
Rob IJszenga - SEO Specialist



Laatste berichten van Rob IJszenga - SEO Specialist (toon alles)
- Relevante zoektermen uit Google Search Console - 15 oktober 2020
- Hoe schrijf je een goede alt tekst? - 20 augustus 2020
Wie kent Froogle nog? Toegegeven, het is al even geleden maar in 2002 lanceerde Google haar eerste variant (froogle) op, wat we nu kennen als Google Shopping. Intussen is niet alleen de naam aangepast maar is Google Shopping voor veel online winkeliers één van de belangrijkste online advertentie kanalen.
In het kort, wat is Google Shopping? Google shopping is een betaald advertentie kanaal van Google en biedt webshops de mogelijkheid om producten uit de webshops te laten zien in de zoekresultaten. De webwinkelier betaald vervolgens per klik.
Naast de gebruikelijke Google Ads is Google Shopping voor veel online (fashion) retailers het belangrijkste advertentiekanaal. Een trend van de afgelopen jaren is dat Google Shopping steeds duurder wordt om dat steeds meer online verkopers hun producten aanbieden via Google Shopping.
Voor webshops zijn er 2 manieren om bezoekers vanuit Google naar je webshop te halen. Allereerst kun je bezoekers naar je webshop trekken met betaalde diensten van Google. Dit zijn bijvoorbeeld Google Ads, Display en Google Shopping. In de meeste gevallen betaal je per klik op basis van een veilingmodel.
Een andere manier om bezoekers naar je webshop te trekken is doormiddel van hoge posities in Google. Op deze manier haal je organisch zoekverkeer naar je website. Het behalen van een hoge positie is niet eenvoudig. Er is veel concurrentie en enige kennis van zoekmachine-optimalisatie (SEO) is vaak wel verreist.
Zel starten et zoekmachine-optimalisatie? Lees hier mijn artikel met alle Google SEO basics
Om de gebruikerservaring van Google verder door te ontwikkelen is Google kort geleden gestart met het uitrollen van Google Shopping in de organische zoekresultaten. Een soort gratis Google shopping dus. Vooralsnog rolt Google dit alleen uit voor mobiel en lijkt het voornamelijk betrekking te hebben op populaire producten en categorieën.
Slecht nieuws, voorlopig is het alleen nog beschikbaar in Amerika. Wanneer het ook in Nederland beschikbaar wordt is nog niet bekend. Uit het verleden weten we dat wanneer nieuwe ontwikkelingen de oceaan oversteken, Nederland vaak niet het eerste land is waar het beschikbaar wordt.
De zoekresultaten op mobiel zien er dan zo uit:
Stilstand is achteruitgang. Dus aanhaken bij nieuwe ontwikkelingen van een belangrijke partij als Google is altijd een verstandige (misschien wel een noodzakelijk) keuze.
Hoewel je vaak ziet dat grote webshops en marketplaces als bol.com, Wehkamp en Amazon de zoekresultaten domineren, is deze nieuwe ontwikkeling van Google een mooie kans voor kleinere webshops. Ik zal je uitleggen waarom.
Voor de meeste webshop zal gelden dat bij het SEO optimaliseren van pagina’s voornamelijk gekeken wordt naar de belangrijkste categoriepagina’s en landingspagina’s. Dit is in veel gevallen ook hoe grote webshops het aanpassen. Die hebben zoveel producten online staan dat het optimaliseren van productpagina’s weinig tot geen aandacht krijgt.
Met ‘gratis’ Google shopping in organische resultaten wordt juist de productpagina belangrijker. Hoe relevanter en waardevoller de content op je productpagina, des te groter de kans dat Google jouw producten gratis laat zien in de zoekresultaten.
Lees hier mijn blog over schrijven van SEO teksten
Daarnaast biedt je met meer relevante content op productniveau ook meerwaarde aan je klanten en is de kans op een conversie groter.
SEO HULP | SEO Marketing & Training
Het vinden van de juiste zoektermen kan soms een hele klus zijn. Maar zoals zo vaak als je iets zoekt, je vind het vaak dicht bij huis. En dat is met het vinden van de Lees verder…
In dit SEO artikel gaan we dieper in op het begrip ‘alt teksten’, ook wel alternatieve tekst genoemd, en geven we antwoord op de vraag; hoe schrijf ik een goede alt tekst. Wat is een Lees verder…
Zo, de blogwebsite staat online. Nu nog een paar gezellige blogs plaatsen en dan komen de bezoekers vanzelf! En wat blijkt, na een paar weken zit je beteuterd naar je blogstatistieken te kijken. Aantal bezoekers Lees verder…
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
De SEO kennis quiz bestaat uit 15 vragen en kost ongeveer 5 minuten.