fbpx

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is ontzetten uitgebreid en veelzijdig. In dit artikel leggen we de Google SEO basics uit en vertellen we wat je echt moet weten om zelf met Google SEO aan de slag te gaan.

Betekenis SEO: SEO is een afkorting van search engine optimization. Oftewel, zoekmachine optimalisatie. Het doel van SEO is om websites en of pagina te optimaliseren en op een gewenste positie te laten ranken in een zoekmachine. In dit artikel leggen we de focus op de meest gebruikte zoekmachine: Google.

Voordat je verder leest: verwacht je in dit artikel DE gouden SEO strategie te vinden waarmee je morgen iedere concurrent gaat verslaan? Die ga je (hier) niet vinden. Die ene gouden strategie bestaat namelijk niet. 

Een tip die voor veel SEO beginners op gaat:

In dit SEO artikel lees je meer over de volgende onderwerpen:

In het kort: de geschiedenis van Google


Om te beginnen eerst een stukje geschiedenis van Google en Google SEO Basics. De opkomst van Google is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met de opkomst van internet. In 1982 zette het toen compleet nieuw en onbekende fenomeen internet voor het eerst voet aan de grond in Nederland, Amsterdam. In 1993 kregen de eerste consumenten de mogelijkheid om gebruik te maken van het internet via XS4ALL.

In 1998 is Google ontstaan. Slecht 5 jaar nadat de eerste consumenten internet begonnen te gebruiken. Bizar om te realiseren dat één van de machtigste bedrijven ter wereld slechts 21 jaar oud is.

De ontwikkeling van Google is razend snel gegaan. De eerste versies van de zoekmachine en het daarbij behorende algoritme waren voornamelijk gebaseerd op het aantal keer dat het zoekwoord op de pagina stond en het aantal links naar de website. Hoe anders is dat nu! Het algoritme van nu is in staat om zichzelf continu te verbeteren, niet alleen teksten in te lezen maar ook te begrijpen, relevantie en autoriteit in te schatten en ga zo maar door.

Google SEO: toen en nu
SEO en de daarbij behorende technieken en strategieën zijn net als Google de afgelopen jaren ontzettend ontwikkeld. Bij de introductie van Google in 1998 ontstonden al snel de eerste technieken om websites hoog te laten ranken op zoekwoorden. Het algoritme van Google was nog heel beperkt en keek voornamelijk naar het aantal keer dat het zoekwoord op de pagina of website stond. En combineerde dat vervolgens met het aantal inkomende links naar de betreffende pagina of website. De website die beide factoren het beste voor elkaar had kon rekenen op een hoge ranking.

Tegenwoordig is het algoritme van Google veel verder ontwikkeld en past het talloze factoren toe om een ranking toe te kennen aan een bepaalde pagina. In dit artikel beschrijven we de basis van hoe SEO tegenwoordig werkt. Aan de hand van welke basis principes bepaald Google de ranking van een pagina bepaald en hoe jij deze kunt toepassen voor je website.

Google SEO basics: de 3 kern factoren

Zoals eerder aangegeven ligt de focus in dit artikel op Google SEO basics. Zoekmachine optimalisatie kun je grofweg indelen in de 3 meest belangrijke onderdelen: Content & Autoriteit, techniek en off-site SEO(linkbuilding).
Per onderdeel leggen we de invloed op SEO uit en hoe je het kunt toepassen op je website voor een betere ranking.

Content en autoriteit

Met de juiste content leg je de basis voor een goed online verhaal. ‘Content is king’ is een vaak gehoorde kreet en dat is niet voor niets.
Met content wordt bedoelt alle tekst, afbeeldingen en video’s die op een website staan. De content wordt door Google geïndexeerd. Afhankelijk van de kwaliteit van de content en jouw autoriteit met betrekking tot het onderwerp bepaald Google de ranking van de pagina.

Content en SEO
Zonder content geen zoekmachine optimalisatie. Een lege website heeft tenslotte niemand wat aan. Bij het maken van content is het van belang dat je goed kijkt naar jouw unieke kennis, inzichten of ervaring met betrekking tot het onderwerp. Je bent waarschijnlijk niet de eerste die content gaat maken over een bepaald onderwerp. Het is dus van belang dat jouw content iets toevoegt aan een bestaand onderwerp. Daarmee maak je jouw content waardevol voor de lezer.

Meer weten? Lees onze artikel over: SEO teksten schrijven

Bij het creëren van content stel je jezelf dus continu de vraag: wat heeft de lezer hieraan? Een veel gemaakte fout is dat bij het creëren van content teveel gedacht wordt vanuit de zoekmachine.
Het algoritme van Google is tegenwoordig zo ver ontwikkeld dat het teksten niet alleen kan inlezen en indexeren maar ook kan begrijpen, interpreten en de leesbaarheid kan inschatten. Dat betekend dus dat Google haarfijn in de gaten heeft wanneer je teksten schrijft die té geoptimaliseerd zijn.

Tip voor het maken van content: Schrijf vanuit jezelf en benadruk jouw unieke kennis, ervaring of inzichten. Zo maak je de tekst waardevol en voeg je iets toe aan een bestaand onderwerp.

Zoekwoorden
Zeg je content, dan kom je al snel uit bij zoekwoorden en termen als zoekwoordenonderzoek, zoekvolume en zoekwoorddichtheid. In de meeste gevallen is content creëren een manier om een pagina op een bepaald zoekwoord te laten ranken. Bij het creëren van content ligt in dit artikel voornamelijk de focus op het schrijven van teksten.

Zoekwoordenonderzoek
Om het juiste zoekwoord of combinatie van zoekwoorden te bepalen is het verstandig te starten met een zoekwoordenonderzoek. Net als bij het creëren van content kruip je hierbij eigenlijk in het hoofd van de toekomstige lezer. Zo kom je er achter welke zoekwoorden er worden gebruikt om informatie over het onderwerp te vinden.

Bij zoekwoordenonderzoek is het verder belangrijk te kijken naar het zoekvolume.
Het zoekvolume zegt namelijk iets over de concurrentie. Is het zoekvolume op een bepaald zoekwoord laag, dan geldt dat vaak ook voor de concurrentie (lees: het aantal websites met content die aansluit op het hetzelfde onderwerp). Is het zoekvolume hoog, dan is het vaak lastig om op deze zoekwoorden hoog te ranken. Zeker wanneer je een website hebt die nog niet zo lang online is. Of nog niet vaak over het onderwerp heeft geschreven.

Voor een startende website is het dus verstandig om zoekwoorden uit te zoeken met een lager zoekvolume en minder concurrentie. Bestaat jouw website al langer en wordt jouw autoriteit door Google erkend, dan kun je eens proberen om op een zoekwoord met een hoog zoekvolume te ranken.

Zoekwoordenonderzoek, waar moet je beginnen
Een zoekwoordenonderzoek start je met het verzamelen van potentiele zoekwoorden. Dit doe je bijvoorbeeld door in de Google zoekbalk een zoekwoord in te toetsen. Google geeft dan zelf al een aantal suggesties.

Google seo basics
Suggesties tijdens het invoeren

Verder geeft Google onderaan de zoekresultaten pagina nog suggesties voor het zoekwoord waar je zojuist op hebt gezocht.

google seo basics
Suggesties onderaan de pagina

Vervolgens controleer je het zoekvolume van de zoekwoorden. Hiervoor gebruik je de advertentietool van Google: Google Ads. Vervolgens kun je via tools en zoekwoordplanner het zoekvolume en de prognose van zoekwoorden bekijken. Deze vind je in het tabblad historische statistieken.

Zoekwoorddichtheid
Zodra je het juiste zoekwoord of zoekwoorden hebt gevonden is het tijd je content hierop te optimaliseren. Zoals eerder al aangegeven, content maak je voor de lezer, niet voor Google

Belangrijk is natuurlijk dat de zoekwoorden goed aansluiten bij de content. Eigenlijk zou Google ook zonder het gebruik van de zoekwoorden moeten kunnen begrijpen waar de tekst over gaat.

Zoekwoorddichtheid gaat voornamelijk om het aantal keer dat je het zoekwoord gebruikt in de tekst. Gebruik je het zoekwoord te vaak in de tekst? Dan zal Google de pagina niet of niet optimaal ranken. Google wil haar gebruiker namelijk de best mogelijke ervaring bieden met de meest relevante content. Een tekst die dusdanig is geoptimaliseerd met zoekwoorden gaat ten koste van de leesbaarheid. Dit kan worden bestraft door Google

Tips voor het gebruik van zoekwoorden in je tekst:

  • Gebruik het zoekwoord in de eerste alinea. Het is sowieso van belang om in de eerste alinea duidelijk aan te geven wat het onderwerp. Niet alleen om dat Google dat graag wil. Maar omdat je graag aan de lezer duidelijk wil maken wat je gaat vertellen en wat hij kan verwachten.
  • Zorg in het verloop van de tekst dat je voldoet aan de verwachting die je hebt geschetst in de eerste alinea. Vanzelfsprekend gebruik je dan het zoekwoord nog 1 of 2 keer in de tekst. Dit is meer dan voldoende.

Autoriteit

De basis van SEO is het creëren van waardevolle content, gemaakt voor de lezer. De kwaliteit van de content gaat hand in hand met autoriteit.

Google bepaald de autoriteit van een website in relatie tot een onderwerp aan de hand van een aantal factoren. Eén van die factoren is de leeftijd van de website. Een website die een aantal jaren regelmatig waardevolle content plaats over een onderwerp zal meer autoriteit hebben opgebouwd dan een nieuwe website.

Dus ik ben met mijn nieuwe website bij voorbaat kansloos om hoog te ranken in Google?
Een logische vraag n.a.v. de vorige alinea maar het antwoord is geruststellend, namelijk nee. Je bent zeker niet kansloos met een nieuwe website. Er zijn namelijk volop kansen om een nieuwe website hoog te ranken in Google. Autoriteit wordt namelijk niet alleen bepaald aan de hand van de leeftijd van de website. Sterker nog, er zijn andere factoren die een veel grotere invloed hebben op autoriteit.

Autoriteit opkrikken met inkomende links
De autoriteit van een website wordt voornamelijk bepaald door inkomende links. Links op andere websites die linken naar jouw website of een specifieke pagina. De gedachte van Google hierachter is dat wanneer er veel websites zijn die verwijzen naar jouw website of pagina, de content waardevol is, nieuwswaarde heeft en echt iets toevoegt aan een bepaald onderwerp.

De autoriteit van een website of pagina geeft dus aan in welke mate het mogelijk is om hoog te ranken in Google.

Het verzamelen van inkomende links naar jouw domein wordt linkbuilding genoemd. Linkbuilding vervuld in veel SEO strategieën een belangrijke rol. Verderop in dit artikel onder het kopje Off-site SEO delen we alle basiskennis over linkbuilding.

Meten van autoriteit
Leuk, die autoriteit van websites en pagina’s. Maar hoe kom je er achter hoe hoog de autoriteit van een bepaalde website of pagina is? Bijvoorbeeld die van jouw concurrent.

Daar is een online tool voor: MOZ. Via moz.com kun je een account aanmaken en een extensie voor je browser downloaden. Als je vervolgens de tool aan zet kun je in de zoekresultaten van Google precies de DA (domein autoriteit) en PA (pagina autoriteit) en het aantal inkomende links checken.

Let er wel op dat dit scores zijn die worden toegekend door MOZ. Niet door Google. De PA en DA scores worden door MOZ berekend en met name het aantal inkomende links spelen hierbij een grote rol. De scores geven een goede indicatie van autoriteit van een bepaald domein of pagina.

Techniek

Naast tekst en autoriteit is ook de techniek van je website een belangrijke SEO factor. Een website die gemaakt is, en draait op de juiste techniek zorgt ervoor dat Google zich feilloos een weg kan banen door jouw website.  Daarnaast zorgt een technisch goede website ook voor een optimale gebruikerservaring. Iets wat voor Google steeds belangrijker wordt.

Als het over website techniek gaat kun je heel diep in de materie duiken. Het wordt dan al snel heel technisch en ingewikkeld en voor een beginner nauwelijks te volgen. Daarom beperken we ons hier tot de basis en zaken die je moet weten als het om SEO in combinatie met techniek gaat.

Het kiezen van de juiste CMS
Dat klinkt makkelijk maar kan behoorlijk lastig zijn. De keuze aan CMS (content management systeem) is enorm en als je op zoek gaat is er over ieder CMS wel een reden te vinden om toch voor een ander systeem te kiezen. 

Enkele voorbeelden van bekende CMS zijn o.a. WordPress, Magento, Wix, Joomla en Lightspeed.

Allereerst is het kiezen van de juiste CMS afhankelijk van wat je er mee wil gaan doen. Wil je een shop functie toevoegen, of gebruik je de website uitsluitend als online visite kaartje? Dat maakt nog al uit in de keuze die je gaat maken. Van te voren is het dus belangrijk voor jezelf helder te hebben wat je van een CMS verwacht. Zet dit op papier en ga dan kijken welk systeem daar het beste bij aansluit.

Tips voor het kiezen van het juiste CMS

Het kiezen van het juiste systeem kan in sommige gevallen best lastig zijn. Ongeacht wat je van een CMS systeem verwacht hebben we een aantal tips voor je op een rij gezet.

  • Zet van te voren op papier wat je van een CMS verwacht en ga dan pas op zoek naar de juiste partij.
  • Bekijk bij het vergelijken van CMS altijd naar het klantenbestand. Zitten er veel bedrijven bij die vergelijkbaar zijn met jouw bedrijf? Dan doen ze blijkbaar iets goed en zijn ze gespecialiseerd in jouw bedrijfstak.
  • Vraag om of ga op zoek naar recensies. Dit is vrijwel de beste manier om er achter te komen hoe het bedrijf werkt. Communiceren ze goed? Komen ze hun afspraken altijd na? Voldoet het systeem aan de geschetste verwachtingen?

Website techniek en SEO: waar moet ik op letten?
Zoals eerder ook al beschreven kan het al snel te technisch en ingewikkeld worden als je diep op website techniek en SEO in gaat. Toch is het wel belangrijk omdat website techniek een grote bijdrage levert aan de optimale gebruikerservaring van de bezoeker. Daarom wordt de invloed van website techniek op zoekmachine optimalisatie steeds groter.

In dit artikel beperken we ons tot de basis en belichten we een aantal website technische aspecten die eenvoudig zelf kunt checken en waar je direct mee aan de slag kan.

De snelheid van de website (pagespeed)
De laadtijd van de website is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Logisch ook. Niks is zo irritant als een te lange laadtijd. Een lange laadtijd van pagina’s kan veel verschillende oorzaken hebben. Om de snelheid van de pagina te bepalen raden we aan de PageSpeed Insights tool van Google te gebruiken. Deze tool biedt je de mogelijkheid url’s te analyseren en hangt daar een score aan voor zowel mobiel als desktop. Voor beide geeft google ook aan welke punten invloed hebben op de score. Zo weet je dus precies waarmee je aan de slag moet. 

Google pagespeed
Hier zie je een voorbeeld van een pagespeed rapport van één van onze laatste SEO artikelen

Responsive design
Een responsive design, oftewel; hoe goed wordt mijn website op een mobiel apparaat weergegeven. Ook dit is een belangrijk technisch aspect van een CMS. In één van onze eerdere SEO artikelen: Je bedrijf lokaal beter vindbaar maken, beschreven we al hoe belangrijk het is om te zorgen voor een optimale gebruikerservaring op mobiele apparaten.

Hoe goed een website op mobiel wordt weergegeven kun je natuurlijk zelf bekijken. We raden je ook zeker aan dit te doen als je op zoek naar een nieuw CMS.

Ook de laadtijd van de mobiele versie van een website is belangrijk. Is je website technisch gezien niet optimaal voor mobiele weergave, dan zal Google besluiten je website minder goed te ranken voor mobiele zoekresultaten. Ook dit kun je zelf checken door de Pagespeed insights tool van Google te gebruiken. Deze tool maakt 2 analyses. 1 voor desktop en 1 voor mobiel.

Onsite SEO techniek

Technische aspecten als pagespeed en een responsive design zijn vooral aspecten die zich aan de achterkant van je website afspelen. Ook op je website zelf zijn er technische aspecten die invloed hebben op SEO. Ook hierbij beperken we ons tot de basis en beschrijven we de informatie die voor jou echt belangrijk is bij het kiezen van het juiste CMS.

De linkstructuur: Schone – of vuile links?
Hoe zien de links van jouw categorieën, blogs of landingspagina’s eruit? Zijn dit eindeloos lange links met getallen en cijfers (vuile links)? Of blijven de links schoon? Hier een goed voorbeeld van hoe gigant Zalando dit doet.

Het instapmoment is de homepage met een selectie op herenmode:

Linkstructuur

Vervolgens klikken we door naar de categorie: jeans

SEO Linkstructuur

Als laatste maken we nog een selectie voor een merk: Replay. En een kleur: Blauw

SEO Linkstructuur
Google linkstructuur

Je ziet duidelijk dat de link per wijziging van categorie heel organisch mee veranderd. Deze links zijn voor Google goed te begrijpen en worden ook wel schone links genoemd. Bij het kiezen van een CMS is het goed om te weten of dit systeem een schone linkstructuur ondersteund.

Voor bol.com is er wat dat betreft nog wel wat werk aan de winkel. We beginnen op de homepage en selecteren achtereenvolgens de categorie: wipstoeltjes en een merk.

Google seo
Linkstructuur

Duidelijk is dat de linkstructuur vuil en onduidelijk is. Voor Google is het a.d.h.v. de link moeilijk te begrijpen waar de pagina over gaat.

Interne linkstructuur
Met de interne linkstructuur wordt de structuur bedoelt van pagina die binnen een website naar elkaar linken. Je ziet in de tekst van dit blog verschillende links naar andere SEO artikelen op de website staan. Dat zijn interne links en het is raadzaam om hier een heldere structuur in aan te brengen. 

We beperken ons nu even tot de relatie tussen CMS en een goede interne linkstructuur. Hierbij is het voornamelijk belangrijk om te kijken hoe een juiste interne linkstructuur er voor jouw website uitzien. Je kunt je voorstellen dat een interne linkstructuur voor een webshop er heel anders uitziet dan de interne linkstructuur van een lokale nieuwswebsite.
Voor webshops is met name de menustructuur belangrijk. Het menu van je webshop geldt eigenlijk als een soort bewegwijzering voor bezoekers. Ook Google volgt bij het crawlen van je website die bewegwijzering. Het is dus van belang dat deze structuur goed is en klanten niet onnodig door menu’s hoeven te klikken voordat ze uitkomen bij wat ze zoeken.

Voor een blog of nieuwswebsite ziet die interne linkstructuur er heel anders uit. Daarbij is het meer van belang dat er relevantie content aan elkaar gekoppeld wordt. Schrijf je bijvoorbeeld een blog over een Italiaans recept met courgettes. Dan is het verstandig (lees: relevant voor de lezer) om in dat blog te verwijzen naar andere recepten op je website met courgettes of blogs over Italiaans eten.

Maar je kunt je voorstellen dat wanneer je 1000 artikel online hebt staan, het verwijzen naar relevante content steeds lastiger wordt. Daarom is het verstandig uit te zoeken of het CMS dit proces kan automatiseren.

Tip: de interne linkstructuur op je website of webshop is dus belangrijk. De SEO Spider tool van Screaming Frog kun je gebruiken om per pagina te checken hoeveel interne links naar de pagina leiden. De tool is gratis en kun je hier downloaden.

Off site SEO. Oftewel; Linkbuilding

Welke factor binnen SEO is nou eigenlijk het belangrijkst? Een soortgelijke vraag zou kunnen zijn: welk onderdeel is het belangrijkste om een auto te laten rijden? Voor beide vragen is er niet 1 antwoord te geven die er met kop en schouders bovenuit steekt. Een auto zonder motor komt niet vooruit. Maar een auto met motor maar zonder wielen komt ook niet ver. Voor SEO geldt hetzelfde. 

Een website met een hoge autoriteit die draait op sterk verouderde techniek krijgt het op den duur toch lastig in de zoekmachines. Hetzelfde geldt voor een trage – en niet responsive website met hoogwaardige content. 

Kortom, scoren met SEO betekend dus dat je verschillende zaken aandacht moet geven. Feit is dat wanneer je gaat bepalen welke SEO factoren voor jou prioriteit hebben het verstandig is om linkbuilding een prominente rol te geven. Linkbuilding zou dus in de meeste SEO strategieën een belangrijke rol moeten spelen.

Linkbuilding, wat moet je weten?
In de vorige alinea ging het voornamelijk over interne linkstructuur. Waarbij je verwijst naar andere pagina’s op je eigen website. Bij linkbuilding gaat het om inkomende links (ook wel backlinks genoemd) naar je website of een bepaalde pagina. Een andere website plaatst dus een link op zijn pagina naar jouw domein.

Doel van linkbuilding is om je DA (domein autoriteit) en PA (page autoriteit) op te krikken. Eerder in dit artikel hebben we het al over DA en PA gehad. Deze scores geven de SEO power van een domein (DA) of pagina (PA) aan en worden bepaald a.d.h.v. backlinks. De hoogte van PA en DA scores geven een indicatie van hoe goed de pagina kan ranken in de zoekmachine.

Een ander doel is om via die links naar jouw domein meer bezoekers op je website te krijgen.

Niet iedere link naar jouw domein is even waardevol. Je kunt je voorstellen dat wanneer er een website over autoschadeherstel een link plaatst naar een artikel over biologisch hondenvoer, Google deze link beoordeeld als praktisch waardeloos.

Wanneer diezelfde website over autoschadeherstel een link plaatst naar een website over het restaureren van klassiekers. Dan zal Google deze backlink als waardevol beoordelen en heeft het ook het gewenste SEO-effect.

Het draait dus wederom allemaal om relevantie. Verder speelt ook de autoriteit van een domein of pagina een rol. Wanneer jouw website een backlink ontvangt van een pagina met een hoge autoriteitsscore zal dit ook veel effect hebben op de autoriteitsscore en ranking van die pagina.

Tip: zorg er dus voor dat backlinks afkomstig zijn van relevante websites. Het gaat hierbij meer om kwaliteit dan om kwantiteit. Een sterk vervuild backlink profiel kan in sommige gevallen zelfs leiden tot een negatief effect op SEO.

Waarom is linkbuilding zo belangrijk?
Linkbuilding is zo belangrijk omdat het veel zegt over de relevantie en kwaliteit van de content. Als de content relevant is, unieke informatie bevat of nieuwswaarde heeft zal dit als een lopend vuurtje over het internet gaan. Andere website zullen erover schrijven en verwijzen naar jouw website of pagina. Vergelijk het met een schoolplein van de middelbare school. Nieuwtjes en roddels verspreiden zich als een lopend vuurtje en binnen de kortste keren heeft heel de school het erover. Dat gebeurd niet met nieuwtjes die niemand interessant vind. Zo werkt het met content op internet ook. 

Het op deze manier verzamelen van backlinks wordt ook wel organische linkbuilding genoemd. Een andere manier om backlinks te verzamelen is zelf actief op zoek te gaan naar website en te vragen of ze een backlink naar jouw domein willen plaatsen. Of om tegen betaling een backlink op een website te laten plaatsen. Er zijn verschillende online platforms en bureaus die in deze manier van linkbuilding kunnen voorzien. Linkbuilding gaat op deze manier vele malen sneller en je hebt zelf invloed welke websites een link plaatsen naar jouw domein.

Los van het bovenstaande is linkbuilding voornamelijk belangrijk omdat het je dwingt na te denken over je content. Als het niets toevoegt en geen nieuwswaarde heeft zal het ook niet de moeite waard zijn om te delen of naar te verwijzen. Ieder artikel of blog zou dus vanuit zichzelf ook een bepaalde mate van organische-linkbuilding-power moeten hebben.

Kies bij linkbuilding voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.

Waar moet je beginnen
Wanneer je besluit om zelf actief met linkbuilding aan de slag te gaan is het verstandig om van te voren voldoende informatie in te winnen en je partners zorgvuldig te kiezen. Onthoud dat het bij linkbuilding gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit.

Om te beginnen is het verstandig eerst je huidige backlink profiel in kaart te brengen. Je zet op een rij welke websites er naar jouw domein verwijzen. Het makkelijkste is om dit in kaart brengen met Google search console.

Als je eenmaal bent ingelogd kies je links in het menu voor ‘links’. Hier vind je o.a. informatie over externe – en interne links.

Als er inkomende links tussen zitten die niet relevant zijn kun je er voor kiezen om die te laten verwijderen. Dit doe je door contact op te nemen met de beheerder van het desbetreffende domein en te vragen de link naar jouw domein te verwijderen.

Vervolgens moet je bepalen wat je wil bereiken met linkbuilding. Wat is je doel? Wil je de autoriteit van je domein vergroten. Of wil je een specifieke pagina beter laten ranken? Ieder doel verreist een specifieke aanpak.

Check ook even deze youtube video van Google met een duidelijke uitleg over Google search (engels)

Conclusie: wanneer je SEO serieus neemt besteed je aandacht aan het totaalpakket waarin waardevolle content altijd leidend is. Een hele korte conclusie voor een artikel van meer dan 4000 woorden. Maar waardevolle content is waar het om gaat!

The following two tabs change content below.
Avatar

Rob IJszenga - SEO Specialist

Avatar

Laatste berichten van Rob IJszenga - SEO Specialist (toon alles)


Geef een reactie