Gratis SEO Tools: De meest uitgebreide lijst met 54 geteste SEO Tools
De meest uitgebreide lijst met Gratis SEO Tools. Voor deze lijst testte ik maar liefst 54 SEO Tools en beschreef mijn bevindingen in dit artikel. En al die bevindingen deel ik nu met jou!
Om het een beetje overzichtelijk te houden, heb ik de lijst verdeeld in verschillende onderwerpen. Zo kun je heel eenvoudig alle geteste gratis SEO Tools bekijken voor bijvoorbeeld zoekwoordenonderzoek of linkbuilding.
SEO Check & Audit
Zoekwoorden
Ranking & SERP
Content Creatie
Tekst & Spelling
Linkbuilding
WordPress Tools
Multitools
Inhoudsopgave
Waarom zou je Gratis SEO Tools gebruiken?
Het leukste aan online marketing – en SEO Marketing in het bijzonder – is dat je alles meetbaar kunt maken. Dat betekent dat je iedere beslissing die je neemt, iedere aanpassing die je doet en iedere SEO-strategie die je opstelt, kunt ondersteunen met data.
Om aan die data te komen, heb je tools nodig die de juiste data voor jou meten en op een overzichtelijke en duidelijke manier aan jou presenteren. Gelukkig zijn er een hele hoop super slimme goeroes over de hele wereld die talloze SEO Tools hebben ontwikkeld waar online marketeers en SEO-specialisten wereldwijd gretig gebruik van maken.
Als online marketeer en/of SEO-specialist kun je niet zonder data en dus ook niet zonder SEO Tools die deze data verzamelen.
Wanneer is een SEO Tool gratis?
Voordat ik aan dit mega artikel begon, moest ik voor mezelf eerst de volgende vraag beantwoorden: wanneer kwalificeer je een SEO Tool als gratis SEO Tool? Hierbij het antwoord:
De 54 geteste SEO Tools kun je verdelen in drie groepen:
- Volledig ongelimiteerd gratis te gebruiken.
- Betaalde tool met een gratis ‘probeer’ periode.
- Gratis te gebruiken met beperkte toegang tot functionaliteiten. Volledige toegang met een betaalde account.
Alle tools in de drie bovengenoemde groepen hebben een gratis element dat – op wat voor manier dan ook – een meerwaarde kan bieden. Hoewel een deel van de SEO Tools dus niet volledig gratis is, heb ik die toch opgenomen in deze lijst. Bij iedere tool zal ik vermelden hoe je de SEO Tool het meest optimaal ‘gratis’ kunt gebruiken en tot welke functionaliteiten je toegang hebt met een gratis account.
SEO Audit Tools & Test Tools
In deze categorie vallen alle programma’s en tools die iets zeggen over de status van je website en onderliggende pagina’s. Tools die je kunnen helpen om een totaalbeeld te krijgen van een website en om bijvoorbeeld een ‘no-index’ of ‘no-follow’ status snel en eenvoudig op te kunnen sporen.
Ook alle tools waarmee je websites kunt testen, vallen in deze categorie. Bijvoorbeeld tools om de snelheid van je website te testen. Of om te kijken in hoeverre je website ‘mobielvriendelijk’ is. Heel wat tools in deze categorie hebben veel overlap met andere categorieën.
Google Analytics
Beschikbaarheid: Gratis
Kosten betaalde variant: n.v.t.
Om maar meteen met de ‘moeder’ van alle SEO Tools te beginnen: Google Analytics. Als je alle SEO Tools zou indelen op ‘handig’ en ‘noodzakelijk’, zou deze tools zonder twijfel in de categorie noodzakelijk vallen.
Als online marketeer of website/webshop beheerder kun je niet zonder Google Analytics. Er is geen ander programma beschikbaar dat zo veel betrouwbare informatie geeft over bezoekers, gedrag van bezoekers en bezoekersstromen op een website.
Google Analytics is ontwikkeld door Google; de gegevens worden om die reden over het algemeen als meest betrouwbaar ingeschat. Ik kan hier niet alle mogelijkheden en functies van Google Analytics beschrijven. Daarvoor zijn het er simpelweg te veel en zijn de mogelijkheden te uitgebreid. Op Youtube zijn er talloze tutorials te vinden over het gebruik van Google Analytics.
Uniek aan Google Analytics is dat deze SEO Tool de gebruiker inzicht geeft in bezoekers en hun gedrag op en rondom de website.
Zo geeft Google Analytics informatie over geslacht, demografie, interesses, gedrag en technologie. Al die gegevens kun je op verschillende manieren met elkaar combineren. Zo kun je honderden interessante rapportages creëren om een profiel van je website bezoekers te maken.
Daarnaast geeft Google Analytics unieke informatie over het gedrag van bezoekers op websites. Hoeveel pagina’s bezoeken ze, wat is de gemiddelde bezoekersduur en op welke pagina haken de meeste bezoekers af? Ook hiervoor geldt: door gegevens op een slimme manier te combineren, kun je talloze rapportages maken waarin het gedrag van bezoekers op een website duidelijk wordt.
Ook geeft Google Analytics unieke informatie over gedrag van bezoekers voordat ze op een website terechtkomen. Waar komen bezoekers vandaan? En hoe komen ze op een website terecht?
De drie genoemde mogelijkheden van Google Analytics zijn slechts een kleine greep uit de eindeloze mogelijkheden die Google Analytics te bieden heeft.
Voordeel van Google Analytics is dat bijna alle webshop-systemen een koppeling hebben. In bijna alle gevallen is het een kwestie van een code invoeren en al je website-data worden door Google Analytics gemeten. Ook biedt Google zelf veel uitgebreide instructies (o.a. via Youtube) voor Google Analytics en kun je zelfs een gratis cursus bij Google volgen.
Google Analytics is een gratis SEO Tool. Alle functies en mogelijkheden binnen Google Analytics zijn onbeperkt te gebruiken.
Er is ook een betaalde variant beschikbaar: Google Analytics 360 (voorheen Google Analyics Premium). Echter is deze betaalde variant van Google Analytics alleen interessant voor de echt grote partijen. Een licentie van een jaar is naar verluidt beschikbaar vanaf één ton.
Link naar Google Analytics Academy
Link naar Google Analytics op Youtube
Google Search Console
Beschikbaarheid: Gratis
Kosten betaalde variant: n.v.t.
Ook de tweede gratis SEO Tool in dit rijtje is er één uit de categorie ‘noodzakelijk’. Google Search Console (In het verleden ook wel bekend als Google Webmaster Tools) is een tool ontwikkeld door Google. De data die Google Search Console laat zien worden dan ook als zeer betrouwbaar beschouwd.
Google Search Console geeft inzicht in hoe een website in de zoekmachine van Google wordt weergegeven. Verder worden er meldingen rondom crawlen, indexeren, ranken en penalty’s weergegeven in het account van Google Search Console.
De Search Console tool geeft dus specifiek inzicht in alle data van een website in relatie tot de zoekmachine van Google. Op welke zoekwoorden worden pagina’s getoond, aantal vertoningen, gemiddelde doorklikratio en gemiddelde posities. Verder informeert Google Search Console over optimalisaties op het gebied van websitesnelheid, mobiele weergave en AMP.
Ook vind je in Google Search Console informatie over indexatie van pagina’s, interne en externe links en technische informatie over sitemaps en dekking.
Lees ook: Meer data exporteren met Google Search Console
Voordeel van deze gratis SEO Tool van Google is dat praktisch alle website-systemen heel eenvoudig een koppeling kunnen maken met Google Search Console. Alle functies binnen deze tool zijn gratis en ongelimiteerd te gebruiken.
Verder is er ontzettend veel informatie over Google Search Console te vinden. Bijvoorbeeld op het Youtube kanaal van Google Search Console. Daar vind je ook een complete Google Search Console videotraining.
Link naar Google Search Console video training
Varvy SEO Tool
Beschikbaar: Gratis
Kosten betaalde variant: n.v.t.
Varvy SEO Tool is een typische SEO audit tool waarmee je in één druk op de knop de belangrijkste informatie van een pagina beschikbaar hebt. URL invoeren, op ‘test’ klikken en binnen enkele seconden heb je een compleet rapport van een website.
Denk hierbij aan basisinformatie over voornamelijk technische onderwerpen als Googlebot, mobiele weergave, HTTPS, pagespeed, bereikbaarheid, sitemaps, afbeelding alt-tekst, externe links en externe links. Over al deze onderwerpen geeft de Varvy SEO Tool aan wat er goed en wat er niet goed gaat.
De Varvy SEO Tool kan drie gespecialiseerde rapporten genereren: SEO algemeen, pagespeed en een rapport voor de mobiele weergave.
De Varvy SEO Tool is heel eenvoudig te gebruiken en daarmee ook geschikt voor beginners. Ook de output van de SEO audit is heel overzichtelijk en wordt per onderwerp overzichtelijk opgesomd. De output wordt weergegeven in het Engels.
Ik zou je zeker aanraden om deze SEO Tool geregeld eens te gebruiken om bijvoorbeeld nieuwe pagina’s te checken.
Link naar Varvy SEO Tool
Screaming Frog SEO Spider
Beschikbaar: Gratis
Kosten betaalde variant: €165 per jaar
Naast een opvallende naam is de Screaming Frog SEO spider één van de meest complete SEO Tools voor het verbeteren van onsite SEO-factoren. En in tegenstelling tot alle andere SEO Tools is dit geen online tool, maar download je het programma op je computer.
De tool werkt heel eenvoudig. Je vult de URL van de homepage in en het programma crawlt vervolgens de website. De gratis versie crawlt maximaal 500 URL’s. Na het crawlen heb je de beschikking over heel veel gegevens waarmee je voornamelijk onsite optimalisatie-mogelijkheden in kaart kunt brengen. Zo kun je een uitdraai maken van pagina’s met een ‘no-index’ status, zonder heading 1 of 2, pagina’s met te lange/ te korte paginatitels, pagina’s zonder meta-omschrijving etc., etc.. Al deze gegevens zijn beschikbaar in de gratis versie.
Zonder meer is de Screaming Frog SEO Spider de meest uitgebreide SEO Tool voor het in kaart brengen van onsite optimalisaties. Ik adviseer je dan ook om dit regelmatig eens te doen voor je eigen website.
De betaalde variant kost ongeveer €165,- per jaar. Bij de betaalde versie kun je ongelimiteerd URL’s crawlen en biedt Screaming Frog integratiemogelijkheden met externe SEO Tools zoals Google Search Console, Link Metrics en pagespeed insights. Wat mij betreft alleen een toegevoegde waarde voor de echt grote partijen.
Op het Youtube kanaal van Screaming Frog vind je ook veel instructievideo’s over het gebruik van de SEO Tool.
Link naar Screaming Frog SEO Spider
Link naar Screaming Frog Youtube kanaal
Google Mobile Friendly Test
Beschikbaar: Gratis
Kosten betaalde variant: n.v.t.
Wederom een SEO Tool uit de stal van Google. Deze tool kijkt heel specifiek naar de weergave van websites op mobiele apparaten. Net als met veel andere tools begin je met het invoeren van de URL van de homepage. Vervolgens gaat de test lopen en krijg je het resultaat.
Het resultaat van de test wordt heel beknopt en duidelijk weergegeven. Je krijgt een melding waarin wordt aangegeven, of je website met een linkkant geschikt is voor de weergave op een smartphone scherm.
Wordt jouw website niet geschikt bevonden voor weergave op mobiele apparaten? Dan geeft de mobielvriendelijke test van Google suggesties die gekoppeld zijn aan je Google Search Console account.
Voor deze tool geldt dat het handig is om je website geregeld eens te checken. Maak je ook gebruik van Google Search Console? Dan is deze tool overbodig.
Link naar mobielvriendelijke test van Google
Pagespeed Insights van Google
Beschikbaar: Gratis
Kosten betaalde variant: n.v.t.
Snelheid; één van de onderwerpen binnen de technische kant van SEO Marketing die de afgelopen jaren steeds belangrijker zijn geworden. Webpagina’s met een lange laadtijd worden over het algemeen door Google minder gewaardeerd en om die reden bestaat de kans dat dit ten koste gaat van de ranking.
De Pagespeed insights tool van Google geeft inzicht in de laadtijd van een webpagina op desktop en mobiel. De score wordt weergegeven op een schaal van 0 tot 100. Naast een score heeft deze gratis SEO Tool ook waardevolle insights. Op deze manier geeft Google aan welke onderdelen je kunt aanpassen om de laadtijd te verbeteren.
Bij het gebruik van het CMS-systeem WordPress geeft deze tool ook suggesties welke plugins je kunt gebruiken om de laadtijd te verbeteren.
Tip: Google pagespeed is ook geïntegreerd in Google Search Console
Link naar Google Pagespeed Insights
SEO Site Check Up
Beschikbaar: Gratis
Kosten betaalde variant: vanaf €23 p/m
Uniek aan de SEO site check up is dat je een ‘competitor URL’ kunt toevoegen. Met deze unieke mogelijkheid krijg je een heel handig overzicht waarbij je op paginaniveau heel goed de verschillen tussen twee pagina’s kunt bekijken.
Zo kun je in één oogopslag de meta title, meta description, meest gebruikte keywords en headings van je concurrenten bekijken en vergelijken met je eigen pagina.
Belangrijke toevoeging/beperking is wel dat je deze tool ‘slechts’ 1 keer per dag kunt gebruiken.
Eigenlijk is de SEO site check up tool daarmee eerde een tool voor concurrentieanalyse dan voor een complete SEO audit. Voor een SEO audit tool mist deze tool toch best veel informatie t.o.v. een SEO audit tool als Screaming Frog.
Het gebruik van de tool en het toevoegen van 1 ‘competitor URL’ per scan is gratis. Er zitten een aantal factoren in de scan – zoals de backlinkstest en weergave van gebroken links – die alleen zichtbaar zijn in de betaalde variant. Mocht je dit wel willen inzien, dan zijn hier andere gratis SEO Tools voor die je kunt gebruiken.
Zoek je een gratis SEO Tool waarmee je snel en overzichtelijk jouw pagina kunt vergelijken met die van de concurrent? Dan is dit een handige tool met een overzichtelijke weergave van de resultaten.
De betaalde variant begint bij €23,- per maand en biedt dan extra mogelijkheden zoals: een concurrentie analyse (slechts 1 concurrent), een gebroken links checker en de monitoring van 50 keywords.
Link naar SEO Site Check Up
Pingdom
Beschikbaar: Gratis
Kosten betaalde variant: vanaf €13 p/m
Als het om testen van laadsnelheid gaat, zullen de meesten gebruikmaken van Google Pagespeed Insights. Maar in hoeverre geeft deze SEO Tool van Google volledige informatie? Daar zijn best heel wat vragen over en veel specialisten verwijzen door naar de Pingdom Website Speed test.
Jammer van deze tool is dat je alleen de resultaten van desktop krijgt. Zeker omdat laadtijd voor mobiel in de toekomst steeds belangrijker wordt. Verder wordt alle feedback in het Engels weergegeven. Google pagespeed insights geeft de feedback in het Nederlands. Bij diverse tests zijn de resultaten vergelijkbaar.
De website speed test tool van Pingdom is onbeperkt gratis te gebruiken. Pingdom biedt ook twee betaalde tools. Deze zijn beschikbar vanaf €13,- per maand. De ‘synthetic monitoring tool’ geeft doorlopende inzichten in o.a. uptime en pagespeed. De ‘real user monitoring tool’ biedt een inkijk in gedrag van echte bezoekers. We hebben beide betaalde tools niet uitgeprobeerd, maar vragen ons voornamelijk bij de laatste tool real user monitoring) af, of deze tool een toevoeging is ten opzichte van bijvoorbeeld Google Analytics.
Globaal gezien biedt de tool van Pingdom volgens ons niet echt een meerwaarde ten opzichte van bijvoorbeeld Google Pagespeed Insights. Als je veel met laadtijd optimalisatie bezig bent, kun je de resultaten van beide tools combineren voor meer inzichten.
Link naar Pingdom Website Speed Test
Nibbler
Beschikbaar: Gratis
Kosten betaalde variant: vanaf €35 p/m
Eindelijk weer een echte SEO audit tool. Het duurt even voordat Nibbler de complete website gecheckt heeft, maar het resultaat is verrassend uitgebreid.
Zeker ook omdat deze SEO audit tool niet alleen kijkt naar de homepage, maar ook naar vier onderliggende pagina’s. Dit zijn de pagina’s die als eerste op je homepage gevonden worden.
Nibbles kijkt naar zo’n beetje alle aspecten die voor een website belangrijk kunnen zijn en geeft daarmee een heel compleet beeld. Punten waar Nibbler naar kijkt, zijn o.a.: inkomende links, interne links, afbeeldingen, populariteit, hoeveelheid content en paginatitels.
De informatie per onderdeel is echt verrassend compleet. Zo checkt Nibbler bijvoorbeeld bij content het gemiddelde aantal woorden per pagina, het geeft een duidelijk overzicht van de meest gebruikte woorden in headings en vermeldt de meest recente update van je website.
Zijn er ook nadelen? Ja, die zijn er. Zo meet Nibbler ook de populariteit van je domein op basis van de Alexa-ranking. Deze tool van Amazon geeft naar onze mening wel een erg beperkt beeld van de populariteit. Ook kan Nibbler niet de domein-leeftijd weergeven van een .nl domein.
Nibbler is een product van Silktide. De gratis variant biedt een audit met een beperkt aantal pagina’s. De betaalde variant biedt een uitgebreidere audit van meerdere pagina’s en extra inzichten in o.a. spelling en gebroken links. Abonnementen starten vanaf €35,- per maand.
Conclusie: Nibbler is een verrassend complete SEO audit tool en geeft een goed algemeen beeld van een website. De scores en feedback worden duidelijk en overzichtelijk weergegeven. Daarmee is deze audit tool een waardevolle toevoeging aan bestaande tools.
Link naar Nibbler
Dit artikel is geschreven door Rob Ijszenga. Eigenaar van SEO Hulp en ruim 10 jaar ervaring als SEO specialist. Ook werkzaam geweest voor verschillende (internationale) bedrijven als e-commerce manager.
Om het vak ‘SEO’ te leren zou je mij kunnen typeren als een autodidact. Door veel te lezen heb ik mij de verschillende componenten binnen SEO eigen gemaakt. Ook heb ik verschillende cursussen gevolgd. Waaronder de SEO training van SEO Guru (Alain Sadon). Bekijk hier mijn behaalde certificaat.
Verder ben ik actief in verschillende SEO community ’s. Zo steun ik o.a. de SEO Mastermind en schreef ik als gastauteur voor bestseller auteur en ondernemerscoach: Koen Sieben. Lees hier één van mijn blogs.
Ook werkte ik mee aan verschillende referenties voor o.a. Adresults en Windrose HQ.
Ervaringen en reviews over mijn bedraf van klanten kun je lezen op trustpilot 4.6 op basis van 18 reviews, Google mijn bedrijf, 5 uit 5 met 12 reviews. En mijn Malt profiel.
Ook op de website SEO-review.nl schrijf ik over zoekmachine optimalisatie (SEO)
2 Comments
Angie · 30 mei 2020 at 5:32 pm
Goede tips dit! Varvy kende ik nog niet, die ga ik zeker uitproberen.
Rob IJszenga - SEO Specialist · 30 mei 2020 at 6:35 pm
Varvy heeft mij ook positief verrast. Wekelijks uploaden we tests van nieuwe SEO tools!