fbpx

Je bedrijf beter vindbaar maken op Google

Je loopt door een stad of plaats waar je niet direct bekend bent en besluit nog snel even een mooi bosje bloemen voor je geliefde mee te nemen. Je hebt geen idee waar de dichtstbijzijnde bloemist zit dus je besluit je telefoon er bij te pakken en via Google te gaan zoeken. Je zoekt op bloemist+plaats, kiest één van de resultaten en niet heel veel later reken je bij die bloemist een mooi bosje bloemen af.

Precies dit is de reden waarom een het belangrijk is je bedrijf beter vindbaar te maken op Google. Dagelijks worden in jouw omgeving tientallen of misschien wel honderden lokale zoekopdrachten ingevoerd. Een grote kans dat hier ook zoekopdrachten tussen zitten die voor jou als ondernemer interessant zijn.

Het mag duidelijk zijn dat de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf of winkel belangrijk is en zeker de moeite waard is om hier aandacht aan te besteden. Lokale vindbaarheid levert je immers meer bezoekers op en lokale klanten zijn loyaler.

Het kan best zijn dat je er al wel eens naar gezocht hebt of verschillende dingen al eens hebt geprobeerd. Maar door de enorme hoeveelheid informatie de bomen het bos niet meer zag. Begrijpelijk, het kan in dit geval best lastig zijn om bijzaken te scheiden van hoofdzaken.

In dit artikel staan 10 tips waarmee je direct de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf kan verbeteren. Verder vind je in dit artikel waardevolle informatie over de volgende onderwerp en geef ik antwoord op de volgende vragen:

Om mee te beginnen: Google Mijn Bedrijf aanmaken

Je hebt besloten aan de slag te gaan en je bedrijf lokaal beter vindbaar te maken. Dan is de eerste stap om Google mijn bedrijf aan te maken. Door dit te doen meld je als het ware jouw bedrijf aan bij Google. Google is de meest gebruikte zoekmachine, daarom is het belangrijk dat jouw bedrijf daar juist op wordt vermeld.

Wat is google mijn bedrijf en wat kun je er mee?
Google mijn bedrijf kun je eigenlijk vergelijken met een grote online bedrijvengids. Bedrijven die aangemeld zijn bij Google mijn bedrijf worden getoond als Google denkt dat het tonen van jouw bedrijf relevant is. Door verschillende functies kun je bedrijfsinformatie uitbreiden en handige dingen toevoegen. Zoals een routebeschrijving, link naar je website, telefoonnummer, aanbieden, evenementen en het geeft je de mogelijkheid rechtstreeks vragen van je klanten te beantwoorden. Een volledige en juiste vermelding van je bedrijf bij Google mijn bedrijf is daarom een echte must.

In een paar korte stappen leg ik je uit hoe je jouw bedrijf aanmeld bij Google mijn bedrijf. Is jouw bedrijf al aangemeld? Dan kun je dit stuk over aanmelden en verifiëren overslaan en hier verder lezen.

Bedrijf aanmelden bij Google mijn bedrijf in 8 stappen:
1. Ga naar https://www.google.nl/business/ en klik op ‘nu starten’
2. Log in met een bestaand Google account of maak een nieuw account aan
3. Vervolgens kun je direct starten met het aanmelden van jouw bedrijf. Het aanmelden bestaat uit 5 stappen waarbij je als eerste de bedrijfsnaam invoert.
4. Vervolgens geef je aan of je een locatie wil invoeren. Vul hier de juiste adresgegevens in. Deze worden bij de vermelding in google gebruikt voor de routebeschrijving. Belangrijk dus. Zorg er ook voor dat je toegang hebt tot deze locatie. Hier wordt namelijk de verificatiecode per post naartoe gestuurd.
5. Bij de volgende stap geef je aan welke plaatsen en of regio’s voor jou belangrijk zijn. Wees hierin zo volledig mogelijk.
6. Vervolgens kies je de juiste categorie en vul je het juiste telefoonnummer en website in.
7. Vervolgens kun je het verificatieproces voltooien.
8. Klik vervolgens op ‘opsturen’ om te bevestigen dat het om jouw bedrijf gaat. Google stuurt je nu een kaart op met daarop een unieke code. Deze gebruik je om de gegevens te verifiëren. De kaart van meestal binnen 2 weken op je deurmat.

Tip: terwijl je zit te wachten op de postbode kun je alvast je gegevens verder aanvullen, je logo toevoegen, foto’s uploaden en je openingstijden invullen.

Gegevens en locatie verifiëren:
Inmiddels is het 2 weken later en heb je de kaart van Google ontvangen. Nu hoef je alleen nog maar de locatie en gegevens te verifiëren en jouw bedrijf zal getoond worden in de zoekresultaten van Google.

1. Log weer in bij Google mijn bedrijf en kies in het menu aan de linkerkant voor locaties beheren.
2. Hier kun je de gewenste locatie aanklikken en de code de op de kaart van Google staat invoeren.

Je bent nu helemaal klaar. Je bedrijfsvermelding wordt vertoond in de zoekresultaten. Zoek maar eens op je eigen bedrijfsnaam!

Kom je er nog niet helemaal uit? Neem gerust contact met ons op of bekijk onderstaande video!

Tip: er worden maar 3 bedrijven weergegeven in de zoekresultaten. Door alles volledig in te vullen vergroot je de kans dat je bij die 3 bedrijven getoond wordt.

Nu is het belangrijk om alle gegevens verder in te vullen, als je dit nog niet hebt gedaan terwijl je op de postbode zat te wachten! Dit doe je onder het kopje informatie, in het linker menu. Voer hier alle gegevensvelden zo volledig mogelijk in.

De mogelijkheden van Google mijn bedrijf zijn in de afgelopen jaren flink uitgebreid. De Google mijn bedrijf service zal ook een steeds centralere rol krijgen in organische en lokale zoekresultaten. Daarom is het verstandig om zo veel mogelijk gebruik te maken van de functies die beschikbaar zijn.

Tip: de Google mijn bedrijf app kun je ook downloaden in de appstore. Handig om je bedrijfsgegevens te beheren en direct te antwoorden op klantvragen en reviews.

Afbeeldingen toevoegen aan je Google mijn bedrijf profiel

Zoals al eerder aangegeven is het belangrijk om foto’s toe te voegen aan je Google mijn bedrijf profiel. Door bijvoorbeeld een logo toe te voegen, zal de klant jouw bedrijf eerder herkennen.
Tevens vertoond Google graag profielen die zo volledig mogelijk in zijn gevuld. Daarom is het verstandig om naast een profielfoto ook een omslag foto en 4 tot 5 andere foto’s toe te voegen.
Naast foto’s kun je ook videobestanden uploaden. Zo kun je klanten alvast kennis laten maken met je collega’s of een virtuele toer laten afleggen door het kantoor.

Richtlijnen voor foto’s in Google mijn bedrijf:

  • Upload je foto’s in JPG of PNG formaat
  • Het bestand moet tussen 10 KB en 5 MB zijn. Hierbij geldt, hoe groter hoe beter
  • Formaat omslag foto: 1080 px bij 608 px. 
  • Minimale formaat moet zijn 720 px bij 720px

Anders dan bij Facebook of Linkedin bepaald Google of de foto die jij geupload hebt als omslag foto ook daadwerkelijk vertoond wordt. 

Tip:  helemaal zeker weet je het nooit maar er zijn wel 2 manieren om er voor te zorgen dat Google de omslagfoto toont die je geupload hebt. Zorg er in ieder geval voor dat de foto niet flink bewerkt is met photoshop en dat er geen teksten in geplakt zijn. Meestal werken foto’s van de voorgevel van je bedrijf erg goed. Of een duidelijke foto van het interieur, ontvangstbalie of bar.

Hier deel ik de belangrijkste tips om meer uit je Google mijn bedrijf te halen:

  • Heb je een specifieke webpagina waarop klanten een afspraak kunnen maken? Deze kun je invoeren onder het kopje informatie. Hiermee stuur je klanten direct door vanuit de zoekresultaten naar je afsprakenpagina.
  • Voeg 4-5 foto’s toe. Google geeft het liefst bedrijfsvermeldingen weer die volledig zijn. Duidelijke en relevante foto’s dragen daar aan bij.
  • Maak gebruik van de optie posts in het link menu. Deze optie biedt je verschillende mogelijkheden. Hiermee kun je evenementen, aanbiedingen, nieuws en producten direct in de bedrijfsvermelding laten zien.

Belangrijkste tip: Verzamel reviews
Google laat de meest relevante bedrijven in de zoekresultaten zien. Hierbij spelen reviews een belangrijke rol. Zo niet, de belangrijkste rol. Spoor je klanten dus aan om een review over jouw bedrijf te schrijven.

Bedrijven met meerdere vestigingen

Een bedrijf met meerdere vestigingen vereist een iets uitgebreide aanpak. Tenminste, als je het belangrijk vind dat iedere vestiging lokaal goed gevonden wordt natuurlijk. In de basis zijn er twee belangrijke stappen die je kunt ondernemen om alle vestigingen lokaal goed vindbaar te maken.

Voeg iedere locatie of vestiging toe aan je Google mijn bedrijf.
Een nieuwe locatie toevoegen is eenvoudig en doe je in je account via locaties beheren. Daar kun je kiezen voor locatie toevoegen. Hiervoor kun je de 8 stappen volgen die we eerder in dit artikel hebben beschreven.

Het toevoegen van meerdere filialen geeft je ook de mogelijkheid om specifieke kenmerken van een vestiging toe te voegen. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen vermelden dat de vestiging van Bakker Janssen in Zwolle gespecialiseerd is in verse belegde Broodjes en de vestiging van dezelfde bakker in Ommen de beste taarten van de regio maakt!

Tip: beheer je in één Google mijn bedrijf account meerdere bedrijven met meerdere vestigingen? Maak dan per bedrijf een locatiegroep aan. Een locatiegroep aanmaken doe je via locaties beheren – Locatiegroep aanmaken.

Maak voor iedere vestiging een landingspagina aan.
Naast een vermelding in Google mijn bedrijf zijn er natuurlijk ook andere manieren om je bedrijf en eventuele vestigingen lokaal goed vindbaar te maken. Want een gebruiker van Google kijkt natuurlijk verder dan alleen de bedrijfsvermeldingen.
Daarom is het verstandig om landingspagina’s te maken die je optimaliseert voor relevante en lokale zoektermen.


Een voorbeeld:
Om nog maar eens het voorbeeld van de warme bakker in Zwolle aan te halen. Door een landingspagina te optimaliseren voor bijvoorbeeld: belegde broodjes Zwolle (gemiddeld maandelijks zoekvolume: 40) kun je organisch een mooie ranking realiseren. Natuurlijk is het zoekvolume niet al te hoog maar het biedt wel kansen. Je kunt natuurlijk zelf zoekwoorden onderzoek doen en op zoek gaan naar relevante zoekwoorden met een hoger zoekvolume.

Vraag je klanten om een recensie/beoordeling te schrijven

Eerder in dit artikel is het al nadrukkelijk beschreven. Het belang van recensies en beoordelingen. Deze functie binnen Google heeft een grote invloed op het vertonen van jouw bedrijfsprofiel in de zoekresultaten. Hier is namelijk maar plaatst voor 3 bedrijven.
Google wil de beste gebruikerservaring bieden en jouw de meest relevante informatie tonen in de zoekmachine resultaten. Eén van de factoren waar Google rekening mee houdt is het aantal beoordelingen en het gemiddelde cijfer.

Hoe bepalend zijn beoordelingen voor je ranking?
Dat het aantal beoordelingen en het gemiddelde cijfer niet alles bepalend is voor je ranking blijkt wel uit onderstaand voorbeeld. Hierbij zocht ik op heren kapper Groningen. In de resultaten zie je dat de herenkapper met de meeste beoordelingen en het hoogste gemiddelde cijfer niet bovenaan getoond wordt maar op plek 3.

Bedrijf vindbaar maken op google

Hoe dit kan?
Herenkapper De barbershop heeft geen korte beschrijving toegevoegd aan zijn Google mijn bedrijf profiel. De herenkappers die getoond worden op positie 1 en 2 hebben deze beschrijving wel toegevoegd. Zo heb je dus de meeste beoordelingen met het beste gemiddelde cijfer maar sta je niet op positie 1 omdat je niet alle mogelijkheden van Google mijn bedrijf benut. Voor deze herenkapper is er dus werk aan de winkel.

Uitleg: Een korte omschrijving van jouw bedrijf voeg je toe in Google mijn bedrijf onder het kopje informatie.

En zoekmachine Bing dan?

Hoewel Google verreweg de meest gebruikte zoekmachine is. Is zoekmachine BING al jaren aan een kleine opmars bezig. Jaarlijks groeit het aantal mensen wat gebruik maakt van deze zoekmachine.

Bing heeft een vergelijkbare service als Google mijn bedrijf. Namelijk, Bing places . Helaas is deze service (nog) niet beschikbaar voor bedrijven die gevestigd zijn in Nederland. Je vind hier een lijst met landen waar Bing places wel beschikbaar is .

Wil jij als eerste worden geinformeerd als Bing Places in Nederland beschikbaar is?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief;

Tip: Je kunt je website wel aanmelden voor Bing webmaster. Deze tool van Bing geeft je inzichten in hoe je vertoond wordt in zoekmachine Bing. Je kunt het vergelijken met Google Analytics.

Op zoek naar lokale (online) gidsen

Vergroot je lokale zichtbaarheid door op zoek te gaan naar lokale (online) bedrijfsgidsen. Ieder dorp, plaats of stad heeft wel website die iets verteld over de plaats of regio. Denk aan een lokale nieuwswebsite, plaatselijke VVV of een ondernemersvereniging. Veelal bieden dit soort websites ook een rubriek waarin ze bedrijven vermelden.

Het kan waardevol zijn om te vragen of ze ook jouw bedrijf willen vermelden. Zeker als ze ook nog een link plaatsen naar jouw website.

Zorg voor een optimale gebruikerservaring op mobiel

Het is al lang geen nieuws meer dat steeds meer zoekopdrachten ingevoerd worden op een mobiele telefoon. Een groot deel van die zoekopdrachten hebben een lokaal karakter. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 27% alleen nog maar een mobiele telefoon gebruikt en 39% alleen nog maar een smartphone gebruikt om in een zoekmachine te zoeken. We gaan dus van mobile first naar mobile only.

Google mijn bedrijf aanmaken
bedrijf vindbaar maken op google

Zorg voor een website die goed geoptimaliseerd is voor mobiele weergave. Het klinkt logisch maar er zijn nog talloze websites waarbij de mobiele pagina weergave niet optimaal is. Kijk door de ogen van je bezoekers naar de pagina. Dan begrijp je naar welke informatie hij of zei op zoek is. Hier kun je vervolgens de pagina op in richten.

Bepaal welke actie jij wil dat de bezoeker uit gaat voeren. Wil je dus dat klanten een contactformulier invullen? Een routebeschrijving naar je winkel kunnen gebruiken of telefonisch contact met je kunnen opnemen? zorg dan dat deze informatie direct getoond word en niet helemaal naar onder moet scrollen om de juiste informatie te vinden.

Meer weten over Google SEO basics? We schreven er een uitgebreid artikel over en deze lees je hier!

Goed om te weten: websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik, worden door Google gerankt op betere positief.

Benieuwd waar jouw SEO kansen liggen? Ontdek ze met de gratis SEO Scan

The following two tabs change content below.
Avatar

Rob IJszenga - SEO Specialist

Avatar

Laatste berichten van Rob IJszenga - SEO Specialist (toon alles)


Geef een reactie