Google Site Kit Plugin WordPress

Op 6 december 2018 kondigde Google het al aan: de Google Site Kit plugin voor alle WordPress websites. Op 31 oktober 2019 was het zover. De plugin is beschikbaar voor alle WordPress websites en te downloaden in de WordPress plugin directory.

Google Site Kit
Een voorbeeld van hoe het dashboard van de Google Site Kit plugin eruit ziet.

Mogelijkheden van de Google Site Kit plugin?

Deze plugin geeft je de mogelijkheid om bezoekersdata en websitedata vanuit je wordpress beheer omgeving te kunnen raadplegen. De volgende services van Google kun je koppelen: Google Analytics, Google Search Console, Sitespeed Insights, Adsense, Google Tag Manager en Optimize. Vanuit deze service haalt de Site Kit Plugin gegevens om weer te geven in een dashboard.

Wat mij betreft ontzettend handig. Voor basisgegevens over je website en bezoekers hoef je nu niet meer bij de verschillende services in te loggen. Deze kun je nu zien in een overzichtelijk dasboard binnen je WordPress omgeving.

Google Site Kit plugin installeren

Je kunt de plugin downloaden in de WordPress Plugin directory van WordPress. Als je in de zoekbalk Google site Kit intoetst komt de plugin naar voren. Vroeg in de ochtend van 1 november is de plugin nog wat lastig te vinden. Maar dat zal op korte termijn veranderen als de plugin vaker wordt gedownload en beoordeeld. Op 1 november heeft de plugin 1000+ downloads en nog geen beoordelen. Vers van de pers dus.

Zodra je de plugin hebt gedownload en geactiveerd kun je beginnen met aanmelden. Je koppelt nu de gegevens van de verschillende tools van Google aan Site Kit. Hiermee geef je Site Kit toegang om de data te gebruiken uit de tools van Google.

Nadat je het koppelen hebt afgerond klik je op: go to my dashboard en kom je weer terug in je WordPress beheer. Daar zie je direct het dashboard met de verschillende gegevens.
Het dashboard geeft een overzichtelijk beeld van de basis gegevens die je uit de verschillende tools haalt. Als eerste word een overzicht van je bezoekers per kanaal weergegeven. Daaronder word het aantal impressies, kliks unieke bezoekers en behaalde doelen getoond.

Daaronder toont de Site Kit plugin van Google gegevens uit je Google search console account zoals de zoekwoorden waarmee je de meeste klikt genereerd en de pagina’s met de meeste bezoekers. De laatste twee blokken zijn voor Sitespeed Insights. Je hebt de mogelijkheid om een url te testen en er wordt een overzicht van je homepage gegeven van je daadwerkelijke snelheid voor gebruikers op mobiel en desktop.

Het dashboard staat vast, daar kun je niets aan wijzigen. Je moet het doen met de data die deze plugin toont in het dashboard. Maar dit is in de basis meer dan voldoende. Je hebt nu de mogelijkheid om veel data vanuit één omgeving te kunnen raadplegen. En dat is wat mij betreft ontzettend handig en bruikbaar.

Insights per pagina beschikbaar

In je WordPress werkbalk boven je website wordt de plugin ook getoond. Super handig want daarmee krijg je per pagina die je bekijkt ook direct de insight te zien. De insights die getoond worden zijn het aantal klikt, vertoningen, gebruikers en sessies.

Mijn conclusie

Is de Google Site Kit plugin van Google een blijvertje? Wat mij betreft wel! Het is erg handig om basis gegevens van je website en bezoekers in je WordPress omgeving te kunnen raadplegen. Zeker wanneer je dagelijks het aantal bezoekers checkt.

Natuurlijk mis je ook veel data en gaat om de basisgegevens. Zo mist bijvoorbeeld de CTR, gemiddelde positie in de zoekresultaten van zoekwoorden en kun je (nog) geen periodes met elkaar vergelijken. Hiervoor zul je dus geregeld moeten blijven inloggen bij de verschillende tools van Google.

Maar zoals zoveel nieuwe ontwikkelingen van Google zal ook deze plugin in de toekomst verder ontwikkeld worden. Wat mij betreft dus zeker een aanraden en een waardevolle toevoeging voor gebruikers van WordPress websites.


Rob IJszenga - SEO Specialist

Dit artikel is geschreven door Rob Ijszenga. Eigenaar van SEO Hulp en ruim 10 jaar ervaring als SEO specialist. Ook werkzaam geweest voor verschillende (internationale) bedrijven als e-commerce manager. Om het vak ‘SEO’ te leren zou je mij kunnen typeren als een autodidact. Door veel te lezen heb ik mij de verschillende componenten binnen SEO eigen gemaakt. Ook heb ik verschillende cursussen gevolgd. Waaronder de SEO training van SEO Guru (Alain Sadon). Bekijk hier mijn behaalde certificaat. Verder ben ik actief in verschillende SEO community ’s. Zo steun ik o.a. de SEO Mastermind en schreef ik als gastauteur voor bestseller auteur en ondernemerscoach: Koen Sieben. Lees hier één van mijn blogs. Ook werkte ik mee aan verschillende referenties voor o.a. Adresults en Windrose HQ. Ervaringen en reviews over mijn bedraf van klanten kun je lezen op trustpilot 4.6 op basis van 18 reviews, Google mijn bedrijf, 5 uit 5 met 12 reviews. En mijn Malt profiel. Ook op de website SEO-review.nl schrijf ik over zoekmachine optimalisatie (SEO)

1 Comment

Rob Ijszenga · 1 november 2019 at 9:22 pm

Top! Zeer waardevol en ik ga de plugin zeker installeren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *