Je bedrijf beter vindbaar maken op Google?
- Google mijn bedrijf aanmaken
- Bedrijf aanmelden bij Google mijn bedrijf in 8 stappen
- Foto’s toevoegen aan je Google mijn bedrijf profiel
- Wat doe ik als mijn bedrijf meerdere vestigingen heeft?
- Hoe belangrijk zijn recensies en beoordelingen?
- November 2019: Update Google Mijn Bedrijf
- Moet ik mijn bedrijf ook aanmelden bij zoekmachine BING?
- Tips om je bedrijf lokaal beter vindbaar te maken in Google
Om mee te beginnen: Google 'Mijn Bedrijf' aanmaken
Wat is Google ‘Mijn Bedrijf’ en wat kun je ermee?
Google ‘Mijn Bedrijf’ kun je eigenlijk vergelijken met een grote online bedrijvengids. Bedrijven die aangemeld zijn bij Google ‘Mijn Bedrijf’ worden getoond als Google denkt dat het tonen van jouw bedrijf relevant is. Door verschillende functies kun je je bedrijfsinformatie uitbreiden en handige dingen toevoegen. Zoals een routebeschrijving, link naar je website, telefoonnummer, aanbiedingen of evenementen. Dit geeft je bovendien de mogelijkheid rechtstreeks vragen van je klanten te beantwoorden. Een volledige en juiste vermelding van je bedrijf bij Google ‘Mijn Bedrijf’ is daarom een echte must.
Bedrijf aanmelden bij Google ‘Mijn bedrijf’ in 8 stappen:
Gegevens en locatie verifiëren:
Nu is het belangrijk om alle gegevens verder in te vullen, als je dit nog niet
hebt gedaan terwijl je op de postbode zat te wachten! Dit doe je onder het
kopje ‘informatie’ in het linker menu. Voer hier alle gegevensvelden zo volledig
mogelijk in.
De mogelijkheden van Google ‘Mijn Bedrijf’ zijn in de afgelopen jaren flink
uitgebreid. De Google ‘Mijn Bedrijf’-service zal ook een steeds centralere rol
krijgen in organische en lokale zoekresultaten. Daarom is het verstandig om zo
veel mogelijk gebruik te maken van de functies die beschikbaar zijn.
Afbeeldingen toevoegen aan je Google mijn bedrijf profiel
Richtlijnen voor foto’s in Google mijn bedrijf:
- Upload je foto’s in JPG of PNG formaat
- Het bestand moet tussen 10 KB en 5 MB zijn. Hierbij geldt, hoe groter hoe beter
- Formaat omslag foto: 1080 px bij 608 px.
- Minimale formaat moet zijn 720 px bij 720px
Anders dan bij Facebook of Linkedin bepaald Google of de foto die jij geupload hebt als omslag foto ook daadwerkelijk vertoond wordt.
Hier deel ik de belangrijkste tips om meer uit je Google ‘Mijn Bedrijf’ te halen:
- Heb je een specifieke webpagina waarop klanten een afspraak kunnen maken? Deze kun je invoeren onder het kopje ‘informatie’. Hiermee stuur je klanten direct door vanuit de zoekresultaten naar je afsprakenpagina.
- Voeg vier of vijf foto’s toe. Google geeft het liefst bedrijfsvermeldingen weer die volledig zijn. Duidelijke en relevante foto’s dragen daar aan bij.
- Maak gebruik van de optie ‘posts’ in het link-menu. Deze optie biedt verschillende mogelijkheden. Hiermee kun je evenementen, aanbiedingen, nieuws en producten direct in de bedrijfsvermelding laten zien.
- Sinds juni 2019 biedt Google de mogelijkheid om een welkomstaanbieding in te stellen. Dit kun je alleen instellen in je Google ‘Mijn Bedrijf’-app. Deze
aanbieding is alleen zichtbaar voor nieuwe volgers.
Belangrijkste tip: Verzamel reviews
Bedrijven met meerdere vestigingen
Voeg iedere locatie of vestiging toe aan je Google ‘Mijn Bedrijf’.
Tip: beheer je in één Google ‘Mijn Bedrijf’-account meerdere bedrijven met meerdere vestigingen? Maak dan per bedrijf een ‘locatiegroep’ aan. Een locatiegroep aanmaken doe je via locaties beheren – Locatiegroep aanmaken.
Maak voor iedere vestiging een landingspagina aan.
Een voorbeeld: om nog maar eens het voorbeeld van de warme bakker in Zwolle aan te halen. Door een ‘landingspagina’ te optimaliseren voor bijvoorbeeld: belegde broodjes Zwolle (gemiddeld maandelijks zoekvolume: 40) kun je organisch een mooie ranking realiseren. Natuurlijk is het zoekvolume niet al te hoog maar het biedt wel kansen. Je kunt uiteraard zelf zoekwoorden-onderzoek doen en speuren naar relevante zoekwoorden met een hoger zoekvolume.
Vraag je klanten om een recensie/beoordeling te schrijven
Eerder in dit artikel is het al nadrukkelijk beschreven; het belang van recensies en beoordelingen. Deze functie binnen Google heeft een grote invloed op het vertonen van jouw bedrijfsprofiel in de zoekresultaten. Hier is namelijk maar plaatst voor drie bedrijven.
Google wil de beste gebruikerservaring bieden en jou de relevantste informatie tonen in de zoekmachine-resultaten. Eén van de factoren waar Google rekening mee houdt, is het aantal beoordelingen en het gemiddelde cijfer.
Hoe bepalend zijn beoordelingen voor je ranking?
Hoe dit kan?
Herenkapper ‘De barbershop’ heeft geen korte beschrijving toegevoegd aan zijn Google ‘Mijn Bedrijf’-profiel. De herenkappers die getoond worden op positie 1 en 2 hebben deze beschrijving wel toegevoegd. Zo heb je dus de meeste beoordelingen met het beste gemiddelde cijfer, maar sta je niet op positie 1 omdat je niet alle mogelijkheden van Google ‘Mijn Bedrijf’ benut. Voor deze herenkapper is er dus werk aan de winkel.
Uitleg: een korte omschrijving van jouw bedrijf voeg je toe in Google ‘Mijn Bedrijf’ onder het kopje ‘informatie’.
Update van Google ‘Mijn Bedrijf’ november 2019
Zoals praktisch alle tools van Google wordt ook de Google ‘Mijn Bedrijf’ doorontwikkeld en komen er steeds nieuwe functies bij.
Dit artikel heb ik geschreven in mei 2019. Het is nu november; tijd om de nieuwe functies van Google Mijn Bedrijf eens onder de loep te nemen.
Om te beginnen heeft Google in het menu de optie ‘insights’ toegevoegd. Hiermee krijg je gegevens over de vermelding van je profiel in de zoekresultaten. We nemen de verschillende ‘insights’ stap voor stap door.
Hoe klanten zoeken naar je bedrijf
Dit is een interessant overzicht. Gebruikers die een bedrijf hebben gevonden via Google worden verdeeld in twee groepen. Deel één zocht rechtstreeks op bedrijfsnaam of adres. Deel twee zocht naar een categorie of service en vond het bedrijf op die manier. Wanneer veel gebruikers jouw bedrijf vinden door rechtstreeks op bedrijfsnaam of merk te zoeken, zegt dat iets over je merkbekendheid. En als weinig gebruikers jouw bedrijf kunnen vinden wanneer ze zoeken op een product of service, moet je aan de slag met het Google ‘Mijn Bedrijf’-profiel om een betere zichtbaarheid te creëren.
Waar klanten je bedrijf bekijken op Google
Dit overzicht laat zien, hoeveel mensen een bedrijf vinden in ‘Google Zoeken’ en in ‘Google Maps’.
Acties van klanten
Dit overzicht toont, welke acties de gebruikers naar aanleiding van je vermelding in Google ondernemen. Mogelijke acties zijn: bellen, routebeschrijving opvragen of je website bezoeken.
Verzoeken voor een routebeschrijving
In dit overzicht zie je, waar klanten zich bevinden op het moment dat ze een routebeschrijving naar een bedrijf opvragen. Dit geeft je een uniek inzicht in waar jouw mogelijke klanten zich bevinden. Zeker wanneer je een locatie beheert met veel dagelijkse bezoekers kun je deze gegevens goed gebruiken in de advertentie- en marketingplanning.Telefoongesprekken en populaire tijden
In dit overzicht kun je informatie halen over piekmomenten van bezoekers en telefoongesprekken. Wanneer je veel telefoontjes per week ontvangt, kan het nuttig zijn om te weten op welke dag je de meeste inkomende oproepen ontvangt.
Foto weergave
Bij de laatste twee overzichten krijg je meer inzichten in hoe je foto’s worden bekeken. Het leuke is dat je ook kunt vergelijken met andere bedrijven uit je regio. Google vergelijkt automatisch het aantal fotoweergaves met die van vergelijkbare bedrijven uit je regio. Scoren vergelijkbare bedrijven uit je regio veel beter? Kijk dan eens kritisch naar de foto’s die je gebruikt voor je bedrijfsvermelding in Google.
‘Google review insights’
In het laatste overzicht krijg je informatie over de reviews die je bedrijf via Google heeft ontvangen.
Al deze informatie is alleen te zien via desktop en niet in de Google ‘Mijn Bedrijf’-app.
Een welkomstaanbieding instellen
Dit is een interessante nieuwe functie van Google ‘Mijn Bedrijf’. Deze nieuwe mogelijkheid past ook goed bij de weg die Google is ingeslagen met updates voor Google ‘Mijn Bedrijf’. Daarin zie je dat Google steeds meer communicatie en interactie wil genereren met bedrijfsprofielen. En daarmee lijkt Google ‘Mijn Bedrijf’ steeds meer op een social media platform voor bedrijven.
Let op: deze nieuwe functie is alleen te gebruiken binnen de app, dus niet in de desktop-omgeving.
De nieuwe functie geeft je de mogelijkheid om een welkomstaanbieding te doen aan nieuwe volgers. Deze is alleen zichtbaar voor nieuwe volgers. Niet voor gebruikers die naar uw bedrijf zoeken via Google. Gebruikers moeten dan eerst op ‘volgen’ klikken voordat ze deze aanbieding kunnen zien en gebruiken.
Je kunt de aanbieding zelf vormgeven en instellen. Zo kun je bijvoorbeeld een kortingscode gebruiken en een url van een actiepagina opgeven.
En zoekmachine Bing dan?
Bing heeft een vergelijkbare service als Google ‘Mijn Bedrijf’, namelijk, ‘Bing places‘. Helaas is deze service (nog) niet beschikbaar voor bedrijven die gevestigd zijn in Nederland. Je vindt hier een lijst met landen waar ‘Bing places’ wel beschikbaar is.
Tip: je kunt je website wel aanmelden voor ‘Bing webmaster’. Deze tool van Bing geeft je inzichten in hoe je vertoond wordt in zoekmachine Bing. Je kunt het vergelijken met ‘Google Analytics’.
Op zoek naar lokale (online) gidsen
Veelal bieden dit soort websites ook een rubriek waarin ze bedrijven vermelden. Het kan waardevol zijn om te vragen of ze ook jouw bedrijf willen vermelden. Zeker als ze ook nog een link plaatsen naar jouw website.
Zorg voor een optimale gebruikerservaring op mobiel
Het is al lang geen nieuws meer dat steeds meer zoekopdrachten ingevoerd worden op een mobiele telefoon. Een groot deel van die zoekopdrachten heeft een lokaal karakter. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 27% alleen nog maar een mobiele telefoon gebruikt en 39% alleen nog maar een smartphone gebruikt om in een zoekmachine te zoeken. We gaan dus van ‘mobile first’ naar ‘mobile only’.
Bepaal welke actie jij wilt dat de bezoeker uit gaat voeren. Wil je dus dat klanten een contactformulier invullen? Een routebeschrijving naar je winkel kunnen gebruiken of telefonisch contact met je kunnen opnemen? Zorg dan dat deze informatie direct getoond wordt en dat je bezoeker niet helemaal naaronder moet scrollen om de juiste informatie te vinden.
Meer weten over Google SEO-basics? We schreven er een uitgebreid artikel over en dat lees je hier! Goed om te weten: websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik, worden door Google gerankt op betere posities.
Benieuwd waar jouw SEO kansen liggen? Ontdek ze met de gratis SEO Scan
Verder lezen? Lees hier onze meest recente SEO artikelen:
Dit artikel is geschreven door Rob Ijszenga. Eigenaar van SEO Hulp en ruim 10 jaar ervaring als SEO specialist. Ook werkzaam geweest voor verschillende (internationale) bedrijven als e-commerce manager.
Om het vak ‘SEO’ te leren zou je mij kunnen typeren als een autodidact. Door veel te lezen heb ik mij de verschillende componenten binnen SEO eigen gemaakt. Ook heb ik verschillende cursussen gevolgd. Waaronder de SEO training van SEO Guru (Alain Sadon). Bekijk hier mijn behaalde certificaat.
Verder ben ik actief in verschillende SEO community ’s. Zo steun ik o.a. de SEO Mastermind en schreef ik als gastauteur voor bestseller auteur en ondernemerscoach: Koen Sieben. Lees hier één van mijn blogs.
Ook werkte ik mee aan verschillende referenties voor o.a. Adresults en Windrose HQ.
Ervaringen en reviews over mijn bedraf van klanten kun je lezen op trustpilot 4.6 op basis van 18 reviews, Google mijn bedrijf, 5 uit 5 met 12 reviews. En mijn Malt profiel.
Ook op de website SEO-review.nl schrijf ik over zoekmachine optimalisatie (SEO)
2 Comments
Waar liggen online prioriteiten voor een startend bedrijf? - De StartersAcademie · 28 oktober 2019 at 4:05 pm
[…] direct telefonisch contact opnemen, een afspraak maken of de website bezoeken. Het aanmaken van een Google mijn bedrijf profiel is eenvoudig en […]
Dé SEO Trends van 2020: 6 Belangrijkste Trends + Tips · 21 januari 2020 at 1:28 pm
[…] namelijk ook zo bij de update van Google in juni 2019. Daarover schreef ik destijds dit artikel: De June 2019 Core Algoritme update van Google.Nog even in het kort; wat zijn YMYL websites? YMYL staat voor Your Money or Your Life. Hiermee […]