Om maar meteen met de ‘moeder’ van alle SEO tools te beginnen: Google Analytics. Als je alle SEO tools zou indelen op ‘handig’ en ‘noodzakelijk’ zou deze tools zonder twijfel in de categorie noodzakelijk vallen.
Als online marketeer of website/webshop beheerder kun je niet zonder Google Analytics. Er is geen ander programma beschikbaar die zoveel betrouwbare informatie geeft over bezoekers, gedrag van bezoekers en bezoekersstromen op een website.
Google Analytics is ontwikkeld door Google, de gegevens worden om die reden over het algemeen als meest betrouwbaar ingeschat. Ik kan in dit artikel niet alle mogelijkheden en functies van Google Analytics beschrijven. Daarvoor zijn het er simpelweg te veel en zijn de mogelijkheden te uitgebreid. Op Youtube zijn er talloze tutorials te vinden over het gebruik van Google Analytics.
Uniek aan Google Analytics is dat deze SEO tool de gebruiker inzicht geeft over bezoekers en hoe bezoekers zich op en rondom de website gedragen.
Zo geeft Google Analytics informatie over geslacht, demografie, interesses, gedrag en technologie. Al die gegevens kun je op verschillende manieren met elkaar combineren. Zo kun je honderden interessante rapportages creëren om een profiel van website bezoekers te maken.
Daarnaast geeft Google Analytics unieke informatie over het gedrag van bezoekers op websites. Hoeveel pagina’s bezoeken ze, wat is de gemiddelde bezoekersduur en op welke pagina haken de meeste bezoekers af. Ook hiervoor geldt; door gegevens op een slimme manier te combineren kun je talloze rapportages maken waarin het gedrag van bezoekers op een website duidelijk worden.
Ook geeft Google Analytics unieke informatie over gedrag van bezoekers voordat ze op een website terechtkomen. Waar komen bezoekers vandaan? En hoe komen ze op een website terecht?
De drie genoemde mogelijkheden van Google Analytics is slechts een kleine greep uit de eindeloze mogelijkheden die Google Analytics te bieden heeft.
Voordeel van Google Analytics is dat bijna alle webshopsystemen een koppeling hebben. In bijna alle gevallen is het een kwestie van een code invoeren en al je website data wordt door Google Analytics gemeten. Ook biedt Google zelf veel uitgebreide instructies (o.a. via Youtube) voor Google Analytics en kun je zelfs een gratis cursus bij Google volgen.
Google Analytics is een gratis SEO tool. Alle functies en mogelijkheden binnen Google Analytics zijn onbeperkt te gebruiken.
Er is ook een betaalde variant beschikbaar: Google Analytics 360 voorheen Google Analyics Premium. Echter is deze betaalde variant van Google Analytics alleen interessant voor de echt grote partijen. Een licentie van een jaar is naar verluidt beschikbaar vanaf één ton.
Link naar Google Analytics Academy
Link naar Google Analytics op Youtube
2 Comments
Angie · 30 mei 2020 at 5:32 pm
Goede tips dit! Varvy kende ik nog niet, die ga ik zeker uitproberen.
Rob IJszenga - SEO Specialist · 30 mei 2020 at 6:35 pm
Varvy heeft mij ook positief verrast. Wekelijks uploaden we tests van nieuwe SEO tools!