifieke pagina’s zijn pagina’s waar:

  • financiële informatie wordt verstrekt of informatie over een investering
  • een transactie op plaatsvindt
  • informatie wordt weergeven over juridische zaken of specifieke gezondheidsonderwerpen.

Voor dit soort websites of pagina’s heeft Google veel eerder (2015) al aangegeven dat Expertise, Autoriteit en betrouwbaarheid extra belangrijk zijn. Dit heeft Google vastgelegd in het EAT-protocol.

Terug naar de update van juni dit jaar. Het effect van deze update is dat YMYL-websites en pagina’s met content van lage(re) kwaliteit minder goed gerankt worden. Voor YMYL-websites is het EAT-protocol dus nog belangrijker geworden.

En nu?
Heb je een zogenoemde YMYL-website, dan is het verstandig kritisch te kijken naar pagina’s waarop je nadrukkelijk advies geeft of producten verkoopt uit bovenstaande categorieën. Wes kritisch op waarden als Expertise, Autoriteit en betrouwbaarheid.

Google is nog steeds bezig de update uit te rollen. Er worden tot op heden weinig tot geen resultaten uit Nederland gemeld.

Maar je weet nu voor welke websites de update de meeste gevolgen heeft. Daarom kun je er maar beter voor zorgen dat je goed voorbereid bent.

Update 2 augustus 09:00 uur

Google geeft advies

Google heeft met een blogpost gereageerd op de laatste kernalgoritme update van juni. In deze blogpost gaat Google voornamelijk in op de vraag: “Wat te doen, als een website een daling in ranking laat zien na een kernalgoritme update?”

Google heeft op deze vraag wel eens vaker gereageerd. Het antwoord is kort en duidelijk, namelijk: niks. Zie je een daling in ranking na een kernalgoritme update? Dan kun je niks doen om dit te repareren.

In de praktijk blijkt, dat veel SEO-specialisten en websitebeheerder met deze verklaring geen genoegen nemen en op zoek gaan naar een oplossing. Het gevolg is dat er volop geprobeerd, getest en geëxperimenteerd wordt om de ranking weer te verbeteren.

Google reageert hier nu om te voorkomen dat specialisten op zoek gaan naar de verkeerde oplossing. Google doet dit door met een voorbeeld heel duidelijk uit te leggen hoe een kernalgoritme update werkt.

Het voorbeeld van Google:

Stel, je hebt in 2015 een top-100 lijst gemaakt van de beste films. In 2019 besluit je die lijst te vernieuwen. Er komen nieuwe films in de lijst, sommige films worden opnieuw beoordeeld en verdienen een betere plek op de lijst. Andere films worden ingehaald door nieuwe films en dalen om die reden op de lijst. Zijn de films die dalen op de lijst nu in één keer slechte films geworden?

Vervolgens komt Google met een advies: “We adviseren u te focussen op het bieden van de best mogelijke content.”

Wat er ook gebeurt, uiteindelijk komt Google altijd uit bij de kern: het bieden van de beste content.

De volledige blogpost van Google lees je hier.

Update 24 September 15:00 uur

Google Core Update september 2019

Google gaat op herhaling. Voor de tweede keer in de geschiedenis kondigt het bedrijf een core update van zijn algoritme zelf aan. 

Het uitrollen van de update gaat van start op 24 september 2019. Net zoals bij eerdere updates neemt de totale uitrol van een update enkele dagen in beslag.

Het effect van de Google update van september

Zo kort na het uitrollen van de laatste update is er nog weinig bekend over de effecten van de update. 

Daarom blijven we de ontwikkelingen volgen en houden we je hier op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Benieuwd waar jouw SEO kansen liggen? Ontdek ze met de gratis SEO Scan


Rob IJszenga - SEO Specialist

Dit artikel is geschreven door Rob Ijszenga. Eigenaar van SEO Hulp en ruim 10 jaar ervaring als SEO specialist. Ook werkzaam geweest voor verschillende (internationale) bedrijven als e-commerce manager. Om het vak ‘SEO’ te leren zou je mij kunnen typeren als een autodidact. Door veel te lezen heb ik mij de verschillende componenten binnen SEO eigen gemaakt. Ook heb ik verschillende cursussen gevolgd. Waaronder de SEO training van SEO Guru (Alain Sadon). Bekijk hier mijn behaalde certificaat. Verder ben ik actief in verschillende SEO community ’s. Zo steun ik o.a. de SEO Mastermind en schreef ik als gastauteur voor bestseller auteur en ondernemerscoach: Koen Sieben. Lees hier één van mijn blogs. Ook werkte ik mee aan verschillende referenties voor o.a. Adresults en Windrose HQ. Ervaringen en reviews over mijn bedraf van klanten kun je lezen op trustpilot 4.6 op basis van 18 reviews, Google mijn bedrijf, 5 uit 5 met 12 reviews. En mijn Malt profiel. Ook op de website SEO-review.nl schrijf ik over zoekmachine optimalisatie (SEO)

0 Comments

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *