Je bedrijf beter vindbaar maken op Google?

Je loopt door een stad of plaats waar je niet direct bekend bent en besluit nog
snel even een mooi bosje bloemen voor je geliefde mee te nemen. Je hebt geen
idee waar de dichtstbijzijnde bloemist zit, dus je besluit je telefoon erbij te
pakken en via Google te gaan zoeken. Je zoekt op bloemist+plaats, kiest één
van de resultaten en niet heel veel later reken je bij die bloemist een mooi
bosje bloemen af.
Precies dit is de reden waarom het belangrijk is je bedrijf beter vindbaar te
maken op Google. Dagelijks worden in jouw omgeving tientallen of misschien
wel honderden lokale zoekopdrachten ingevoerd. Een grote kans dat hier ook
zoekopdrachten tussen zitten die voor jou als ondernemer interessant zijn.
Het mag duidelijk zijn dat de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf of winkel
belangrijk is en dat het zeker de moeite waard is om hier aandacht aan te
besteden. Lokale vindbaarheid levert je immers meer bezoekers op en lokale
klanten zijn loyaler.

Het kan best zijn dat je er al wel eens naar gezocht hebt of verschillende
dingen al eens hebt geprobeerd. Maar dat je door de enorme hoeveelheid
informatie de bomen in het bos niet meer zag. Begrijpelijk, het kan in dit geval
best lastig zijn om bijzaken te scheiden van hoofdzaken.

In dit artikel staan 10 tips waarmee je direct de lokale vindbaarheid van jouw
bedrijf kan verbeteren. Verder vind je in dit artikel waardevolle informatie over
de volgende onderwerpen en geef ik antwoord op de volgende vragen:

Om mee te beginnen: Google 'Mijn Bedrijf' aanmaken

Je hebt besloten aan de slag te gaan en je bedrijf lokaal beter vindbaar te maken. Dan is de eerste stap om Google ‘Mijn Bedrijf’ aan te maken. Door dit te doen meld je als het ware jouw bedrijf aan bij Google. Google is de meest gebruikte zoekmachine, daarom is het belangrijk dat jouw bedrijf daar juist op wordt vermeld.

Wat is Google ‘Mijn Bedrijf’ en wat kun je ermee?
Google ‘Mijn Bedrijf’ kun je eigenlijk vergelijken met een grote online bedrijvengids. Bedrijven die aangemeld zijn bij Google ‘Mijn Bedrijf’ worden getoond als Google denkt dat het tonen van jouw bedrijf relevant is. Door verschillende functies kun je je bedrijfsinformatie uitbreiden en handige dingen toevoegen. Zoals een routebeschrijving, link naar je website, telefoonnummer, aanbiedingen of evenementen. Dit geeft je bovendien de mogelijkheid ​ rechtstreeks vragen van je klanten te beantwoorden. Een volledige en juiste vermelding van je bedrijf bij Google ‘Mijn Bedrijf’ is daarom een echte must.

In een paar korte stappen leg ik je uit, hoe je jouw bedrijf aanmeldt bij Google
‘Mijn Bedrijf’. Is jouw bedrijf al aangemeld? Dan kun je dit stuk over aanmelden
en verifiëren overslaan en hier verder lezen.

Bedrijf aanmelden bij Google ‘Mijn bedrijf’ in 8 stappen:

1. Ga naar https://www.google.nl/business en klik op ‘nu starten’
2. Log in met een bestaande Google-account of maak een nieuwe account aan
3. Vervolgens kun je direct starten met het aanmelden van jouw bedrijf. Het
aanmelden bestaat uit vijf stappen waarbij je als eerste de bedrijfsnaam
invoert.
4. Vervolgens geef je aan, of je een locatie wilt invoeren. Vul hier de juiste
adresgegevens in. Deze worden bij de vermelding in Google gebruikt voor de
routebeschrijving. Belangrijk dus. Zorg er ook voor dat je toegang hebt tot deze
locatie. Hier wordt namelijk de verificatiecode per post naartoe gestuurd.
5. Bij de volgende stap geef je aan welke plaatsen en of regio’s voor jou
belangrijk zijn. Wees hierin zo volledig mogelijk.
6. Vervolgens kies je de juiste categorie en vul je het juiste telefoonnummer en
website in.
7. Nu kun je het verificatieproces voltooien.
8. Klik daarna op ‘opsturen’ om te bevestigen dat het om jouw bedrijf gaat.
Google stuurt je daarna een kaart met daarop een unieke code. Deze gebruik je
om de gegevens te verifiëren. De kaart valt meestal binnen twee weken op je
deurmat.
Tip: terwijl je zit te wachten op de postbode, kun je alvast je gegevens verder
aanvullen, je logo toevoegen, foto’s uploaden en je openingstijden invullen.

Gegevens en locatie verifiëren:

Inmiddels is het twee weken later en heb je de kaart van Google ontvangen. Nu
hoef je alleen nog maar de locatie en gegevens te verifiëren en jouw bedrijf zal
getoond worden in de zoekresultaten van Google.
1. Log weer in bij Google ‘Mijn Bedrijf’ en kies in het menu aan de linkerkant voor ‘locaties beheren’.
2. Hier kun je de gewenste locatie aanklikken en de code die op de kaart van Google staat invoeren.
Je bent nu helemaal klaar. Je bedrijfsvermelding wordt vertoond in de zoekresultaten. Zoek maar eens op je eigen bedrijfsnaam!
Kom je er nog niet helemaal uit? Neem gerust contact met ons op of bekijk onderstaande video!
Tip: er worden maar drie bedrijven weergegeven in de zoekresultaten. Door alles volledig in te vullen, vergroot je de kans dat je bij die drie bedrijven getoond wordt.

Nu is het belangrijk om alle gegevens verder in te vullen, als je dit nog niet ​
hebt gedaan terwijl je op de postbode zat te wachten! Dit doe je onder het
kopje ‘informatie’ in het linker menu. Voer hier alle gegevensvelden zo volledig
mogelijk in.
De mogelijkheden van Google ‘Mijn Bedrijf’ zijn in de afgelopen jaren flink
uitgebreid. De Google ‘Mijn Bedrijf’-service zal ook een steeds centralere rol
krijgen in organische en lokale zoekresultaten. Daarom is het verstandig om zo
veel mogelijk gebruik te maken van de functies die beschikbaar zijn.

Tip: de Google ‘Mijn Bedrijf’-app kun je ook downloaden in de appstore. Handig om je bedrijfsgegevens te beheren en direct te antwoorden op klantvragen en reviews.

Afbeeldingen toevoegen aan je Google mijn bedrijf profiel

Zoals al eerder aangegeven, is het belangrijk om foto’s toe te voegen aan je Google ‘Mijn Bedrijf’-profiel. Door bijvoorbeeld een logo toe te voegen, zal de klant jouw bedrijf eerder herkennen.
Tevens vertoont Google graag profielen die zo volledig mogelijk zijn ingevuld. Daarom is het verstandig om naast een profielfoto ook een omslagfoto en vier
tot vijf andere foto’s toe te voegen.
Naast foto’s kun je ook videobestanden uploaden. Zo kun je klanten alvast kennis laten maken met je collega’s of een virtuele toer laten afleggen door het kantoor.

Richtlijnen voor foto’s in Google mijn bedrijf:

  • Upload je foto’s in JPG of PNG formaat
  • Het bestand moet tussen 10 KB en 5 MB zijn. Hierbij geldt, hoe groter hoe beter
  • Formaat omslag foto: 1080 px bij 608 px. 
  • Minimale formaat moet zijn 720 px bij 720px

Anders dan bij Facebook of Linkedin bepaald Google of de foto die jij geupload hebt als omslag foto ook daadwerkelijk vertoond wordt. 

Tip: helemaal zeker weet je het nooit, maar er zijn wel twee manieren om ervoor te zorgen dat Google de omslagfoto toont die je geupload hebt. Zorg er in ieder geval voor dat de foto niet flink bewerkt is met Photoshop en dat er geen teksten in geplakt zijn. Meestal werken foto’s van de voorgevel van je bedrijf erg goed. Of een duidelijke foto van het interieur, ontvangstbalie of bar.

Hier deel ik de belangrijkste tips om meer uit je Google ‘Mijn Bedrijf’ te halen:

  • Heb je een specifieke webpagina waarop klanten een afspraak kunnen maken? Deze kun je invoeren onder het kopje ‘informatie’. Hiermee stuur je klanten direct door vanuit de zoekresultaten naar je afsprakenpagina.
  • Voeg vier of vijf foto’s toe. Google geeft het liefst bedrijfsvermeldingen weer die volledig zijn. Duidelijke en relevante foto’s dragen daar aan bij.
  • Maak gebruik van de optie ‘posts’ in het link-menu. Deze optie biedt verschillende mogelijkheden. Hiermee kun je evenementen, aanbiedingen, nieuws en producten direct in de bedrijfsvermelding laten zien.
  • Sinds juni 2019 biedt Google de mogelijkheid om een welkomstaanbieding in te stellen. Dit kun je alleen instellen in je Google ‘Mijn Bedrijf’-app. Deze ​
    aanbieding is alleen zichtbaar voor nieuwe volgers.
Benieuwd hoe je vlammende SEO-teksten moet schrijven? We hebben een uitgebreid artikel geschreven met als onderwerp: SEO-teksten schrijven

Belangrijkste tip: Verzamel reviews

Google laat de meest relevante bedrijven in de zoekresultaten zien. Hierbij spelen reviews een belangrijke – zoniet de belangrijkste – rol. Spoor je klanten dus aan om een review over jouw bedrijf te schrijven.

Bedrijven met meerdere vestigingen

Een bedrijf met meerdere vestigingen vereist een iets uitgebreidere aanpak.
Tenminste, als je het belangrijk vindt dat iedere vestiging lokaal goed gevonden
wordt natuurlijk. In de basis zijn er twee belangrijke stappen die je kunt
ondernemen om alle vestigingen lokaal goed vindbaar te maken.

Voeg iedere locatie of vestiging toe aan je Google ‘Mijn Bedrijf’.

Een nieuwe locatie toevoegen is eenvoudig en doe je in je account via ‘locaties beheren’. Daar kun je kiezen voor ‘locatie toevoegen’. Hiervoor kun je de acht stappen volgen die we eerder in dit artikel hebben beschreven.
Het toevoegen van meerdere filialen geeft je ook de mogelijkheid om specifieke kenmerken van een vestiging toe te voegen. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen
vermelden, dat de vestiging van Bakker Janssen in Zwolle gespecialiseerd is in vers belegde broodjes. En dat de vestiging van dezelfde bakker in Ommen de beste taarten van de regio maakt!

Tip: beheer je in één Google ‘Mijn Bedrijf’-account meerdere bedrijven met meerdere vestigingen? Maak dan per bedrijf een ‘locatiegroep’ aan. Een locatiegroep aanmaken doe je via locaties beheren – Locatiegroep aanmaken.

Maak voor iedere vestiging een landingspagina aan.

Naast een vermelding in Google ‘Mijn Bedrijf’ zijn er natuurlijk ook andere manieren om je bedrijf en eventuele vestigingen lokaal goed vindbaar te maken. Want een gebruiker van Google kijkt natuurlijk verder dan alleen de bedrijfsvermeldingen. Daarom is het verstandig om ‘landingspagina’s’ te maken die je optimaliseert voor relevante en lokale zoektermen.

Een voorbeeld: om nog maar eens het voorbeeld van de warme bakker in Zwolle aan te halen.  Door een ‘landingspagina’ te optimaliseren voor bijvoorbeeld: belegde broodjes Zwolle (gemiddeld maandelijks zoekvolume: 40) kun je organisch een mooie ranking realiseren. Natuurlijk is het zoekvolume niet al te hoog maar het biedt wel kansen. Je kunt uiteraard zelf zoekwoorden-onderzoek doen en speuren naar relevante zoekwoorden met een hoger zoekvolume.

Vraag je klanten om een recensie/beoordeling te schrijven

Eerder in dit artikel is het al nadrukkelijk beschreven; het belang van recensies en beoordelingen. Deze functie binnen Google heeft een grote invloed op het vertonen van jouw bedrijfsprofiel in de zoekresultaten. Hier is namelijk maar plaatst voor drie bedrijven.​
Google wil de beste gebruikerservaring bieden en jou de relevantste informatie tonen in de zoekmachine-resultaten. Eén van de factoren waar Google rekening mee houdt, is het aantal beoordelingen en het gemiddelde cijfer.

Hoe bepalend zijn beoordelingen voor je ranking?

Dat het aantal beoordelingen en het gemiddelde cijfer niet alles bepalend is voor je ranking blijkt wel uit onderstaand voorbeeld. Hierbij zocht ik op ‘herenkapper Groningen’. In de resultaten zie je dat de herenkapper met de meeste beoordelingen en het hoogste gemiddelde cijfer niet bovenaan getoond wordt, maar op de derde plaats.
Bedrijf vindbaar maken op google

Hoe dit kan?
Herenkapper ‘De barbershop’ heeft geen korte beschrijving toegevoegd aan zijn Google ‘Mijn Bedrijf’-profiel. De herenkappers die getoond worden op positie 1 en 2 hebben deze beschrijving wel toegevoegd. Zo heb je dus de meeste beoordelingen met het beste gemiddelde cijfer, maar sta je niet op positie 1 omdat je niet alle mogelijkheden van Google ‘Mijn Bedrijf’ benut. Voor deze herenkapper is er dus werk aan de winkel.

Uitleg: een korte omschrijving van jouw bedrijf voeg je toe in Google ‘Mijn Bedrijf’ onder het kopje ‘informatie’.

Update van Google ‘Mijn Bedrijf’ november 2019

Zoals praktisch alle tools van Google wordt ook de Google ‘Mijn Bedrijf’ doorontwikkeld en komen er steeds nieuwe functies bij.

Dit artikel heb ik geschreven in mei 2019. Het is nu november; tijd om de nieuwe functies van Google Mijn Bedrijf eens onder de loep te nemen.
Om te beginnen heeft Google in het menu de optie ‘insights’ toegevoegd. Hiermee krijg je gegevens over de vermelding van je profiel in de zoekresultaten. We nemen de verschillende ‘insights’ stap voor stap door.

Hoe klanten zoeken naar je bedrijf

Dit is een interessant overzicht. Gebruikers die een bedrijf hebben gevonden via Google worden verdeeld in twee groepen. Deel één zocht rechtstreeks op bedrijfsnaam of adres. Deel twee zocht naar een categorie of service en vond het bedrijf op die manier. Wanneer veel gebruikers jouw bedrijf vinden door rechtstreeks op bedrijfsnaam of merk te zoeken, zegt dat iets over je merkbekendheid. En als weinig gebruikers jouw bedrijf kunnen vinden wanneer ze zoeken op een product of service, moet je aan de slag met het Google ‘Mijn Bedrijf’-profiel om een betere zichtbaarheid te creëren.
Waar klanten je bedrijf bekijken op Google

Dit overzicht laat zien, hoeveel mensen een bedrijf vinden in ‘Google Zoeken’ en in ‘Google Maps’.

