Gratis SEO Tools: De meest uitgebreide lijst met 54 geteste SEO tools

De meest uitgebreide lijst met Gratis SEO Tools. Voor deze lijst testte ik maarliefst 54 SEO tools en beschreef mijn bevindingen in dit artikelen. En al die bevinden deel ik nu met jou!

Om het een beetje overzichtelijk te houden heb ik de lijst verdeeld in verschillende onderwerpen. Zo kun je heel eenvoudig alle geteste gratis SEO tools bekijken voor bijvoorbeeld zoekwoordenonderzoek of linkbuilding.

Keyword tools

Zoekwoorden

SEO ranking tools

Ranking & SERP

content creatie tools

Content Creatie

tekst en spelling tools

Tekst & Spelling

linkbuilding tools

Linkbuilding

Wordpress seo tools

WordPress Tools

All in one seo tools

Multitools

Inhoudsopgave

Waarom zou je Gratis SEO Tools gebruiken?

Het leukste aan online marketing, en SEO marketing in het bijzonder, is dat je alles meetbaar kunt maken. Dat betekend dat je iedere beslissing die je neemt, iedere aanpassing die je doet en iedere SEO strategie die je opstelt kunt ondersteunen met data.

Om aan die data te komen heb je tools nodig die de juiste data voor jou meten en het op een overzichtelijke en duidelijke manier aan jou presenteren. Gelukkig zijn er een hele hoop super slimme goeroes over de hele wereld die talloze SEO tools hebben ontwikkeld waar online marketeers en SEO specialisten wereldwijd gretig gebruik van maken.
Als online marketeer en/of SEO specialist kun je niet zonder data en dus ook niet zonder SEO tool die deze data verzamelen.

Wanneer is een SEO Tool gratis?

Voordat ik aan dit mega artikel begon moest ik voor mezelf eerst de volgende vraag beantwoorden: wanneer kwalificeer je een SEO tool als gratis SEO tool? Hierbij het antwoord:

De 54 geteste SEO tools kun je verdelen in drie groepen:

  • Volledig ongelimiteerd gratis te gebruiken
  • Betaalde tool met een gratis ‘probeer’ periode
  • Gratis te gebruiken met beperkte toegang tot functionaliteiten. Volledige toegang met een betaald account.

Alle tools in de drie bovengenoemde groepen hebben een gratis element die op wat voor manier dan ook een meerwaarde kunnen bieden. Hoewel een deel van de SEO tools dus niet volledig gratis is, heb ik die toch opgenomen in deze lijst. Bij iedere tool zal ik vermelden hoe je de SEO tool het meest optimaal ‘gratis’ kunt gebruiken en tot welke functionaliteiten je toegang hebt met een gratis account.

SEO Audit Tools & Test Tools

In deze categorie vallen alle programma’s en tools die iets zeggen over de status van je website en onderliggende pagina’s. Tools die je kunnen helpen om een totaalbeeld te krijgen van een website en om bijvoorbeeld een no-index of no-follow status snel en eenvoudig op te kunnen sporen.

Ook alle tools waarmee je websites kunt testen vallen in deze categorie. Bijvoorbeeld tools om de snelheid van je website te testen. Of om te kijken in hoeverre je website mobielvriendelijk is. Veel tools in deze categorie hebben veel overlap met andere categorieën.

Google Analytics

Beschikbaarheid: Gratis

Kosten betaalde variant: n.v.t.

Om maar meteen met de ‘moeder’ van alle SEO tools te beginnen: Google Analytics. Als je alle SEO tools zou indelen op ‘handig’ en ‘noodzakelijk’ zou deze tools zonder twijfel in de categorie noodzakelijk vallen.
Als online marketeer of website/webshop beheerder kun je niet zonder Google Analytics. Er is geen ander programma beschikbaar die zoveel betrouwbare informatie geeft over bezoekers, gedrag van bezoekers en bezoekersstromen op een website.

Google Analytics is ontwikkeld door Google, de gegevens worden om die reden over het algemeen als meest betrouwbaar ingeschat. Ik kan in dit artikel niet alle mogelijkheden en functies van Google Analytics beschrijven. Daarvoor zijn het er simpelweg te veel en zijn de mogelijkheden te uitgebreid. Op Youtube zijn er talloze tutorials te vinden over het gebruik van Google Analytics.

Uniek aan Google Analytics is dat deze SEO tool de gebruiker inzicht geeft over bezoekers en hoe bezoekers zich op en rondom de website gedragen.

Zo geeft Google Analytics informatie over geslacht, demografie, interesses, gedrag en technologie. Al die gegevens kun je op verschillende manieren met elkaar combineren. Zo kun je honderden interessante rapportages creëren om een profiel van website bezoekers te maken.

Daarnaast geeft Google Analytics unieke informatie over het gedrag van bezoekers op websites. Hoeveel pagina’s bezoeken ze, wat is de gemiddelde bezoekersduur en op welke pagina haken de meeste bezoekers af. Ook hiervoor geldt; door gegevens op een slimme manier te combineren kun je talloze rapportages maken waarin het gedrag van bezoekers op een website duidelijk worden.

Ook geeft Google Analytics unieke informatie over gedrag van bezoekers voordat ze op een website terechtkomen. Waar komen bezoekers vandaan? En hoe komen ze op een website terecht?

De drie genoemde mogelijkheden van Google Analytics is slechts een kleine greep uit de eindeloze mogelijkheden die Google Analytics te bieden heeft.

Voordeel van Google Analytics is dat bijna alle webshopsystemen een koppeling hebben. In bijna alle gevallen is het een kwestie van een code invoeren en al je website data wordt door Google Analytics gemeten. Ook biedt Google zelf veel uitgebreide instructies (o.a. via Youtube) voor Google Analytics en kun je zelfs een gratis cursus bij Google volgen.

Google Analytics is een gratis SEO tool. Alle functies en mogelijkheden binnen Google Analytics zijn onbeperkt te gebruiken.

Er is ook een betaalde variant beschikbaar: Google Analytics 360 voorheen Google Analyics Premium. Echter is deze betaalde variant van Google Analytics alleen interessant voor de echt grote partijen. Een licentie van een jaar is naar verluidt beschikbaar vanaf één ton.

Link naar Google Analytics Academy
Link naar Google Analytics op Youtube

Google Search Console

Beschikbaarheid: Gratis

Kosten betaalde variant: n.v.t.

Ook de tweede gratis SEO tool in dit rijtje is er één in de categorie: noodzakelijk. Google Search Console (In het verleden ook wel bekend als Google Webmaster Tools) is een tool ontwikkeld door Google. De data die Google Search Console laat zien wordt dan ook als zeer betrouwbaar beschouwd.

Google Search Console geeft inzichten in hoe een website in de zoekmachine van Google wordt weergegeven. Verder worden er meldingen rondom crawlen, indexeren, ranken en penalty’s weergegeven in het account van Google Search Console.

De Search console tool geeft dus specifiek inzicht in alle data van een website in relatie tot de zoekmachine van Google. Op welke zoekwoorden worden pagina’s getoond, aantal vertoningen, gemiddelde doorklik ratio en gemiddelde posities. Verder informeert Google Search Console over optimalisaties op het gebied van websitesnelheid, mobiele weergave en AMP.

Ook vind je in Google Search Console informatie over indexatie van pagina’s, interne – en externe links en technische informatie over sitemaps en dekking.

Lees ook: Meer data exporteren met Google Search Console

Voordeel van deze gratis SEO tool van Google is dat praktisch alle websitesystemen heel eenvoudig een koppeling kunnen maken met Google Search Console. Alle functies binnen deze tool zijn gratis en ongelimiteerd te gebruiken.

Verder is er ontzettend veel informatie over Google Search Console te vinden. Bijvoorbeeld op het youtube kanaal van Google Search Console. Daar vind je ook een complete Google Search Console video training.

Link naar Google Search Console video training

Varvy SEO Tool

Beschikbaar: Gratis

Kosten betaalde variant: n.v.t.

Varvy SEO tool is een typische SEO audit tool waarmee je in één druk op de knop de belangrijkste informatie van een pagina beschikbaar hebt. url invoeren, op test klikken en binnen enkele seconden heb je een compleet rapport van een website.

Denk ik hierbij aan basis informatie over voornamelijk technische onderwerpen als Googlebot, mobiele weergave, HTTPS, pagespeed, bereikbaarheid, sitemaps, afbeelding alt tekst, externe links en externe links. Over al deze onderwerpen geeft de Varvy SEO Tool aan wat gaat er goed en wat er niet goed gaat.

De Varvy SEO Tool kan drie gespecialiseerde rapporten uitdraaien: SEO algemeen, pagespeed en een rapport voor de mobiele weergave.

De Varvy SEO tool is heel eenvoudig te gebruiken en daarmee ook geschikt voor beginners. Ook de output van de SEO audit is heel overzichtelijk en wordt per onderwerp overzichtelijk opgesomd. De output wordt weergegeven in het Engels.

Ik zou je zeker aanraden om deze SEO tool geregeld eens te gebruiken om bijvoorbeeld nieuwe pagina’s te checken.

Link naar Varvy SEO Tool

Varvy-SEO-tool

Screaming Frog SEO Spider

Beschikbaar: Gratis

Kosten betaalde variant: €165 per jaar

Naast een opvallende naam is de Screaming Frog SEO spider één van de meest complete SEO tools voor het verbeteren van onsite SEO factoren. En in tegenstelling tot alle andere SEO tools is dit geen online tool maar download je het programma op je computer.

De tool werkt heel eenvoudig. Je vult de url van de homepage in en het programma crawlt vervolgens de website. De gratis versie crawlt maximaal 500 urls. Na het crawlen heb je de beschikking tot heel veel gegevens waarmee je voornamelijk onsite optimalisatie mogelijkheden in kaart kunt brengen. Zo kun je een uitdraai maken van pagina’s met een no-index status, zonder heading 1 of 2, pagina’s met te lange/ te korte paginatitels, pagina’s zonder meta-omschrijving en ga zo maar door. Al deze gegevens zijn beschikbaar in de gratis versie.

Zonder meer is de Screaming Frog SEO Spider de meest uitgebreide SEO tool voor het in kaart brengen van onsite optimalisaties. Ik adviseer je dan ook om dit regelmatig eens te doen voor je eigen website.

De betaalde variant kost ongeveer €165 per jaar. Bij de betaalde versie kun je ongelimiteerd urls crawlen en biedt Screaming Frog intergratiemogelijkheden met externe SEO tools zoals Google Search Console, Link Metrics en pagespeed insights. Wat mij betreft alleen een toegevoegde waarde voor de echt grote partijen.

Op het Youtube kanaal van Screaming Frog vind je ook veel instructievideo’s over het gebruik van de SEO tool.

Link naar Screaming Frog SEO Spider

Link naar Screaming Frog Youtube kanaal

Google Mobile Friendly Test

Beschikbaar: Gratis

Kosten betaalde variant: n.v.t.

Wederom een SEO tool uit de stal van Google. Deze tool kijk heel specifiek naar de weergave van websites op mobiele apparaten. Net als met veel andere tools begin je met het invoeren van de urls van de homepage. Vervolgens gaat de test lopen en krijg je het resultaat.

Het resultaat van de test wordt heel beknopt en duidelijk weergegeven. Je krijgt een melding waarin wordt aangegeven of je website geschikt is voor mobiele apparaten met een de linkkant een weergave van je homepage op een smartphone scherm.

Wanneer je website niet geschikt wordt bevonden voor weergave op mobiele apparaten geeft de mobielvriendelijke test van Google suggesties die gekoppeld zijn aan je Google Search Console account.

Voor deze tool geldt dat het handig is om je website geregeld eens te checken. Maak je ook gebruik van Google Search console? Dan is deze tool overbodig.

Link naar mobielvriendelijke test van Google

Pagespeed Insights van Google

Beschikbaar: Gratis

Kosten betaalde variant: n.v.t.

Snelheid, het één van de onderwerpen binnen de technische kant van SEO marketing die de afgelopen jaren steeds belangrijker is geworden. Webpagina’s met een lange laadtijd worden over het algemeen door Google minder gewaardeerd en om die reden bestaat er een mogelijkheid dat dit ten koste gaan van de ranking.

De Pagespeed insights tool van Google heeft inzicht in de laadtijd van een webpagina op desktop en mobiel. De score wordt weergegeven op een schaal van 0 tot 100. Naast een score heeft deze gratis SEO tool ook waardevolle insights. Op deze manier geeft Google aan welke onderdelen je kunt aanpassen om de laadtijd te verbeteren.

Bij het gebruik van CMS systeem WordPress geeft deze tools ook suggesties welke plugins je kunt gebruiken om de laadtijd te verbeteren.

Tip: Google pagespeed is ook geïntegreerd in Google Search console

Link naar Google Pagespeed Insights

SEO Site Check Up

Beschikbaar: Gratis

Kosten betaalde variant: vanaf €23 p/m

Uniek aan de SEO site check up is dat je een competitor url kunt toevoegen. Met deze unieke mogelijkheid krijg je een heel handig overzicht waarbij je op pagina niveau heel goed de verschillen tussen twee pagina’s kunt bekijken.

Zo kun je in één oogopslag de meta title, meta description, meest gebruikte keywords en headings van je concurrenten bekijken en vergelijken met je eigen pagina.

Belangrijke toevoeging/beperking is wel dat je deze tool ‘slechts’ 1 keer per dag kunt gebruiken.

Eigenlijk is de SEO site check up tool daarmee meer een tool voor concurrentieanalyse dan voor een complete SEO audit. Voor een SEO audit tool mist deze tool toch best veel informatie t.o.v. een SEO audit tool als Screaming Frog.

Het gebruik van de tool en het toevoegen van 1 competitor url per scan is gratis. Er zitten een aantal factoren in de scan zoals de backlinkstest en weergave van gebroken links die alleen zichtbaar zijn in de betaalde variant. Mocht je dit wel willen inzien dan zijn hier andere gratis SEO tools voor die je kunt gebruiken.

Zoek je een gratis SEO tool waarmee je snel en overzichtelijk jouw pagina wil vergelijken met die van de concurrent? Dan is dit een handige tool met een overzichtelijke weergave van de resultaten.

De betaalde variant begint bij €23,- per maand en biedt dan extra mogelijkheden zoals een concurrentie analyse (slechts 1 concurrent), een gebroken links checker en je kunt 50 keywords monitoren.

Link naar SEO Site Check Up

Pingdom

Beschikbaar: Gratis

Kosten betaalde variant: vanaf €13 p/m

Als het om testen van laadsnelheid gaat zullen de meesten gebruik maken van Google Pagespeed Insights. Maar in hoeverre geeft deze SEO tool van Google volledige informatie? Daar zijn best veel vragen over en veel specialisten verwijzen door naar de Pingdom Website Speed test.

Wat jammer is van deze tool is dat je alleen de resultaten van desktop krijgt. Zeker omdat laadtijd voor mobiel in de toekomst steeds belangrijker wordt. Verder wordt alle feedback in het Engels weergegeven. Google pagespeed insights geeft de feedback in het Nederlands. Bij diverse tests zijn de resultaten vergelijkbaar.

De website speed test tool van Pingdom is onbeperkt gratis te gebruiken. Pingdom biedt ook twee betaalde tools. Deze zijn beschikbar vanaf €13,- per maand. De synthetic monitoring tool geeft doorlopende inzichten in o.a. uptime en pagespeed. De real user monitoring tool geeft inzicht in gedrag van echte bezoekers. We hebben beide betaalde tools niet uitgeprobeerd maar vragen ons voornamelijk bij de laatste tool; real user monitoring af of deze tool een toevoeging is ten opzichte van bijvoorbeeld Google Analytics.

Overall gezien biedt de tool van Pingdom volgens ons niet echt een meerwaarde ten opzichte van bijvoorbeeld Google Pagespeed Insights. Als je veel met laadtijd optimalisatie bezig bent kun je de resultaten van beide tools combineren voor meer inzichten.

Link naar Pingdom Website Speed Test

Nibbler

Beschikbaar: Gratis

Kosten betaalde variant: vanaf €35 p/m

Eindelijk, weer een echte SEO audit tool. Het duurt even voordat Nibbler de complete website gecheckt heeft maar het resultaat is verrassend uitgebreid.

Nibbler SEO audit

Zeker ook omdat deze SEO audit tool niet alleen kijkt naar de homepage, maar ook naar 4 onderliggende pagina’s. Dit zijn de pagina’s die als eerste op je homepage gevonden worden.

Nibbles kijkt naar zo’n beetje alle aspecten die voor een website belangrijk kunnen zijn en geeft daarmee een heel compleet beeld. Punten waar Nibbler naar kijkt zijn o.a. inkomende links, interne links, afbeeldingen, populariteit, hoeveelheid content en paginatitels.

De informatie per onderdeel is echt verrassend compleet. Zo kijkt Nibbler bijvoorbeeld bij content naar het gemiddelde aantal woorden per pagina, geeft het een duidelijk overzicht van de meest gebruikte woorden in headings en geeft Nibbler aan wanneer je website voor het laatst is geüpdatet.

Zijn er ook nadelen? Ja, die zijn er. Zo meet Nibbler ook de populariteit van je domein op basis van de Alexa ranking. Deze tool van Amazon geeft naar onze mening wel een erg beperkt beeld van de populariteit. Ook kan Nibbler de domein leeftijd niet weergeven van een .nl domein.

Nibbler is een product van Silktide. De gratis variant biedt een audit met een beperkt aantal pagina’s. De betaalde variant biedt een uitgebreidere audit van meer pagina’s en extra inzichten in o.a. spelling en gebroken links. Abonnementen starten vanaf €35 per maand.

Conclusie; Nibbler is een verrassend complete SEO audit tool en geeft een goed algemeen beeld van een website. De scores en feedback worden duidelijk en overzichtelijk weergegeven en daarmee is deze audit tool een waardevolle toevoeging aan bestande tools.

Link naar Nibbler

The following two tabs change content below.
Avatar

Rob IJszenga - SEO Specialist

Avatar

Laatste berichten van Rob IJszenga - SEO Specialist (toon alles)

Categorieën: SEOSEO Tools

2 Comments

Avatar

Angie · 30 mei 2020 at 5:32 pm

Goede tips dit! Varvy kende ik nog niet, die ga ik zeker uitproberen.

    Avatar

    Rob IJszenga - SEO Specialist · 30 mei 2020 at 6:35 pm

    Varvy heeft mij ook positief verrast. Wekelijks uploaden we tests van nieuwe SEO tools!

Geef een reactie