2020 Is nog maar een paar weken onderweg en Google heeft al een (grote) core update van haar algoritme aangekondigd en uitgerold. Ook het uiterlijk van de desktop zoekresultaten heeft een metamorfose ondergaan. Zo is het nieuwe jaar nog geen maand oud en is er al een hoop gewijzigd.
In dit artikel vertel ik je meer over de SEO trends voor het aankomende jaar. Wat kun je verwachten van Google SEO? En waar moet je rekening mee houden in 2020? Regeren is immers vooruitzien!
Liever kijken dan lezen? Dat kan! Ik heb een video gemaakt waarin ik je bijpraat over dé SEO trends van 2020. Check de video en abonneer je meteen even op mijn Youtube-kanaal!
De eerste update van Google in 2020 – BERT
Laat ik allereerst inzoomen op de eerste update van Google in 2020. Deze werd aangekondigd op 13 januari. Op 16 januari was de uitrol van de update grotendeels afgerond. Vrijwel meteen werd duidelijk dat het een update was met een flinke, wereldwijde impact op veel categorieën.
Later today, we are releasing a broad core algorithm update, as we do several times per year. It is called the January 2020 Core Update. Our guidance about such updates remains as we’ve covered before. Please see this blog post for more about that:https://t.co/e5ZQUA3RC6
— Google SearchLiaison (@searchliaison) January 13, 2020
Daar zien we ook meteen de eerste trend voor 2020. Namelijk dat zogenoemde YMYL websites hard geraakt kunnen worden bij een update van Google. Dit was namelijk ook zo bij de update van Google in juni 2019. Daarover schreef ik destijds dit artikel: De June 2019 Core Algoritme update van Google.
Nog even in het kort; wat zijn YMYL websites? YMYL staat voor ‘Your Money or Your Life’. Hiermee worden pagina’s of websites bedoeld waarop informatie staat over hoe je er financieel op vooruit kunt gaan, of hoe je medische toestand zou kunnen verbeteren. Websites die dergelijke informatie verstrekken en een dubieuze reputatie hebben, worden door Google keihard aangepakt. Het juist toepassen van het EAT-protocol is voor dit soort websites in 2020 van levensbelang om zichtbaar te blijven in de zoekresultaten van Google. Aangezien Google in 2019 ook al soortgelijke updates uitrolde, is de verwachting dat Google dit ook in 2020 zal blijven doen.
- Zet het EAT-protocol bovenaan je prioriteitenlijstje. Zeker wanneer jouw website zich in het YMYL segment bevindt.
- Kies in alles wat je online doet voor kwaliteit. Goede backlinks, hoogwaardige en nuttige content en zorg voor meerwaarde.
Metamorfose van de zoekresultaten
Dan meteen door naar die andere update van Google in januari 2020; de metamorfose van de zoekresultaten (SERP). Tja, dit vind ik een lastige. In dit artikel is het de bedoeling om dé trends voor 2020 te beschrijven. Maar deze metamorfose duidt eerder op een trendbreuk.
Wat is er veranderd? Bij de zoekresultaten wordt nu links van de URL een favicon weergegeven. In 2019 paste Google dit al toe voor mobiel. En begin 2020 rolde Google dit ook uit voor desktop.
Hierbij een voorbeeld van de vernieuwde zoekresultaten van Google. Alle organische zoekresultaten zijn voorzien van een favicon.
Daarmee breekt Google definitief met het beleid om de zichtbaarheid van advertenties duidelijk te laten afwijken van organische zoekresultaten.
Een aantal jaren geleden waren advertenties in Google duidelijk herkenbaar door een groen omkaderd advertentielogo. Daarmee was er een duidelijk onderscheid tussen advertenties en organische zoekresultaten.
Google lijkt Google nu definitief te hebben gebroken met dit beleid door het toevoegen van favicons bij alle organische zoekresultaten en het zwart maken van de advertentielogo’s (dit deed Google al eerder in 2019). Daarmee ontstaat er minder verschil tussen advertenties en zoekresultaten.
- Is de favicon voor jouw website up to date?
Edit 27-01-2020
De inkt van dit artikel was nog niet droog of Google draaide de update terug en daarmee verdwenen de favicons uit de desktop zoekresultaten. Google kreeg veel commentaar van gebruikers. Voornamelijk op het feit dat ads en organische resultaten nu wel erg veel op elkaar zijn gaan lijken.
Met de aankondiging om de favicons te verwijderen uit de zoekresultaten bevestigde Google dat ze in 2020 wel blijven experimenteren met wijzigingen in zoekresultaten.
Uitbreiding van featured snippets
Nog zo’n trend die zich in 2020 verder zal uitbreiden: steeds meer informatie is direct in de zoekresultaten van Google zichtbaar. Het is je misschien al opgevallen: de zoekresultaten worden drukker en drukker. Steeds meer informatie wordt direct in de zoekresultaten getoond.
Neem bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘band verwisselen fiets’. Een voorbeeld van de resultaten zie je op de afbeelding hieronder.
Google toont in de bovenste rij resultaten uit Google Shopping en daaronder een stappenplan om de band van je fiets te vervangen. En daaronder nog een rij met instructievideo’s uit Youtube. Pas daarna wordt de eerste webpagina getoond.
Google begrijpt in dit geval dus heel goed waar je naar opzoek bent: informatie waarmee je een band van je fiets kunt verwisselen. En toont dus direct relevante informatie in de zoekresultaten.
Google doet iets soortgelijks met FAQ (Frequently Asked Questions). Door een vraag als zoekopdracht in te voeren, geeft Google als resultaat het antwoord op die vraag en toont het ook een FAQ-blok tussen de zoekresultaten. In dit blok worden vragen en antwoorden getoond die een relatie hebben tot de vraag die jij zojuist aan Google hebt gesteld.
Op de afbeelding hieronder zie je zo’n voorbeeld van hoe een FAQ verwerkt wordt in de zoekresultaten.
Daarmee ontstaat een trend dat Google steeds meer featured snippets toevoegt. De zoekresultaten worden drukker en er zal minder vanuit de zoekresultaten doorgeklikt worden.
- Heb jij al een FAQ-pagina op je website? En voldoen pagina’s waarop instructies of stappenplannen staan aan de juiste voorwaarden om als featured snippet getoond te worden?
Eat E-A-T for breakfast!
Het EAT-protocol; we kunnen er ook in 2020 niet omheen. Expertise (deskundigheid), Authoritativeness (autoriteit & reputatie) en Trustworthiness (betrouwbaarheid) zijn de belangrijkste pijlers voor Google.
De trend van 2020 zal ongetwijfeld worden dat er wederom updates vanuit Google komen waarbij websites die het EAT-protocol op de juiste manier toepassen beloond zullen worden met hoge en sterke ranking in Google. Andersom zullen website die dit protocol onjuist toepassen hard geraakt worden door de updates in 2020.
Een aantal tips om aan de slag te gaan met E-A-T.
- Zorg voor een uitgebreide ‘over ons’-pagina en vermeld hierop duidelijk waarom jij of jouw bedrijf een expert/autoriteit is op een bepaald terrein.
- Vermeld je contactgegevens volledig en op een prominente plek.
- Vermeld duidelijke informatie over klantenservice en service in het algemeen op je website.
- Investeer in hoogwaardige en unieke content.
- Benadruk de autoriteit van de schrijver.
Zorg voor een ultieme ervaring op mobiel
Nog zo’n trend die in 2020 zal doorzetten: de toename van mobiel gebruik. Het is al lang geen verrassing meer dat we steeds meer doen met onze mobiele telefoon. Afspraken maken, bestellingen plaatsen en informatie opzoeken. De telefoon is voor velen onmisbaar geworden.
Met ontwikkelingen als AMP’s en ‘mobile first index’ geeft Google een duidelijk signaal af. Op mobiele apparaten wordt (bijna) alleen nog maar content getoond die specifiek voor mobiel is geoptimaliseerd. Daarbij zijn pagina-opmaak en snelheid cruciaal.
Niet voor niets bouwde Google de mogelijkheid in Google Search Console in om laadtijd te testen en controleert het de mobiele bruikbaarheid van pagina’s.
Verder zie je duidelijk dat Google definitief de zoekresultaten van mobiel en desktop uit elkaar heeft gehaald. In feite ontstaan er gaandeweg niet één maar twee zoekmachines met beide een eigen zoekresultaat: Google desktop en Google mobiel.
In onderstaande afbeelding zie je het resultaat van zoekopdracht: online boeken lezen op mobiel. Geen Google Shopping-resultaten, maar wel een advertentie voor een app met een knop om de app direct te downloaden.
In onderstaande afbeelding het resultaat op desktop voor dezelfde zoekopdracht. Hier juist wel weer ruimte voor Google Shopping. Dit is slechts een voorbeeld van hoe zoekresultaten op verschillende devices van elkaar kunnen verschillen.
Deze ontwikkeling zal zich verder doorzetten in 2020. Ik sluit niet uit dat Google in 2020 met een compleet nieuwe ontwikkeling komt, waarbij het belang van mobiel geoptimaliseerde pagina’s nog verder naar voren wordt geschoven.
- Zijn jouw belangrijkste pagina geoptimaliseerd voor mobiele weergave?
- Hoe staat het met de laadtijd op mobiel?
- De implementatie van AMP al overwogen?
Ga voor kwaliteit
Veel van bovengenoemde ‘trends’ zijn eigenlijk ontwikkelingen die eerder zijn ingezet en die zich in 2020 waarschijnlijk met hetzelfde tempo als eerdere jaren verder zullen blijven ontwikkelen. Het investeren in kwaliteit en toegevoegde waarde is eigenlijk ook zo’n ontwikkeling waarvan we al jaren weten, dat het belangrijk is en steeds belangrijker gaat worden. Ook in 2020.
Investeren in hoogwaardige content waarmee je lezers echt een stap verder helpt en antwoord geeft op relevante vragen. Criteria waar steeds meer de nadruk op komt te liggen.
Een belangrijk onderdeel van de laatste ‘core update’ van Google is de verbetering van interpretatie en begrip van tekst. Met deze update kan Google nog beter tekst begrijpen en ook context toevoegen.
Zinnen of titels niet vloeiend formuleren omdat zo de zoekwoorden mooi achter elkaar staan, is niet meer nodig. Formuleer zinnen en titels die voor de lezer makkelijk te lezen en te begrijpen zijn. Google begrijpt welke zoekwoorden belangrijk zijn.
Je hoeft dus zinnen niet meer zo te formuleren: damestas zwart suède hebben wij van verschillende merken. Het mag nu rustig zo: damestassen van suède in de kleur zwart hebben wij van verschillende merken.
Onderwerpen om in de gaten te houden in 2020
- Wordt 2020 hét jaar van ‘voice search’? Het is een ontwikkeling die moeite lijkt te hebben om definitief door te stoten. Gebruikers lijken nog te veel morele bezwaren te ervaren om Google Home of Alexa in huis te halen. Is de ontwikkeling te vroeg of breekt het in 2020 definitief door…?
- Lokale vindbaarheid wordt steeds belangrijker. Steeds meer zoekopdrachten hebben een lokaal karakter. Google update haar Google Mijn Bedrijf-service sinds 2019 al flink en zal dit ook in 2020 blijven doen. Check dus regelmatig je Google Mijn Bedrijf- account om te checken of er nieuwe functies beschikbaar zijn. Nog geen Google Mijn Bedrijf-account aangemaakt? Lees dan hier mijn artikel over local SEO en Google Mijn Bedrijf.
Is jouw website klaar voor 2021? Ontdek het met de gratis SEO scan
Dit artikel is geschreven door Rob Ijszenga. Eigenaar van SEO Hulp en ruim 10 jaar ervaring als SEO specialist. Ook werkzaam geweest voor verschillende (internationale) bedrijven als e-commerce manager.
Om het vak ‘SEO’ te leren zou je mij kunnen typeren als een autodidact. Door veel te lezen heb ik mij de verschillende componenten binnen SEO eigen gemaakt. Ook heb ik verschillende cursussen gevolgd. Waaronder de SEO training van SEO Guru (Alain Sadon). Bekijk hier mijn behaalde certificaat.
Verder ben ik actief in verschillende SEO community ’s. Zo steun ik o.a. de SEO Mastermind en schreef ik als gastauteur voor bestseller auteur en ondernemerscoach: Koen Sieben. Lees hier één van mijn blogs.
Ook werkte ik mee aan verschillende referenties voor o.a. Adresults en Windrose HQ.
Ervaringen en reviews over mijn bedraf van klanten kun je lezen op trustpilot 4.6 op basis van 18 reviews, Google mijn bedrijf, 5 uit 5 met 12 reviews. En mijn Malt profiel.
Ook op de website SEO-review.nl schrijf ik over zoekmachine optimalisatie (SEO)
0 Comments