Acties van klanten

Dit overzicht toont, welke acties de gebruikers naar aanleiding van je vermelding in Google ondernemen. Mogelijke acties zijn: bellen, routebeschrijving opvragen of je website bezoeken.

Verzoeken voor een routebeschrijving

In dit overzicht zie je, waar klanten zich bevinden op het moment dat ze een routebeschrijving naar een bedrijf opvragen. Dit geeft je een uniek inzicht in waar jouw mogelijke klanten zich bevinden. Zeker wanneer je een locatie beheert met veel dagelijkse bezoekers kun je deze gegevens goed gebruiken in de advertentie- en marketingplanning.Telefoongesprekken en populaire tijden

In dit overzicht kun je informatie halen over piekmomenten van bezoekers en telefoongesprekken. Wanneer je veel telefoontjes per week ontvangt, kan het nuttig zijn om te weten op welke dag je de meeste inkomende oproepen ontvangt.

Foto weergave

Bij de laatste twee overzichten krijg je meer inzichten in hoe je foto’s worden bekeken. Het leuke is dat je ook kunt vergelijken met andere bedrijven uit je regio. Google vergelijkt automatisch het aantal fotoweergaves met die van vergelijkbare bedrijven uit je regio. Scoren vergelijkbare bedrijven uit je regio veel beter? Kijk dan eens kritisch naar de foto’s die je gebruikt voor je bedrijfsvermelding in Google.
‘Google review insights’
In het laatste overzicht krijg je informatie over de reviews die je bedrijf via Google heeft ontvangen.

Al deze informatie is alleen te zien via desktop en niet in de Google ‘Mijn Bedrijf’-app.

Een welkomstaanbieding instellen

Dit is een interessante nieuwe functie van Google ‘Mijn Bedrijf’. Deze nieuwe mogelijkheid past ook goed bij de weg die Google is ingeslagen met updates voor Google ‘Mijn Bedrijf’. Daarin zie je dat Google steeds meer communicatie en interactie wil genereren met bedrijfsprofielen. En daarmee lijkt Google ‘Mijn Bedrijf’ steeds meer op een social media platform voor bedrijven.
Let op: deze nieuwe functie is alleen te gebruiken binnen de app, dus niet in de desktop-omgeving.
De nieuwe functie geeft je de mogelijkheid om een welkomstaanbieding te doen aan nieuwe volgers. Deze is alleen zichtbaar voor nieuwe volgers. Niet voor gebruikers die naar uw bedrijf zoeken via Google. Gebruikers moeten dan eerst op ‘volgen’ klikken voordat ze deze aanbieding kunnen zien en gebruiken.
Je kunt de aanbieding zelf vormgeven en instellen. Zo kun je bijvoorbeeld een kortingscode gebruiken en een url van een actiepagina opgeven.

En zoekmachine Bing dan?

Hoewel Google verreweg de meest gebruikte zoekmachine is, is zoekmachine Bing al jaren aan een kleine opmars bezig. Jaarlijks groeit het aantal mensen dat gebruikmaakt van deze zoekmachine.

Bing heeft een vergelijkbare service als Google ‘Mijn Bedrijf’, namelijk, ‘Bing places‘. Helaas is deze service (nog) niet beschikbaar voor bedrijven die gevestigd zijn in Nederland. Je vindt hier een lijst met landen waar ‘Bing places’ wel beschikbaar is.

Tip: je kunt je website wel aanmelden voor ‘Bing webmaster’. Deze tool van Bing geeft je inzichten in hoe je vertoond wordt in zoekmachine Bing. Je kunt het vergelijken met ‘Google Analytics’.

Op zoek naar lokale (online) gidsen

Vergroot je lokale zichtbaarheid door op zoek te gaan naar lokale (online) bedrijfsgidsen. Ieder dorp, plaats of stad heeft wel een website die iets vertelt over de plaats of regio. Denk aan een lokale nieuwswebsite, plaatselijke VVV of een ondernemersvereniging.

Veelal bieden dit soort websites ook een rubriek waarin ze bedrijven vermelden. Het kan waardevol zijn om te vragen of ze ook jouw bedrijf willen vermelden. Zeker als ze ook nog een link plaatsen naar jouw website.

Zorg voor een optimale gebruikerservaring op mobiel

Het is al lang geen nieuws meer dat steeds meer zoekopdrachten ingevoerd worden op een mobiele telefoon. Een groot deel van die zoekopdrachten heeft een lokaal karakter. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 27% alleen nog maar een mobiele telefoon gebruikt en 39% alleen nog maar een smartphone gebruikt om in een zoekmachine te zoeken. We gaan dus van ‘mobile first’ naar ‘mobile only’.

Google mijn bedrijf aanmaken
bedrijf vindbaar maken op google
Zorg voor een website die goed geoptimaliseerd is voor mobiele weergave. Het klinkt logisch, maar er zijn nog talloze websites waarbij de mobiele paginaweergave niet optimaal is. Kijk door de ogen van je bezoekers naar de pagina. Dan begrijp je naar welke informatie hij of zij op zoek is. Hier kun je vervolgens de pagina op inrichten.

Bepaal welke actie jij wilt dat de bezoeker uit gaat voeren. Wil je dus dat klanten een contactformulier invullen? Een routebeschrijving naar je winkel kunnen gebruiken of telefonisch contact met je kunnen opnemen? Zorg dan dat deze informatie direct getoond wordt en dat je bezoeker niet helemaal naaronder moet scrollen om de juiste informatie te vinden.

Meer weten over Google SEO-basics? We schreven er een uitgebreid artikel over en dat lees je hier! Goed om te weten: websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik, worden door Google gerankt op betere posities.

Benieuwd waar jouw SEO kansen liggen? Ontdek ze met de gratis SEO Scan


Rob IJszenga - SEO Specialist

Dit artikel is geschreven door Rob Ijszenga. Eigenaar van SEO Hulp en ruim 10 jaar ervaring als SEO specialist. Ook werkzaam geweest voor verschillende (internationale) bedrijven als e-commerce manager. Om het vak ‘SEO’ te leren zou je mij kunnen typeren als een autodidact. Door veel te lezen heb ik mij de verschillende componenten binnen SEO eigen gemaakt. Ook heb ik verschillende cursussen gevolgd. Waaronder de SEO training van SEO Guru (Alain Sadon). Bekijk hier mijn behaalde certificaat. Verder ben ik actief in verschillende SEO community ’s. Zo steun ik o.a. de SEO Mastermind en schreef ik als gastauteur voor bestseller auteur en ondernemerscoach: Koen Sieben. Lees hier één van mijn blogs. Ook werkte ik mee aan verschillende referenties voor o.a. Adresults en Windrose HQ. Ervaringen en reviews over mijn bedraf van klanten kun je lezen op trustpilot 4.6 op basis van 18 reviews, Google mijn bedrijf, 5 uit 5 met 12 reviews. En mijn Malt profiel. Ook op de website SEO-review.nl schrijf ik over zoekmachine optimalisatie (SEO)

2 Comments

Waar liggen online prioriteiten voor een startend bedrijf? - De StartersAcademie · 28 oktober 2019 at 4:05 pm

[…] direct telefonisch contact opnemen, een afspraak maken of de website bezoeken. Het aanmaken van een Google mijn bedrijf profiel is eenvoudig en […]

Dé SEO Trends van 2020: 6 Belangrijkste Trends + Tips · 21 januari 2020 at 1:28 pm

[…] namelijk ook zo bij de update van Google in juni 2019. Daarover schreef ik destijds dit artikel: De June 2019 Core Algoritme update van Google.Nog even in het kort; wat zijn YMYL websites? YMYL staat voor Your Money or Your Life. Hiermee […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *