Wie kent Froogle nog? Toegegeven, het is al even geleden maar in 2002 lanceerde Google haar eerste variant (Froogle); dat wat we nu kennen als Google Shopping. Intussen is niet alleen de naam aangepast, maar vormt Google Shopping voor veel online winkeliers één van de belangrijkste online advertentiekanalen.

Inhoudsopgave

Google Shopping

Wat is Google Shopping? Dit is een betaald advertentiekanaal van Google en biedt webshops de mogelijkheid om producten uit de shop te laten zien in de zoekresultaten. De webwinkelier betaalt vervolgens per klik.

Naast de gebruikelijke Google Ads is Google Shopping voor veel online (fashion) retailers het belangrijkste advertentiekanaal. Een trend van de afgelopen jaren is dat Google Shopping steeds duurder wordt omdat steeds meer online verkopers hun producten aanbieden via Google Shopping.

Organisch en ads; de verschillen

Voor webshops zijn er twee manieren om bezoekers vanuit Google naar hun shop te halen. Allereerst kun je bezoekers naar je webshop trekken met betaalde diensten van Google. Dit zijn bijvoorbeeld Google Ads, Display en Google Shopping. In de meeste gevallen betaal je per klik op basis van een veilingmodel.

Een andere manier om bezoekers naar je webshop te trekken, is door middel van hoge posities in Google. Op deze manier haal je organisch zoekverkeer naar je website. Het behalen van een hoge positie is niet eenvoudig. Er is veel concurrentie en enige kennis van zoekmachine-optimalisatie (SEO) is vaak wel verreist.

Zelf starten met zoekmachine-optimalisatie? Lees hier mijn artikel met alle Google SEO basics

Google shopping organisch

Om de gebruikerservaring van Google verder door te ontwikkelen is Google kort geleden gestart met het uitrollen van Google Shopping in de organische zoekresultaten. Een soort gratis Google Shopping dus. Vooralsnog rolt Google dit alleen uit voor mobiel en lijkt het voornamelijk betrekking te hebben op populaire producten en categorieën.

Slecht nieuws: voorlopig is het alleen nog beschikbaar in Amerika. Wanneer het ook in Nederland beschikbaar zal zijn is nog onbekend. Uit het verleden weten we, dat wanneer nieuwe ontwikkelingen de oceaan oversteken, Nederland vaak niet het eerste land is waar ze beschikbaar worden.

De zoekresultaten op mobiel zien er dan zo uit:

Google shopping organisch
Google shopping organisch detail

Wat moet/kun je hiermee?

Stilstand is achteruitgang. Dus aanhaken bij nieuwe ontwikkelingen van een belangrijke partij als Google is altijd een verstandige (misschien wel een noodzakelijk) keuze.

Hoewel je vaak ziet dat grote webshops en marketplaces als Bol.com, Wehkamp en Amazon de zoekresultaten domineren, is deze nieuwe ontwikkeling van Google een mooie kans voor kleinere webshops. Ik zal je uitleggen waarom.

Google shopping organisch; de kans voor kleinere webshop

Voor de meeste webshop zal gelden dat bij het SEO-optimaliseren van pagina’s voornamelijk gekeken wordt naar de belangrijkste categorie- en landingspagina’s. Dit is in veel gevallen ook hoe grote webshops het toepassen. Die hebben zoveel producten online staan dat het optimaliseren van productpagina’s weinig tot geen aandacht krijgt.

Met ‘gratis’ Google Shopping in organische resultaten wordt juist de productpagina belangrijker. Hoe relevanter en waardevoller de content op je productpagina, des te groter de kans dat Google jouw producten gratis laat zien in de zoekresultaten.

Lees hier mijn blog over schrijven van SEO-teksten

Daarnaast biedt je met meer relevante content op productniveau ook meerwaarde aan je klanten en is de kans op een conversie groter.

Tips om optimaal te profiteren van Google Shopping organisch

  • Hoewel Google Shopping organisch nog niet beschikbaar is in Nederland, is het wel verstandig om je hierop alvast voor te bereiden. Regeren is immers vooruitzien. Wacht dus niet op het moment dat het beschikbaar is. Maar zorg dat je er klaar voor bent zodra het beschikbaar is.
  • Ga aan de slag met het optimaliseren van je productpagina’s. Voeg zoveel mogelijk relevante content toe. Wat kan helpen is jezelf continu deze vragen te stellen: als ik zou twijfelen om dit product te kopen, tegen welke bezwaren zou ik dan aanlopen? En welke informatie zou ik zelf willen hebben, voordat ik ga beslissen om het toch te kopen?
  • Onderscheid je ten opzichte van je concurrent. Dit kun je dus doen door relevante content toe te voegen aan het product (zie vorige punt). Maar dit kun je ook doen door goede productfoto’s toe te voegen.

Benieuwd waar jouw kansen liggen?

SEO HULP | SEO Marketing & Training

SEO Hulp | SEO Marketing & Training


0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.